• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink
11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink

processen eigenschappen ton wentink kwaliteitsmanagement

Volgens Ton Wentink hebben processen de volgende 11 eigenschappen:

  1. Processen zijn aaneengeschakelde activiteiten die waarde moeten toevoegen.

  2. Er zijn aanwijsbare klanten waarop opeenvolgende activteiten zijn gericht; dit kunnen interne en/of externe klanten zijn.

  3. Processen gaan over grenzen van afdelingen en hiƫrarchische lagen heen; er zijn vele interfaces waar het fout kan gaan.

  4. Processen zijn meestal stukje-voor-stukje ontwikkeld zonder dat over een totaalontwerp is nagedacht.

  5. Er zijn duidelijke grenzen, zodat we weten wat wel en niet tot het proces behoort; er is sprake van procesbereik.

  6. Er zijn aanwijsbare relaties (interfaces) met andere processen.

  7. Processen zijn beschreven en gedocumenteerd met procedures en instructies.

  8. Er worden meetpunten vastgelegd om prestaties (productiviteit en kwaliteit) te meten.

  9. Er is een vastgelegde doorlooptijd.

  10. Op de een of andere manier is vastgelegd hoe veranderingen tot stand komen.

  11. Voor elk proces is er iemand verantwoordelijk voor de prestatie: de zogenaamde 'proceseigenaar'.

Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink

Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:30  

The future belongs to those who prepare for it today.

Malcolm X

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 152 gasten online
Artikelen

taiichi ohno managers sufficiently engaged factory floor lean wash hands

Banner

4-hour chef timothy ferrris

The 4-Hour Chef
The Simple Path to Cooking Like a Pro, Learning Anything, and Living the Good Life
Timothy Ferriss

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner