• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Retrieval Practice
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Retrieval Practice

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Retrieval Practice

Definitie

....

Synoniem:

Actief ophalen informatie

retrieval practice onderwijskundige begrippen

Actief aan de slag met Retrieval Practice

‘Retrieval practice’ is een leerstrategie die gericht is op het informatie ook uit de hoofden van onze leerlingen krijgen en zo het leren te versterken. Door zeer regelmatig actief informatie terug te roepen wordt het geheugen voor deze informatie versterkt en wordt vergeten verzwakt.

Bron: Actief aan de slag met Retrieval Practice, Frans Droog

retrieval practice onderwijskundige begrippen

Leren is vergeten

Retrieval practice is een leerstrategie waarbij je datgene wat je hebt geleerd actief probeert terug te halen uit het langetermijngeheugen. Door dit zeer regelmatig te doen, versterk je het geheugen en vergeet je informatie minder snel. Retrieval practice is daarmee één van meest effectieve leerstrategieën. Als docent de taak om de belangrijkste begrippen of concepten structureel te laten terugkeren in je lessen. Op die manier bevorder je niet alleen het leren, maar leer je leerlingen deze strategie te gebruiken.

Bron: Leren is vergeten, Ilona Wevers & Reinier Geurts

retrieval practice onderwijskundige begrippen

Leertip: Retrieval Practice

Het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, zodat je het een volgende keer wat makkelijker kan en dus minder snel vergeet.

Door actief informatie uit je langetermijngeheugen te halen, versterk je de verbinding tussen de neuronen in je hersenen, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen (zie vergeetcurve). Manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld het beantwoorden van oefenvragen (toetsvragen, quizvragen) of het uit je hoofd opschrijven wat je van iets weet nadat je iets gelezen of gehoord hebt.

Bron: Leertip - Retrieval Practice


retrieval practice onderwijskundige begrippen

Wat is ‘retrieval practice’?

Het is een manier om leerstof in je langetermijngeheugen te krijgen, om het leren dus te versterken. Hoe werkt het? Door regelmatig actief informatie uit ons geheugen op te diepen, onthouden we die stof langer.

5 werkvormen voor ‘retrieval practice’

De graaf-in-je-geheugenbingo
: Daag je leerlingen uit om leerstof zo ver mogelijk terug op te halen. Maak een rooster (retrieval grid) met vragen uit allerlei leerstofonderdelen (interleaving).
Wie of wat ben ik?: Want om gericht vragen te stellen moet je al je kennis over de Egyptische goden uit je geheugen ophalen. Leuk én ook een tikkeltje lastig: de perfecte leersaus.
De open vraag: Laat leerlingen eerst alleen en daarna per twee de vraag beantwoorden. Welk duo gaf het beste antwoord?
Zoek het verband: Kleef onder elke stoel een post-it met een begrip op. Meteen een verrassend effect om je les mee te beginnen: kijk eens onder je stoel :). Doel? De leerlingen moeten zo snel mogelijk een verband zien tussen alle begrippen. Wie hoort bij wie? Waarom? En wie legt het uit?
Oog voor detail: Niet alleen in woorden, maar ook in beelden kan je leerstof laten ophalen.

Bron: Wat is 'retrieval practice'

retrieval practice onderwijskundige begrippen

What is retrieval practice?

Retrieval practice involves recreating something you’ve learned in the past from your memory, and thinking about it right now. In other words, a while after you’ve learned something by reading it in a book or hearing it in a class or from a teacher, you need to bring it to mind (or “retrieve” it). The word after is really important; you need to forget the information at least a little in order for retrieval to be effective! You don’t want to just immediately recite what you see in the book or what the teacher told you, but rather you want to bring the information to mind on your own, once it starts to get a little more difficult to remember what you studied.

Bron: Learn how to study using... Retrieval Practice, Megan Smith & Yana Weinstein


retrieval practice onderwijskundige begrippen

Actief ophalen van informatie (Retrieval Practice)


Het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, zodat je het een volgende keer wat makkelijker kan en dus minder snel vergeet.

Door actief informatie uit je langetermijngeheugen te halen, versterk je de verbinding tussen de neuronen in je hersenen, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen. Manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld het beantwoorden van oefenvragen (toetsvragen, quizvragen) of het uit je hoofd opschrijven wat je van iets weet nadat je iets gelezen of gehoord hebt.

Daarbij is het belangrijk dat er enige tijd zit tussen de oefensessies: het is vooral effectief als je informatie deels vergeten bent en je langetermijngeheugen actief aan het werk moet zetten. Anders is het automatisme en daardoor niet leerzaam.

Door het ophalen van informatie te herhalen, gespreid over steeds meer tijd en door het afwisselen van onderwerpen en type oefenvragen daarover, blijft de leerstof vervolgens beter hangen.

Bron: https://leer.tips/tip/test-jezelf/

 

retrieval practice onderwijskundige begrippen

 

Retrieval practice

Learning strategy where we focus on getting information out. Through the act of retrieval, or calling information to mind, our memory for that informationi is strengthened and forgetting is less likely to occur. Retrieval practice is a powerful tool for improving learning.

Bron: https://lovetoteach87.com/2019/11/24/retrieval-practice-the-myths-versus-reality/

Laatst aangepast op zaterdag, 12 september 2020 18:33  

Het is niet genoeg, te weten, men moet ook toepassen; het is niet genoeg, te willen, men moet ook handelen.

 Johann Wolfgang von Goethe

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 100 gasten online
Artikelen

standaard werk taiichi ohno lean

Banner

Hoe overleef ik mijn inbox? Jim Stolze

Hoe overleef ik mijn inbox?
31 tips voor een gelukkig online-leven
Jim Stolze

Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Dagstarts en Hoshin Kanri
Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri
Bert Teeuwen

Bij Bol.com | Managementboek

Banner