• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe

Belangrijke elementen kunnen benadrukt worden door bijvoorbeeld woorden vet te maken, iets te omcirkelen, ergens op in te zoomen, een pijl te laten verschijnen enzovoort. De aandacht van de leerlingen wordt daarmee gericht op datgene wat de docent belangrijk vindt. Het vergroot bovendien de ruimtelijke nabijheid en, mits goed getimed, de tijdelijke nabijheid.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe

Benadruk in je slides, je werkbundel of op het bord de belangrijke zaken. Zo stuur je de aandacht naar de cruciale elementen van de les. Dit kan bijvoorbeeld door sleutelwoorden in het vet te zetten, door in te zoomen op een afbeelding of pijltjes te plaatsen. In een video is het uitermate interessant om de oogbeweging van de presentator van de video zichtbaar te maken met een bewegende stip of cursor. Dit sluit aan bij het stellen van focusdoelen.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het signalling-principe

In het minder goede voorbeeld van de uitleg over de regenpomp, merkte je wel dat er enkele woorden onderlijnd zijn. Onmiddellijk trekt dit je aandacht. Dat illustreert de effectiviteit van het benadrukken van bepaalde elementen in een complexe uitleg. Let op: overdrijf hier niet mee en besef ook dat de lerenden hierdoor zelf niet aan de slag gaan met het opsporen van de kernwoorden in de tekst. Het signalling-principe heeft dus ook een 'kost'.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe (Signaling Principle)

Signalering houdt in dat de aandacht naar kritische aspecten van het leermateriaal wordt gestuurd. Dit voorkomt dat cursisten moeten zoeken naar belangrijke informatie. Signalering leidt tot beter leren en zorgt ervoor dat cursisten het leermateriaal beter waarderen.

Recent zijn verschillende onderzoeken verricht naar dit signaleringsprincipe. Zo wordt met behulp van oogbewegingsregistraties zichtbaar gemaakt waar experts op fixeren als zij in het kader van een leertaak een video bekijken. Bijvoorbeeld: een expert wil de bewegingspatronen van vissen bestuderen. Waar let hij dan op als hij een filmpje van een zwemmende vis bekijkt? Waar beginners overweldigd kunnen worden door het complete beeld, weten experts precies hun aandacht te richten op dat wat belangrijk is voor hun leerdoel. Zo kan kennis over hoe een expert kijkt, helpen de aandacht van beginners te sturen naar belangrijke aspecten van het leermateriaal. Ook dit bevordert het leren (Jarodzka et al., 2013; Van Gog et al., 2009).

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/signaleringsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het signaal principe

Mensen leren beter van multimedia als je duidelijk aangeeft waar de aandacht heen moet van de lerende. Dit kan zijn door het gebruik van pijlen, kleuren, of een element wat onder een vergrootglas komt te liggen. Ik heb dit principe meteen toegepast bij video interviews waar ik aan werkte door hier met tekst de belangrijkste woorden toe te voegen. Dit is mijns inziens niet in strijd met het volgende principe:

Bron: https://ennuonline.com/2019/09/hoe-kun-je-video-en-andere-multimedia-slim-inzetten-voor-leren-de-10-principes-van-richard-mayer/

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:12  

This time, like all times, is a very good one, if we but know what to do with it.

Ralph Waldo Emerson

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 135 gasten online
Artikelen

probleem goed omschreven charles kettering

Banner
Banner

faciliteren zonder omwegen jan lelie

Faciliteren zonder omwegen
24 praktijkvoorbeelden
Jan Lelie (red.)

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner