• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink
11 eigenschappen van processen volgens Ton Wentink

processen eigenschappen ton wentink kwaliteitsmanagement

Volgens Ton Wentink hebben processen de volgende 11 eigenschappen:

  1. Processen zijn aaneengeschakelde activiteiten die waarde moeten toevoegen.

  2. Er zijn aanwijsbare klanten waarop opeenvolgende activteiten zijn gericht; dit kunnen interne en/of externe klanten zijn.

  3. Processen gaan over grenzen van afdelingen en hiƫrarchische lagen heen; er zijn vele interfaces waar het fout kan gaan.

  4. Processen zijn meestal stukje-voor-stukje ontwikkeld zonder dat over een totaalontwerp is nagedacht.

  5. Er zijn duidelijke grenzen, zodat we weten wat wel en niet tot het proces behoort; er is sprake van procesbereik.

  6. Er zijn aanwijsbare relaties (interfaces) met andere processen.

  7. Processen zijn beschreven en gedocumenteerd met procedures en instructies.

  8. Er worden meetpunten vastgelegd om prestaties (productiviteit en kwaliteit) te meten.

  9. Er is een vastgelegde doorlooptijd.

  10. Op de een of andere manier is vastgelegd hoe veranderingen tot stand komen.

  11. Voor elk proces is er iemand verantwoordelijk voor de prestatie: de zogenaamde 'proceseigenaar'.

Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink

Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:30  

The problem with quick and dirty, as some people have said, is that the dirty remains long after the quick has been forgotten.

Steve McConnell

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 126 gasten online
Artikelen

michael hammer processen managers

Banner
Banner

cirkeltechniek coert visser

De cirkeltechniek
Voor wie vooruit wil komen
Coert Visser

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner