• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Ruimtelijke nabijheid

Het is belangrijk dat de ruimte tussen het aangeboden beeld en de bijbehorende tekst, of delen van beide, zo klein mogelijk is. Dat kan bijvoorbeeld door de tekst in de afbeelding te zetten en niet eronder, denk aan de index bij een diagram. Op die manier hoeven leerlingen zich niet onnodig in te spannen om teksten en beelden die bij elkaar horen bij elkaar te zoeken en wordt hun werkgeheugen niet onnodig belast.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Ruimtelijke nabijheid

Hoe dichter woorden bij de bijhorende beelden staan, hoe liever. Dit noemen wij ruimtelijke nabijheid (spatial contiguity). Het beste wat je kunt doen, is ze met elkaar integreren. Bij het presenteren van de woorden in een aparte lijst zorg je in elk geval dat alle woorden op dezelfde slide of bladzijde zichtbaar zijn, en vanzelfsprekend op dezelfde bladzijde als het beeld.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het spatial contiguity principe

Bij dit principe staat de 'afstand' tussen tekst en beeld centraal. Studenten leren beter wanneer overeenstemmende woorden en beelden dicht bij elkaar op een computerscherm worden gepresenteerd. Een eerste goede reden om dit principe te volgen ligt in economische voordelen. Zowel in een boek als bij een computergebaseerde leeromgeving leidt een te royaal ruimtegebruik tot grote kosten. Maar ook vanuit de multimedia theorie ligt dit principe voor de hand.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het `spatial contiguity'-principe

Dit principe stelt dat lerenden beter nieuwe kennis verwerken wanneer de tekst zo dicht mogelijk bij het relevante beeld staat afgedrukt. Je ziet dat toegepast in het voorbeeld van de luchtpomp. De uitleg staat stap voor stap bij de volgende afbeelding van een positie van de luchtpomp.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Ruimtelijke nabijheidsprincipe (Spatial Contiguity Principle)

Cursisten leren beter wanneer corresponderende woorden en beelden dichtbij elkaar worden weergegeven dan wanneer die ver uiteen staan op een pagina of scherm.

Gebruik een verbindingslijn om de naam van een onderdeel of de bijhorende tekst met het onderdeel zelf te verbinden. Is de bijhorende tekst te lang, zorg dan voor een pop-up bericht dat verschijnt wanneer de muis het bijhorende onderdeel aanraakt, ook wel mouse-over genoemd.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/ruimtelijke-nabijheid/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het nabijheidsprincipe (in plaats)

Mensen leren makkelijker wanneer de bijbehorende woorden en afbeeldingen vlak bij elkaar staan. We zijn gewoon luie wezen en willen het liefst alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:33  

Perfection of means, and confusion of goals
seem, in my opinion, to characterize our age.

Albert Einstein
 

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 178 gasten online
Artikelen

important management sincere interest little below juran

Banner
Banner
praktijkboek teamcoaching martijn vroemen

Praktijkboek Teamcoaching
Oefeningen, modellen en checklists
Martijn Vroemen

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner