• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into...
Bluff Your Way Into
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe

Belangrijke elementen kunnen benadrukt worden door bijvoorbeeld woorden vet te maken, iets te omcirkelen, ergens op in te zoomen, een pijl te laten verschijnen enzovoort. De aandacht van de leerlingen wordt daarmee gericht op datgene wat de docent belangrijk vindt. Het vergroot bovendien de ruimtelijke nabijheid en, mits goed getimed, de tijdelijke nabijheid.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe

Benadruk in je slides, je werkbundel of op het bord de belangrijke zaken. Zo stuur je de aandacht naar de cruciale elementen van de les. Dit kan bijvoorbeeld door sleutelwoorden in het vet te zetten, door in te zoomen op een afbeelding of pijltjes te plaatsen. In een video is het uitermate interessant om de oogbeweging van de presentator van de video zichtbaar te maken met een bewegende stip of cursor. Dit sluit aan bij het stellen van focusdoelen.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het signalling-principe

In het minder goede voorbeeld van de uitleg over de regenpomp, merkte je wel dat er enkele woorden onderlijnd zijn. Onmiddellijk trekt dit je aandacht. Dat illustreert de effectiviteit van het benadrukken van bepaalde elementen in een complexe uitleg. Let op: overdrijf hier niet mee en besef ook dat de lerenden hierdoor zelf niet aan de slag gaan met het opsporen van de kernwoorden in de tekst. Het signalling-principe heeft dus ook een 'kost'.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe (Signaling Principle)

Signalering houdt in dat de aandacht naar kritische aspecten van het leermateriaal wordt gestuurd. Dit voorkomt dat cursisten moeten zoeken naar belangrijke informatie. Signalering leidt tot beter leren en zorgt ervoor dat cursisten het leermateriaal beter waarderen.

Recent zijn verschillende onderzoeken verricht naar dit signaleringsprincipe. Zo wordt met behulp van oogbewegingsregistraties zichtbaar gemaakt waar experts op fixeren als zij in het kader van een leertaak een video bekijken. Bijvoorbeeld: een expert wil de bewegingspatronen van vissen bestuderen. Waar let hij dan op als hij een filmpje van een zwemmende vis bekijkt? Waar beginners overweldigd kunnen worden door het complete beeld, weten experts precies hun aandacht te richten op dat wat belangrijk is voor hun leerdoel. Zo kan kennis over hoe een expert kijkt, helpen de aandacht van beginners te sturen naar belangrijke aspecten van het leermateriaal. Ook dit bevordert het leren (Jarodzka et al., 2013; Van Gog et al., 2009).

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/signaleringsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het signaal principe

Mensen leren beter van multimedia als je duidelijk aangeeft waar de aandacht heen moet van de lerende. Dit kan zijn door het gebruik van pijlen, kleuren, of een element wat onder een vergrootglas komt te liggen. Ik heb dit principe meteen toegepast bij video interviews waar ik aan werkte door hier met tekst de belangrijkste woorden toe te voegen. Dit is mijns inziens niet in strijd met het volgende principe:

Bron: https://ennuonline.com/2019/09/hoe-kun-je-video-en-andere-multimedia-slim-inzetten-voor-leren-de-10-principes-van-richard-mayer/

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:12  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Performance Support
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Performance Support

Definitie

...

performance support werkplekleren

 

performance support workflow context werkplekleren

Zie ook:

Alias: Werkplekleren

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Critical skills analyse werd uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je tot de kern van het businessprobleem doordringt en geen onnodige dingen traint.

mensen precies die informatie geven die ze nodig hebben om een bepaalde prestatie te leveren. Dit kan verschillende vormen hebben: van een gebruiksaanwijzing tot gerichte leertrajecten. Het gaat erom dat de informatie beschikbaar is op het moment dat iemand het nodig heeft en dat de vorm aansluit op het niveau van de betreffende persoon.

Daar ligt in mijn ogen een waardevolle kans voor de leerexpert: mensen die informatie geven waar ze daadwerkelijk iets aan hebben/ iets mee kunnen en dit op het juiste moment aanbieden. Op deze manier kun je mensen daadwerkelijk (betere) prestaties laten leveren.


Performance support

Performance support is de ondersteuning die ervoor zorgt dat medewerkers op de werkplek precies de juiste informatie krijgen die ze nodig hebben om op dát moment het werk optimaal uit te voeren.

Performance support draait dus om leermomenten creëren op het moment dat daar behoefte voor is.

Bron: https://www.ag5.com/nl/wat-is-performance-support/

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Performance support

- Ondersteuning van medewerkers 'on the job'
- Op het moment dat het nodig is
- Zodat medewerkers met zo min mogelijk ondersteuning van anderen
- Zo effectief mogelijk het werk uit kunnen voeren

Bron: https://www.slideshare.net/infolearn/werkplekleren-en-performance-support-infolearn

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Performance support is de ondersteuning die je medewerkers biedt door informatie te geven in de werksituatie – precies op het moment waarop het nodig is en ook in de mate waarin behoefte is aan die informatie.

De voordelen van performance support

Bij performance support leer je vaardigheden aan op het moment dat je ze ook daadwerkelijk in de praktijk gaat inzetten. En dat heeft twee grote voordelen:

(1) Performance support ondervangt de beperkingen van je geheugen. Alles onthouden is namelijk niet haalbaar. Denk maar eens aan de laatste klassikale training of bijeenkomst die je hebt gevolgd. Hoeveel procent van al deze informatie kun je meteen in de praktijk toepassen? Van alles wat je leert is een groot gedeelte waarschijnlijk al weggezakt op het moment dat je de kennis of vaardigheden wél nodig hebt. Goede performance support - met de juiste tools - maakt het juist mogelijk om efficiënt informatie op te halen en te gebruiken op het moment dat de situatie zich voordoet. Bovendien sla je op die manier de geleerde informatie op in je lange termijn geheugen in plaats van je in je werkgeheugen.
(2) Performance support zorgt ervoor dat je leert op het moment dat je het meest gemotiveerd bent. Je hebt namelijk een probleem en gaat vanuit daar leren hoe je dit kunt oplossen. Ga bij jezelf maar na – wat doe jij als je een klus in huis wilt aanpakken, maar niet precies weet waar te beginnen? Het eerste wat veel mensen doen is op YouTube een instructievideo zoeken. De ultieme vorm van performance support!

Bron: https://www.hb-training.com/inspiratie/het-wat-waarom-wanneer-en-hoe-van-performance-support

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Performance support: Leren wanneer je het nodig hebt

Het onderscheid tussen werktijd en leertijd is voorbij. Parate kennis is niet langer een voorwaarde om productief te zijn, maar is onderdeel van het werk- en productieproces. Leren en werken gaan hand in hand en dragen direct bij aan bedrijfsresultaat. De term die hier vaak voor gebruik wordt, is performance support.

Bron: https://tinqwise.nl/blog/handboek-ld

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 06 maart 2021 11:09  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Veldwerk
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

360 graden feedback

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Veldwerk

Veldwerk is een leersituatie waarbij studenten de infrastructuur van de onderwijsinstelling verlaten en op een geselecteerde externe locatie bepaalde kennis en vaardigheden inoefenen. Dit gebeurt naar aanleiding van een concrete opdracht uit de onderwijsinstelling en kan zowel individueel als in groep gebeuren.

Waar de klemtoon bij een excursie vooral ligt op het verwerven van kennis, is het doel van veldwerk het toepassen en oefenen. De gepersonaliseerde begeleiding, bijsturing en feedback van de lesgever of een andere deskundige op de toepassingen van de studenten is dan ook noodzakelijk.

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/126

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 01 maart 2021 20:53  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Supervisie
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Supervisie

Definitie

...


Alias: ...

Zie ook:


supervisie

Supervisie

Het is een vorm van praktijkbegeleiding waarbij er onder begeleiding geleerd wordt van ervaringen van anderen. Supervisie kan voorkomen onder de vorm van groepssupervisie of als individuele supervisie. Voor meer info zie intervisie.

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/120

supervisie

Supervisie heeft drie belangrijke functies:

(1) Ontwikkelaar (formative): door aandachtig waarnemen helpt supervisie om een objectieve, frisse kijken te onderhouden op de eigen casuïstiek en praktijk.

(2) Poortwachter (normative): door vrijmoedig en scherp te communiceren waar mogelijk conflicten bestaan met andere partijen of met beroepsethiek helpt supervisie om alert te blijven op eigen verantwoordelijkheid voor cliënten en professie.

(3) Verpleger (restorative): door zorgzaam, steunend en bemoedigdend te interveniëren helpt supervisie om gelijkmatiger en met meer energie de eigen praktijk tegemoet te treden.

Bron: Supervisie in actie - Handboek supervisie voor coaches en adviseurs, Erik de Haan

supervisie

Supervisie

Supervisie is het onder begeleiding leren door reflectie op eigenwerkervaringen. Degene die supervisie krijgt, de supervisant, leert het eigen handelen tegen het licht te houden. Daardoor verwerft hij inzicht in het eigen handelen en kan dit duurzaam verbeteren.

Bron: https://www.lvsc.eu/sites/lvsc/files/content/definitie%20Supervisie.pdf

supervisie

 

Supervisie, wat is het?

Supervisie is een aan beroepsmatig functioneren gerelateerde vorm van begeleiding, die gericht is op het leren van werkervaringen — met nadruk op ervaringsleren

Bron: https://www.managementimpact.nl/artikel/supervisie-wat-is-het/

 

 

Tags:
Laatst aangepast op dinsdag, 02 maart 2021 17:33  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Voting
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Voting / Televoting

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Voting / Televoting

Voting is een techniek waarbij men studenten laat stemmen rond één of meer stellingen. Voting kan in zijn meest eenvoudige vorm gerealiseerd worden door handopsteken. Indien de voting voor het contactmoment wordt gehouden, kan het bijvoorbeeld via een webformulier. In verschillende collegezalen en tijdens videoconferencing wordt de televoting gerealiseerd met behulp van gespecialiseerde apparatuur zoals een klein toetsenbord om keuzes te selecteren. De eraan verbonden statistische software laat toe de resultaten meteen te verwerken en door te geven.


Voordelen van voting:

Het is een handig instrument om tijdens het contactmoment je onderwijs bij te sturen.
In het kader van peerinstruction kan het votingsysteem gebruikt worden om de interactiviteit in het auditorium te stimuleren.
Tegelijkertijd is het een handig instant middel tot zelfevaluatie en een bron van informatie over het verloop en desgevallend wenselijke bijsturing van de didactische aanpak voor de onderwijsgevende.


(...)

Waarom inzetten
(1) Als middel om studentenkenmerken te achterhalen (voorkennis, interesse, etc.)
(2) Als middel tot didactische evaluatie
(3) Als middel tot interactief lesgeven (studentgecontroleerd lesgeven of als startpunt van discussie)
(4) Als oefening voor studenten met algemene feedback

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/211

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 01 maart 2021 20:50  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Studiewijzer
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Studiewijzer

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Studiewijzer

Een studiewijzer is een schriftelijk en/of elektronisch document dat als doel heeft studenten informatie en duidelijkheid te geven over hun leeromgeving en om hen te ondersteunen in het actief (en zelfgestuurd) verwerken van de leerstof. Tevens is het een begeleidingsinstrument voor studenten en een manier waarop de docent zijn communicatiekanalen duidelijk kan maken. Een studiewijzer bevat concrete informatie zoals instructies voor taken, doelstellingen, studietips, ... . De hoeveelheid informatie en het taalgebruik zijn afgestemd op de behoeften van de studentengroep die aan de leeromgeving participeren.

In de literatuur wordt een studiewijzer als volgt omschreven:
... een hulpmiddel dat leerders organisatorisch en strategisch houvast zou moeten bieden tijdens het (zelfstandig) leren en studenten daarnaast aanzet tot studieplanning en het ontwikkelen van leerstrategieën (Donche en Van Petegem, 2002).

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/208

instructioneel ontwerp instructional design

Studiewijzer


Het toekomstig onderwijs — met minder doceerlessen — zal vaker een beroep doen op de `beeldschermdocent' en meer gaan steunen op (zelf)studiewijzers en samenwerkend leren. De eerstgenoemde 'docent', de computer, komt in de volgende paragraaf aan de orde. De studiewijzer is als het ware een `papieren docent'. De docent van vlees en bloed die op effectieve wijze wil differentië-ren en leerlingen zelfstandig wil laten leren zal, naast het uitkiezen van ge-schikte leerboeken en ander geprefabriceerd leermateriaal, zelf studiewijzers moeten samenstellen om het zelfstandig leren van zijn leerlingen te reguleren. (Een studiewijzer is een moderne versie van wat vroeger een taakkaart heette.) De opdrachten in studiewijzers kunnen individueel of groepsgewijs wor-den uitgevoerd.

Hieronder staan in telegramstijl de (mogelijke) elementen van studiewijzers genoemd: ? leerdoelen, kernbegrippen of onderwerpenboom;
? verwijzingen naar andere zelfstudiewijzers;
? studeeraanwijzingen en suggesties (bijvoorbeeld aanbevolen volgorde van te ondernemen leeractiviteiten);
? vragen ter activatie van voorkennis;
? verwijzingen naar studieteksten;
? verwijzingen naar audio-visueel leermateriaal;
? overzicht van te gebruiken hulpmiddelen;
? uitleg van moeilijke onderdelen;
? sprekende voorbeelden, vergelijkingen of toepassingsmogelijkheden;
? zelftoetsen: vragen en opdrachten met terugkoppeling;
? omschrijving van de criteria voor een te leveren eindproduct;
? schatting van de te investeren zelfstudietijd;
? suggesties voor verdere studie.

Goede studiewijzers ontwikkelen vergt veel tijd, maar naarmate de wijzers vaker en langer gebruikt worden, loont investeren in kwaliteit de moeite. Samenwerking met collega's, ook collega's op andere scholen, ligt hierbij voor de hand. Het opstellen van studiewijzers zal in de opleidingen tot docent voor het `studiehuis' een onderdeel van het onderwijsprogramma moeten vormen.

Bron: Lesgeven en zelfstandig leren, Tjipke van der Veen & Titus Geerligs

Laatst aangepast op woensdag, 03 maart 2021 11:45  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Onderwijsleergesprek
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Onderwijsleergesprek

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Onderwijsleergesprek

Bij deze didactische werkvorm voeren de docenten een gestructureerd gesprek met de studenten, waarbij zij een deel van de leerinhoud of een bepaalde problematiek in dialoogvorm verhelderen. De docent stelt daartoe vragen aan de studenten en distilleert de nodige inzichten en/of nieuwe vragen uit de antwoorden. De studenten komen door gerichte vragen te stellen en door het hanteren van de gepaste vraagtechnieken (zie tips en valkuilen) zelf op nieuwe ideeën, inzichten of relaties in de leerinhoud. Ze bedenken oplossingen voor een probleem of achterhalen de implicaties van de leerstof.

Andere benamingen zijn: stapsgewijs geleid gesprek en socratische methode.

De term leergesprek heeft een evolutie en een verrijking ondergaan. De oorspronkelijke betekenis van de term leergesprek duidde op het gezamenlijk en stapsgewijs bespreken van leerstofproblemen onder strikte leiding van de lesgever. Met de toenemende aandacht voor zelfstandig leren gebruikt men in recentere literatuur de term leergesprek ook wanneer men de bespreking van de leermethoden en/of oplossingsmethoden voor gestelde problemen wil aangeven.
Bouwstenen

Essentiële aspecten aan een leergesprek zijn:

  • Er is geen eenrichtingsverkeer maar interactie tussen de docent en de studenten en de studenten onderling.
  • Het gesprek wordt (klassikaal) gevoerd rond een gemeenschappelijk onderwerp of richt zich op een gemeenschappelijk doel.
  • Iedereen wordt bij het gesprek betrokken en levert een constructieve bijdrage bij het zoeken naar antwoorden of oplossingen.
  • De docent begeleidt het leergesprek en waakt over tijd, organisatie, verloop van het gesprek, etc…

Een leergesprek bestaat uit een aantal fasen:

1. Onderwerp afbakenen en voorkennis activeren
Er wordt met de klasgroep vastgesteld welke topic ze gaat doorwerken of welk probleem ze zal behandelen.. Dit kan op volgende manieren gebeuren:

  • De docent stelt een aantal algemene vragen waardoor het informatiegebied waarop het leergesprek betrekking heeft, wordt geactiveerd en afgebakend.
  • De docent haakt in op een gekend leerstofonderdeel.
  • De docent haakt in op een gekend punt (algemene kennis) of vraagt de student om een mening of een idee bij een probleemstelling.
  • Concreet materiaal kan de probleemstelling visueel ondersteunen (bijv. stelling, dia, videofragment, stuk rollenspel).

Eventueel maakt de docent tijdens deze fase ook afspraken over het ordelijk verloop van het gesprek.

2. Het informatiegebied wordt uitgediept
De docent verdeelt (op voorhand) het informatiegebied in een aantal deelproblemen of logische stappen en doorloopt dit tijdens het gesprek met de studenten.

  • Voor elke stap of voor elk probleem stelt de docent een aantal gerichte, specifieke vragen.
  • De docent pikt in op de antwoorden van de studenten door:
    • Antwoord te bevestigen (en noteren op het bord).
    • Nader verklaren: de docent vraagt bijkomende uitleg of een verantwoording aan dezelfde student.
    • Toespitsen: De docent geeft een denktip aan de groep, waardoor studenten op het goede spoor komen.
    • Relateren: De docent vraagt de student om het gegeven antwoord in verband te brengen met een ander stuk leerinhoud.
    • Doorspelen: De docent speelt de vraag of het antwoord door aan de andere studenten.
  • Het verloop van het gesprek kan op het bord worden ondersteund door de opbouw van een logisch bordschema.

3. Samenvatten
De docent vat zelf de inzichten uit het gesprek samen of laat één van de studenten dit doen.

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/106

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 04 september 2021 13:01  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Hoorcollege
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

360 graden feedback

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Hoorcolleges met activerende elementen

Hoorcolleges zijn een veel voorkomende onderwijsvorm in het hoger onderwijs. Vaak worden ze niet studentgericht georganiseerd. Studenten luisteren terwijl de docent vooraan zijn verhaal doet. Toch zijn er ook in hoorcolleges manieren om studenten te activeren.
Bijvoorbeeld door: meningen te inventariseren, vragen te stellen, opdrachten te geven, het bediscussiëren van stellingen of voorbeelden, etc… Daarbij is er veel sprake van éénrichtingsverkeer.

Een hoorcollege heeft volgens De mink drie doelstellingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn (De Mink, F.B. , 1991):

  • Voorwaardelijke functie: een hoorcollege motiveert studenten en wekt hun interesse op voor de leerinhoud.
  • Oriënterende functie: een hoorcollege informeert studenten over de leerinhoud, geeft de grote lijnen weer, geeft voorbeelden en verduidelijkingen, vergroot het inzicht van de studenten in de leerinhoud, structureert de leerstof, etc…
  • Oefenfunctie: het hoorcollege biedt de mogelijkheid tot het stellen van vragen door de docent, het geven van opdrachten en verbeteren van opdrachten, etc…

Meestal blijft de rol van de student bij een hoorcollege beperkt tot een passief luisteren en noteren. Vanuit constructivistisch en studentgericht oogpunt is dit niet gewenst. Een verklaring die wordt aangehaald voor deze werkwijze is de omvangrijke groep waarmee docenten  (noodgedwongen) dient te werken. Toch zijn er binnen deze beperkingen van het hoorcollege mogelijkheden tot activering.
Bouwstenen

Een ideaal hoorcollege is structureel opgebouwd uit een inleiding, een kerngedeelte en een slot, elk met hun eigen doelstellingen.

  • Inleiding: toehoorders motiveren, hun aandacht richten, hun voorkennis activeren, hen informeren over inhoud, structuur en doelstellingen van het college.
  • Kernbetoog: gestructureerd aanbieden van inhoud, aanduiden en verduidelijken van moeilijke passages, verduidelijken van hoofd- en bijzaken, illustreren van de inhoud.
  • Slot:samenvatten van geheel, terugkoppelen naar doelstellingen, verband aangeven met volgend college, studenten informeren over verwachtingen naar examen en volgend college.

Binnen elk van deze onderdelen kunnen studenten geactiveerd of gestimuleerd worden tot nadenken. De middelen die daartoe kunnen gebruikt worden, zijn:

  • Het geven en bespreken van uitdagende voorbeelden of problemen.
  • Het geven van opdrachten.
  • Het stellen van vragen en inventariseren van mening van student.

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/206

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 01 maart 2021 20:34  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Practicum
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Practicum

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Practicum

Een practicum is een zelfstandige leersituatie waarbij de studenten instrumenten (leren) gebruiken in een labosetting en zelf actief bepaalde technieken, vaardigheden of werkwijzen verwerven en/of inoefenen. Aanverwante werkvormen zijn (taal)labo, skillslab, atelier, veldwerk. In de praktijk worden deze termen door elkaar gebruikt maar in deze steekkaart spitsen we ons toe op de omschrijving uit de eerste regel van dit onderdeel. De studenten oefenen individueel of in kleine teams en worden intensief begeleid. Het didactisch team zorgt voor de praktische organisatie en de sturing en ondersteuning van de studenten. Tijdens een practicum kan de docent tijd vrijmaken  voor collectieve instructies. In tegenstelling tot een werkcollege, vergt het een relatief intensieve en geïndividualiseerde begeleiding. Waardoor het aantal deelnemende studenten beperkt is.

Tijdens een practicum verwerven en oefenen studenten onder begeleiding en/of zelfstandig technieken, vaardigheden en/of werkwijzen in. Het didactisch team, dat bestaat uit de docent en eventuele begeleiders, stuurt en coacht dit proces.

In een practicum kunnen studenten verschillende competenties verwerven (o.a. Van den Berg & Buning, 1994):

  • Gebruiken van (een aantal) meetinstrumenten.
  • Verwerven en inoefenen van practicumtechnieken.
  • Ontwikkelen van onderzoekende en probleemoplossende vaardigheden.
  • Verwerven van een ruimer inzicht in de theorie.
  • Communiceren in vakterminologie.
  • Wetenschappelijk onderzoek naar waarde schatten.
  • Wetenschappelijk onderzoek raadplegen.
  • Verhogen van de betrokkenheid van de student bij het specifieke vakdomein.

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/111

Tags:
Laatst aangepast op dinsdag, 02 maart 2021 17:21  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Openboekexamen
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Openboekexamen

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Openboekexamen

Een openboekexamen is een mondelinge of schriftelijke evaluatievorm waarbij de lesgever de studenten toelaat om in meerdere of mindere mate gebruik te maken van schriftelijk en/of elektronisch studie- en bronnenmateriaal voor het beantwoorden van de vragen in het examenlokaal. Bij een openboekexamen doet de docent een beroep op hogere-orde denkvaardigheden (toepassen, analyseren, synthetiseren, evalueren). De docenten verwachten van de studenten dat zij tijdens het examen demonstreren dat zij met het leermateriaal zelf actief nieuwe kennis kunnen construeren. De vragen zijn vaak toepassingen, maar de docent kan bijv. ook vragen overgangen uit de theorie te verklaren of kritische evaluaties te maken.

Een openboekexamen focust (meestal) niet op reproductie. De student dient zich dus bij de persoonlijke verwerking van het studiemateriaal en bij de voorbereiding op het examen niet te richten op het memoriseren van de leerstof. Essentieel bij een openboekexamen is uiteraard dat de antwoorden op de vragen niet letterlijk in de cursustekst of bronnenmateriaal zijn terug te vinden.

Bron: https://www.bvdatabank.be/node/107

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 01 maart 2021 20:31  
Meer artikelen...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

It has been my observation that most people get ahead during the time that others waste.

Henry Ford

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 221 gasten online
Artikelen

important management sincere interest little below juran

Banner
Banner

great work performers work less achieve more morten hansen

Great at Work
How Top Performers Work Less and Achieve More
Morten Hansen

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner