• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Afwisselend leren (interleaving)
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Afwisselend leren (interleaving)

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Afwisseling van oefeningen (Interleaving)

Definitie

....

interleaving afwisseling

Wat is het interleaving-effect?


Het interleaving-effect is met name terug te leiden naar een onderzoek van Sinah Goode and Richard A. Magill (1986). Deze twee Amerikaanse psychologen deden in de jaren ’80 onderzoek naar leren, en dan concreet naar motorisch leren: een opslag door badmintonspelers. In hun onderzoek lieten zij 30 badmintonspelers, 3 dagen per week, 3 weken op rij, steeds in blokken dezelfde oefeningen herhalen (blocking), enigszins afwisselen in het type oefening (serial) of willekeurig oefeningen door elkaar doen (random). Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de groep studenten die de oefeningen willekeurig deden, bij de test uiteindelijk beter presteerden dan de andere twee groepen: zij konden relatief het beste serveren.

Bron: Interleaving: de kracht van afwisseling bij leren, Wessel Peeters


interleaving afwisseling

 

Het afwisselen van onderwerpen of type vragen.

Door af te wisselen bij het leren, zet je continue je hersenen aan het werk, waardoor je verbindingen tussen de neuronen in je hersenen versterkt, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen.

Bron: Leertip - Het afwisselen van onderwerpen of type vragen.


interleaving afwisseling

 

INTERLEAVING PRACTICE = ONDERWERPEN AFWISSELEN

Wissel de volgorde van de leerinhouden/ oefeningen af tijdens het studeren.

  • Hoe werkt het? Traditioneel oefenen of studeren leerlingen ‘geblokt’ per onderwerp alvorens naar een volgend onderwerp door te schuiven. Bij ‘interleaving’ wisselen leerlingen echter oefentypes of inhouden af. Zo maak je bijvoorbeeld oefeningen over volumes van balk, bol en cilinder door elkaar. Voor leerlingen voelt dit veel moeilijker aan dan lang aan één stuk hetzelfde te studeren. Het effect op lange termijn is echter groot. Een leraar kan de techniek makkelijk zelf modelleren. Nadat een bepaald probleem of onderwerp is aangebracht, richt de oefening zich initieel op die leerinhouden. De volgende oefeningen zijn vermengd met oefeningen van eerdere lessen. Het kan lijken dat de oefentijd hierdoor langer duurt, maar het is de moeite waard omdat de prestaties op termijn zullen verbeteren.
  • Wanneer werkt het? Wanneer oefentypes of leerinhouden uiterlijk gelijkaardig lijken (vb allemaal oefeningen over driehoeken of vervoegingen van werkwoorden), is interleaving aangewezen. Geblokt oefenen of studeren blijft aangewezen wanneer de inhouden weinig gemeenschappelijk lijken te hebben.

 

Bron: INTERLEAVING PRACTICE = ONDERWERPEN AFWISSELEN, Tim Surma & Kristel Vanhoyweghen



Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 11:17  

 

Ability is what you're capable of doing. Motivation determines what you do. Attitude determines how well you do it.

Lou Holtz

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 117 gasten online
Artikelen

continu verbeteren mark twain continuous improvement delayed perfection

Banner

coachingsinstrumenten boek susan ass

Het Coachingsinstrumenten Boek
Voor en door topcoaches
Susan van Ass

Bij Bol.com | Managementboek



Lean boekentips

Dagstarts en Hoshin Kanri
Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri
Bert Teeuwen

Bij Bol.com | Managementboek

Banner