• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 7 richtlijnen voor gezond leven volgens Hiromi Shinya
7 richtlijnen voor gezond leven volgens Hiromi Shinya

lijfhacking gezondheid

In zijn boek De enzymfactor geeft Hiromi Shinya zeven richtlijnen voor een goede gezondheid:

enzymendieet shinya richtlijnen gouden

(1) Een goed voedingspatroon

1 85-90% plantaardig voedsel:

  • 50% volkorengranen, bruine rijst, volkorentarwepasta, gerst, muesli, volkorenbrood en bonen zoals bijvoorbeeld sojabonen, nierbonen, kikkererwten, linzen, pintobonen, duivenbonen, zwarte, witten en roze bonen.
  • 30% groene en gele groenten, knol- en wortelgewasse zoals bijvoorbeeld aardappelen, wortelen, yams en bieten, en zeegroenten
  • 5-10% fruit, zaden en noten
2. 10-15% dierlijke eiwitten (niet meer dan ca. 100 gram per dag)
  • Alle soorten vis, maar bij voorkeur kleine vis, aangezien de grotere vissoorten kwik bevatten
  • Gevogelte: kip, kalkoen, eend - slechts in kleine hoeveelheden
  • Rund-, lams-, kalfs- of varkensvlees beperken of geheel vermijden
  • Eieren
  • Sojamelk, sojakaas, rijstemelk, amandelmelk
Daar kun je nog aan toevoegen
  • Kruidentheeën
  • Zeewiertabletten (kelp)
  • Biergist (prima bron van mineralen en het vitaminen B-complex)
  • Bijenpollen en propolis
  • Enzymsupplementen
  • Multivitaminen en mineralensupplementen
Voedingsstoffen die je dient te vermijden/beperken in je voedingspatroon:
  • Zuivelproducten zoals koemelk, kaas, yoghurt en andere melkproducten
  • Japanse groene thee, Chinese thee, Engelse thee
  • Koffie
  • Zoetigheden en suiker
  • Nicotine
  • Alcohol
  • Chocolade
  • Vetten en oliën
  • Gewoon tafelzout (gebruik zeezout dat sporenmineralen bevat)
Overige voedingsadviezen
  • Stop vier tot vijf uur voordat je gaat slapen met eten en drinken.
  • Kauw iedere hap dertig- tot vijftigmaal
  • Eet niet tussen de maaltijden, behalve fruit (als je niet kunt slapen van de honger, mag je tot een uur voor bedtijd wat fruit eten, omdat het snel wordt verteerd)
  • Eet of drink dertig tot zestig minuten voor iedere maaltijd fruit en vruchtensappen
  • Eet volkoren-, ongeraffineerde granen en graanproducten
  • Eet meer voedsel rauw of licht gestoomd. Het verhitten van voedsel tot meer dan 47 graden Celcius doodt de enzymen
  • Eet geen geoxideerd voedsel (fruit dat bruin is geworden is geoxideerd)
  • Eet gefermenteerd voedsel
  • Betracht discipline bij de keuze van het soort voedsel dat je eet. Bedenk dat je bent wat je eet.
(2) Goed water
  • Volwassenen dienen iedere dag tenminste zes tot tien glazen water te drinken
  • Drink na het opstaan een tot drie glazen water
  • Drink ongeveer een uur voor iedere maaltijd twee tot drie glazen water
(3) Regelmatige eliminatie
  • Maak er een dagelijkse gewoonte van om vervuilende stoffen uit je darmen te verwijderen en je spijsverteringsstelsel regelmatig te reinigen.
  • Gebruik geen laxeermiddelen
  • Je kunt een koffieklysma gebruiken als je trage darmen hebt of om je lever te ontgiften.
(4) Matige lichaamsbeweging
  • Lichaamsbeweging die past bij je leeftijd en fysieke gesteldheid is noodzakelijk voor een goede gezondheid, maar te veel lichaamsbeweging kan vrije radicalen vrijmaken en je lichaam beschadigen.
  • Goede vormen van lichaamsbeweging zijn wandelen (4 km), zwemmen, tennis, fietsen, golf, krachttraining, yoga, vechtkunsten en aerobics.
(5) Voldoende rust
  • Ga iedere avond op hetzelfde tijdstip naar bed en zorg voor zes tot acht uur ononderbroken nachtrust
  • Stop vier of vijf uur voordat je gaat slapen met eten en drinken. Als je honger of dorst hebt, kun je een uur voor het slapengaan nog een beetje fruit eten, omdat dit snel verteert.
  • Neem na het middagmaal een korte rustpauze van ongeveer dertig minuten.
(6) Ademhaling en meditatie
  • Mediteer
  • Zorg dat je positief denkt
  • Do vier- tot vijfmaal per uur een aantal diepe buikademhalingen. De uitademing dient tweemaal zolang te duren als de inademing. Dit is uitermate belangrijk aangezien de diepe ademhaling het lichaam helpt te bevrijden van toxinen en vrije radicalen.
  • Draag loszittende kleding die je ademhaling niet belemmert.
  • Luister naar je eigen lichaam en zorg goed voor jezelf.
(7) Vreugde en liefde
  • Vreugde en liefde kunnen de enzymfactor van je lichaam soms op wonderbaarlijke wijze versterken.
  • Neem iedere dag de tijd voor een moment van dankbaarheid
  • Lach
  • Zing
  • Dans
  • Leef met passie en verbind je met heel je hart met je leven, je werk en de mensen van wie je houdt.
Laatst aangepast op vrijdag, 01 juni 2018 14:59  

Vooruitgang is de kunst om orde te handhaven te midden van verandering en verandering te behouden te midden van orde.

Alfred Whitehead

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 148 gasten online
Artikelen

gemba dwight eisenhower farming mighty easy

Banner

kracht roze bril jeroen busscher

De kracht van de roze bril
Onverwachte lessen van blije eikels
Jeroen Busscher

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Toyota Kata Culture
Building Organizational Capability and Mindset through Kata Coaching
Mike Rother & Gerd Aulinger

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Banner