• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lifehacking
Lifehacking
De 10 geboden van GTD volgens Arjan Broere
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

gtd getting things done arjan broere

Arjan Broere beschrijft in zijn boek Het nieuwe werken - hoe werk je effectiever en productiever de GTD-prinpes in de vorm van 10 geboden van GTD:

arjan broere gtd principes gtd-principe getting things done

GTD-principes

De tien geboden van GTD

 

  1. Op elk moment moet je een positief antwoord kunnen geven op de vraag: Is wat ik nu doe het belanglijkste dat ik nu zou kunnen doen?

  2. Stop alles wat je te binnen schiet, wat je wilt doen, wat je wilt nalezen et cetera in een vertrouwd systeem.

  3. Zet je taken in lijsten die samenhangen, zoals taken die je vandaag wilt doen, de eerst volgende actie van projecten, niet-urgente zaken die je ooit wilt doen, taken waar je moet wachten op een actie van een ander.

  4. Maak van alles dat meer vraagt dan één actie een project. Bepaal per project tenminste het einde (define done) en wat de eerstvolgende actie is.

  5. Zet bij elke taak een context die aangeeft wat de taak precies is, zodat je taken kunt sorteren. Contexten zijn bijvoorbeeld: bellen, concentratietaken, op kantoor doen, schrijven.

  6. Taken met een concrete datum zet je ook in je agenda. Plan wat je kunt plannen en blokkeer daar tijd voor.

  7. Vol hoofd? Doe een mindsweep en noteer alles wat je moet doen, wilt doen.....

  8. Verwerk je inbox regelmatig, systematisch en maak je inbox dan helemaal leeg.

  9. Doe aan periodiek onderhoud. Bekijk op vaste momenten je projecten en acties, maar plan ook momenten om vast te stellen of wat je doet voldoende past bij je missie, ambities, langetermijndoelen.

  10. Heb je doelen helder op verschillende horizonten (horizons of focus). Definieer niet alleen de kortetermijnacties maar heb ook helder wat op lange termijn je missie en ambities zijn.

Bron: Het nieuwe werken - hoe werk je effectiever en productiever, Arjan Broere

Laatst aangepast op zaterdag, 13 januari 2018 07:11  
Inbox zero volgens Henrik Kniberg
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

inbox zero henrik kniberg

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 21:44  
GTD volgens Arjan Broere
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

In het boek Het nieuwe werken - hoe werk je effectiever en productiever geeft Arjan Broere een samenvatting van de Getting Things Done (GTD)-methode:

gtd overzicht controle werk arjan broere

Overzicht en controle over je werk

Werken is een ambacht. Dat geldt zeker ook voor de kenniswerk. Zoals de timmerman zijn gereedschap moet leren gebruiken, zo moet ook de kenniswerker zijn gereedschap leren gebruiken. Een van de moeilijk te managen gereedschappen is aandacht. Werkdruk, afleiding, uitstel, werk dat nooit af is, overvolle mailboxen, telefonerende collega's, leuke ideeën, acties die je plots te binnen schieten, doen alle een beroep op je aandacht, terwijl je die aandacht eigenlijk nodig hebt om die ene uitverkoren taak tot een goed einde te brengen.

Voor alle kenniswerkers is het managen van aandacht van belang. In de context van het nieuwe werken wordt dat nog relevanter om dat je doorgaans meer vrijheid hebt in waar je werkt, wat je oppakt, hoe je dat doet en met wie. Dat betekent dat je werk kunt structureren en prioriteren meer je verantwoordelijkheid wordt. Wat kies je dan?

 

GTD-principes

De kern van GTD is aandacht. Twee assen die GTD in kaart brengen: wat je wilt doen (overzicht) en hoe je dat organiseert (controle).

 

Controle

Hoe zorg je dat je alle werk afkrijgt en controle hebt op je workflow. De vier stappen hieronder bevatten wezenlijke fasen:

(1) Verzamel: zorg dat je een systeem hebt dat je vertrouwt, dat je helpt alles wat je hebt aan ideeënnnnn, taken, afspraken, leeswerk..... is te verzamelen.

(2) Verwerk en plan: als je van alles in je inboxen verzameld hebt, is de volgende stap er acties van te maken.

(3) Doe: geconcentreerd werken, geïnspireerd samenwerken, omgaan met storingen... Uitdagingen voor de kenniswerker in deze tijd.

(4) Evalueer: evalueren is van belang om te zien wat je af hebt en wat nog moet, maar zeker ook om te snappen hoe je werkt, wat goed gaat, waar veranderingen nodig zijn.

 

Overzicht

Hoe organiseer je wat voor jou van belang is, ook dagelijks in je agenda terugkomt. Door op een aantal horizons je doelen en ambities te formuleren, maak je zichtbaar wat je wilt betekenen. Ook zijn de horizons mooie assen om in je evaluatie te gebruiken.

(1) 50.000 voet: missie, waarden, principes: wat zijn kernwaarden voor je.

(2) 40.000 voet: visie: wat is jouw kijk op werk, je taken, je voornaamste rollen, de wereld waarin je leeft...

(3) 30.000 voet: (middel)langetermijndoelen: wat wil je dit jaar of binnen enkele jaren bereiken van wat je op 40.000- en 50.000-voet geformuleerd hebt.

(4) 20.000 voet: verantwoordelijkheidsgebieden: naar welke verantwoordelijkheidsgebieden vertaal je die 30.000 voet-doelen? Binnen enkele maanden of een jaar kun je aan deze zaken werken.

(5) 10.000 voet: projecten: welke projecten komen er uit de 20.000 voet-gebieden? Een project is alles wat uit meer dan één actie bestaat, maar wel een concreet eind kent.

(6) Startbaan: acties: dagelijks acties en taken om 10.000 voet-projecten voort te bewegen.

 

GTD-principes

(1) Op elk moment moet je een positief antwoord kunnen geven op de vraag: Is wat ik nu doe het belangrijkste dat ik zou kunnen doen?

(2) Stop alles wat je te binnen schiet, wat je wilt doen, wat je wilt nalezen et cetera in een vertrouwd systeem.

(3) Zet je taken in lijsten die samenhangen, zoals taken die je vandaag wilt doen, de eerstvolgende actie van projecten, niet-urgente taken die je ooit wilt doen, taken waar je moet wachten op een actie van anderen.

(4) Maak van alles dat meer vraagt dan één actie een project. Bepaal per project tenminste het eind doen (define done) en wat de eerstvolgende actie is.

(5) Zet bij elke taak de context die aangeeft wat de taak precies is, zodat je taken kunt sorteren. Context zijn bijvoorbeeld concentratietaken, op kantoor doen, schrijven.

(6) Taken met een concrete datum zet je ook in je agenda. Plan wat je kunt plannen en blokkeer tijd daarvoor.

(7) Vol hoofd?Doe een mindsweep en noteer alles wat je moet doen, wilt doen...

(8) Verwerk je inbox regelmatig, systematisch en maak de inbox dan helemaal leeg.

(9) Doe aan periodiek onderhoud. Bekijk op vaste momenten je projecten en acties, maar plan ook momenten om vast te stellen of wat je doet voldoende past bij je missie, ambities, langetermijndoelen.

(10) Heb je doelen helder op verschillende horizons (horizons of focus). Definieer niet alleen de kortetermijnacties, maar heb ook helder wat op lange termijn je missie en ambities zijn.

 

Wat is GTD?

GTD staat voor Getting things done. Dat is de titel van het bekendste boek van David Allen. Met Gettings Things Done. Prettig en efficiënt werken zonder stress heeft Allen inmiddels een klassiek boek geschreven over aandacht, taken doen en productief zijn.

(...)

GTD: aandacht voor aandacht

Een van de motto's van David Allen is: heb aandacht voor aandacht. Door je bewust te zijn van hoe jij geconcentreerd kunt werken, wanneer je creatief bent en hoe voor jou flow ontstaat, lukt het je beter in die toestand te komen en te blijven. Aangezien je als kenniswerker waarde toevoegt door je hoofd te gebruiken, is het dus essentieel dat je dat ambacht onder de knie hebt.

In een aantal compacte quotes weet Allen het belang van aandacht kernachtig te verwoorden:

  • Gebruik je hoofd om over dingen na te denken en niet om aan dingen te denken. Als je niet moet vergeten een tekst mee te nemen, kun je er vaak aan denken - en last van hebben - of er één keer een notitie van maken en zorgen dat je voor je weggaat alle notities doorwerkt.
  • Doe dingen als ze opkomen en niet als ze ontploffen.
  • Geef aandacht aan wat je aandacht heeft, anders kost het vast meer aandacht dan het verdient.
  • De geest is een sterke dienaar, maar een slechte baas. De geest geeft geen koers en springt van het een naar het ander. Wie zijn geest volgt, blijft reageren.
  • Afleidingen zijn verwaarloosde verplichtingen. Een vlinder leidt misschien even af, maar de impact van het je plots herinneren van een taak die je had moeten doen, leidt veel meer af. Zoals ook de zorgen of je er wel aan gedacht hebt een mail te beantwoorden meer afleiden dan een lied dat je even te binnen schiet.
  • Heb een geest als water. Zorg dat afleidingen niet meer aandacht krijgen dan ze verdienen. Een afleiding schiet je te binnen: noteer hem of neem meteen actie, en herneem je geconcentreerde modus. Als een kleine afleiding een enorme impact heeft, dan was je geest niet als water. Wie volg stress zijn werkdag begint, kan met de kleinste afleiding uit zijn slof schieten. Die afleiding was echter niet het probleem. Wel het gestrest aan het werk zijn.

(...)

Wat is het belangrijkste dat je nú kunt doen?

Eigenlijk zou je elk moment van de dag bezig moeten zijn met wat op dat moment het belangrijkste is. Dat suggereert dat jij kiest waar je mee aan de slag bent en niet alleen reageert op wat binnenkomt. Daarnaast betekent het dat je weet wat je allemaal moet doen en daar het belangrijkste uit kiest.

Als je jezelf de vraag stelt 'Is wat ik nu doe het belangrijkste dat ik nu zou kunnen doen?', kan dat soms een klus zijn voor een ander die voor jou niet belangrijk is, maar wel urgent voor die ander. Het kan ook een game zijn die je even doet ter ontspanning. Als het maar voortkomt uit overzicht en een keuze is.

Overzicht én controle

GTD gaat over twee assen:

  • De controle-as: Hoe zorg je dat je alle werk afkrijgt en dus controle hebt op je workflow. De vier stappen hieronder bevatten wezenlijke fasen
  • De overzichtsas: hoe organiseer je dat wat voor jou ook belangrijk is, ook dagelijks in je agenda terugkomt. Door op een aantal horizons je doelen en ambities te formuleren, maak je zichtbaar wat je wilt betekenen.

Controle over je werk

David Allen heeft een aantal stappen die je kunnen helpen controle te houden over je werk. In Zen to done. 10 gewoontes voor een efficiënt leven heeft Leo Babauta daar een variant op gemaakt. In alle gevallen bestaat het werk uit cycli van:

  • Verzamel
  • Verwerk en plan
  • Doe
  • Evalueer

Bron: Het nieuwe werken - hoe werk je effectiever en productiever, Arjan Broere

Bewaren

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:15  
Getting nothing done volgens Loesje
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

als even niets doe houd vooral niet tegen loesje

Laatst aangepast op vrijdag, 01 september 2017 06:49  
Know thy time volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

time peter drucker

In het boek The Effective Executive beschrijft Peter F. Drucker hoe het omgaan met tijd doorslaggevend is voor het al dan niet effectief zijn:

peter drucker know thy time

Effective executives ... do not start with their tasks. They start with their time. And they do not start out with planning. They start out by finding out where their time actually goes. Then they attempt to manage their time and to cut back unproductive demands on their time. Finally they consolidate their 'discretionary' time into the largest possible continuing units. This three-step process:

  • Recording time
  • Managing time
  • Consolidating time

is the foundation of executive effectiveness.

Effective executives know that time is the limiting factor.

The output limits of any process are set by the scarcest resource. In the process we call 'accomplishement', this is time.

Time is also a unique resource. ... The supply of time is totally unelastic. No matter how high the demand, the supply will not go up. ... [T]ime is totally perishable and cannot be stored. Yesterday's time is gone forever and will never come back. Thie is, therefore, always in exceedingly short supply.

Time is totally irreplaceable. ... There is no substitute for time.

Everything requires time. It is the one truly universal condition All work takes place in time and uses up time. Yet most people take for granted this unique, irreplaceable, and neccessary resource. Nothing else, perhaps, distinguishes effective executives as much as their tender loving care of time.

Bron: The Effective Executive, Peter F. Drucker

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:15  
Begrijpend weten volgens Albert Einstein
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

any fool can know einstein quote albert

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:20  
Getting things done volgens Henrik Kniberg
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

getting things done henrik kniberg gtd

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:22  
2-minutenregel
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

2-minutenregel regel 2 minuten

Bewaren

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:23  
Beginnen met het eind voor ogen volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

begin with the end in mind covey

In het boek De kleine Covey - De zeven eigenschappen samengevat beschrijven Jan Kuipers en Ben Tiggelaar het Coviaanse principe van het beginnen met het einde voor ogen, met - uiteraard - de beroemde begrafenis-metafoor:

begin with the end in mind covey tiggelaar

Begin met het einde voor ogen

De tweede eigenschap draait om het kiezen van de juiste doelen in het leven. Het gaat erom dat je ontdekt wat je persoonlijke missie is en die uitwerkt.

Stel je voor dat je na je dood getuige bent van je eigen begrafenis. Je ziet de gezichten van de mensen die gekomen zijn en luister naar wat ze over je zeggen. Probeer eens te bedenken wat je graag zou willen dat ze zeggen. Hoe zou je herinnerd willen worden op je werk? En je familie en vrienden, wat zouden zij zeggen over je karakter, over wat je hebt bijgedragen of gepresteerd? Met deze enigszins confronterende opdracht kun je achterhalen wat jouw persoonlijke definitie is van succes.

Door deze 'begrafenisoefening' te doen, kun je ontdekken wat je belangrijkste waarden zijn. Waar draait het in het leven echt om voor jou? Door vooruit te denken naar het einde ontwikkel je een eigen kompas om te beoordelen of wat je vandaag doet echt de moeite waard is en bijdraagt aan wat je uiteindelijk wilt bereiken. Als je weet waar je naartoe wilt, wordt het een stuk eenvoudiger om te bepalen wat de juiste stappen zijn.

Sommige mensen werken keihard om de maatschappelijke ladder te beklimmen, om daarna te ontdekken dat de ladder tegen de verkeerde muur staat. Je bent dan wel actief geweest, maar niet effectief.

Twee scheppingen

Achter deze tweede eigenschap, 'Begin met het einde voor ogen', gaat een principe schuil, een natuurlijke wetmatigheid. En dat principe luidt: alles wordt tweemaal geschapen. Alles wordt eerst bedacht en daarna pas uitgevoerd. Net als bij het bouwen van een huis of bij het starten van een bedrijf. De eerste creatie vindt echter niet altijd bewust plaats, waarschuwt Covey. Als we niet proactief zijn, zal ons leven namelijk worden vormgegeven door de mensen om ons heen en door de omstandigheden. Of we er nu over nadenken of niet, elk aspect van ons leven kent een eerste schepping.

Volgens Covey draait de eerste schepping, het maken van plannen, om 'leiderschap'. De tweede schepping, de uitvoering, gaat om 'management'. Leiderschap hoort in zijn visie altijd vóór management te komen. Een manager probeert namelijk meestal zo snel mogelijk de ladder op te klimmen. Maar een leider moet eerst kijken of de ladder wel tegen de juiste muur staat.

Bron: De kleine Covey - De zeven eigenschappen samengevat, Jan Kuipers & Ben Tiggelaar

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:24  
De multitask-mythe volgens Earl Miller
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

bordjes lucht multitasking

Neurowetenschapper Earl Miller adviseert, ook al maak je misschien jezelf wijs het wel (goed) te kunnen, vooral niet te multitasken:

multitasken multitask mythe earl miller

Don’t try to multitask. It ruins productivity, causes mistakes, and impedes creative thought. Many of you are probably thinking, “but I’m good at it!” Sadly, that’s an illusion. As humans, we have a very limited capacity for simultaneous thought -- we can only hold a little bit of information in the mind at any single moment.

Our brains, however, delude us into thinking we can do more. To understand how this happens, it helps to think about how we physically see the world. Barring visual impairments, we perceive our surroundings via a video camera-like, wide-angle lens. Or at least that’s how it seems. In reality, our eyes are constantly darting around, 3-4 times per second, taking in our surroundings in snippets. The end looks like one image, but that’s just because our brains paper these individual pieces together to create a complete picture.

The same is true for multitasking. When we toggle between tasks, the process often feels seamless -- but in reality, it requires a series of small shifts.

(...)

When you try to multitask, you typically don’t get far enough down any road to stumble upon something original because you’re constantly switching and backtracking.

Bron: Here’s Why You Shouldn’t Multitask, According to an MIT Neuroscientist, Earl Miller

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:23  
Meer artikelen...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Time is free, but it's priceless. You can't
own it, but you can use it. You can't keep
it, but you can spend it. Once you've lost it
you can never get it back.

Harvey MacKay

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 107 gasten online
Artikelen

problems business caused management workman taylor quote

er zijn fouten gemaakt maar niet door mij tavris aronson

Er zijn fouten gemaakt (maar niet door mij)
Waarom we dwaze overtuigingen, slechte beslissingen en kwetsend gedrag rechtvaardigen
Carol Tavris, Elliot Aronson

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Lean boekentips

Banner