• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Prestatiemanagement volgens Frank Buytendijk & Jeannet Brinkhuis-Slaghuis
Prestatiemanagement volgens Frank Buytendijk & Jeannet Brinkhuis-Slaghuis

strategische doelstelllingen kpi ksf meten

 

In het boek Balanced Scorecard - van meten naar managen beschrijven Frank Buytendijk en Jeannet Brinkhuis-Slaghuis wat zij verstaan onder prestatiemanagement:

prestatie-indicatoren kritische succesfactor ksf kpi

Een kritieke succesfactor (KSF) is datgene waar de organisatie goed in moet zijn om haar strategische doelstellingen te bereiken. Zonder de betreffende KSF'en in de vingers te hebben worden de doelstellingen zeker niet gehaald, maar zij zijn ook weer geen garantie voor succes. Er is dus sprake van een oorzaak-en-gevolgrelatie tussen KSF'en en respectievelijk strategische doelstellingen.

KSF'en zijn alleen nog niet meetbaar of direct toetsbaar. Met behulp van kritieke prestatie-indicatoren (KPI'en) worden KSF'en meetbaar gemaakt.

Je kunt alleen weten of de behaalde resultaten op een KPI voldoende zijn als er vooraf een norm is gesteld.

(...)

[Wat performance management doet] is de koppeling van KPI'en aan activiteiten heel expliciet maken door ze integraal op te nemen in de meetsystematiek. ...  Het opnemen van de actiecomponent sluit de cyclus van het vaststellen van strategische doelstellingen, het uitvoeren en het meten. Door middel van concrete sturing en bijstelling ontstaat feedback op de doelen die men heeft gesteld: 'Strategie is een kwestie van doen'.

Bron: Balanced Scorecard - van meten naar managen, Frank Buytendijk & Jeannet Brinkhuis-Slaghuis

Bewaren

Laatst aangepast op woensdag, 10 januari 2018 20:20  

Reacties 

 
0 #1 Thomas 19-06-2019 09:40
Erg interessant artikel. Het lijkt me inderdaad een goede manier om op deze manier je strategie op poten te zetten. Een andere factor die hierbij niet mag ontbreken is het in kaart brengen van je Customer Journey. Multi Value pakt dit op een zeer goede manier aan https://multi-value.nl/customer-journey/
Citeer
 

 

Customers never know what they want until they see what they get.

John F. Sowa

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 132 gasten online
Artikelen

systeemdenken arthur jones system results

Banner

tools titans tim ferriss

Tools of Titans
The Tactics, Routines, and Habits of Billionaires, Icons, and World-Class Performers
Timothy Ferriss

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Toyota Kata Culture
Building Organizational Capability and Mindset through Kata Coaching
Mike Rother & Gerd Aulinger

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Banner