• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Macht aan de aardige mens (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

macht aardige mens pacelle goethem shortcuts overtuigingskracht

Macht aan de aardige mens
Shortcuts naar overtuigingskracht
Pacelle van Goethem

Bij Bol.com | Managementboek










Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:44  
GTD-stap: doen
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

gtd getting things done actie

Om dingen gedaan te krijgen, moet je het doen. GTD verschilt in belangrijke mate van andere timemanagement-methoden. Vaak geldt bij andere methoden namelijk de verplichting om je prioriteiten altijd up-to-date te hebben (en houden). Bij GTD werkt het anders. Taco Oosterkamp stelt in Getting Things done in de prakijk dat het 'het leven te onvoorspelbaar en hectisch (is) om elke keer een complete rangorde van je prioriteiten te maken'.

Als je werkt op basis van GTD heb je al je verplichtingen georganiseerd in je GTD-systeem. Op deze manier beschik je altijd over een compleet overzicht van mogelijke acties. Omdat je zeker weet dat je Eerstvolgende actie-lijst een compleet menu vormt met alle, maar dan ook álle acties waar je uit kunt kiezen, dan kun je van moment tot moment de prioriteit bepalen. Binnen GTD kun je intuïtitief beslissien op basis van je prioriteiten van het moment.

Bij het kiezen van welke actie je gaat ondernemen, raadpleeg je de agenda voor dingen die per se vandaag moeten gebeuren. Vervolgens kun je op basis van de Eerstvolgende actie-lijst beslissen wat je gaat doen. Bij het nemen van beslissingen over welke Eerstvolgende actie te ondernemen, kun je gebruik maken van vijf beslissingscriteria:

  1. Context: wat kun je doen op de plek waar je nu bent?.

  2. Tijd: hoeveel tijd is beschikbaar?

  3. Energie: hoeveel energie heb je op dit moment?

  4. Prioriteit: welke prioriteit hebben acties op de lijst?

  5. Momentum: acties die ervoor zorgen dat (veel) ander werk in gang wordt gezet vs. acties die helemaal op zichzelf staan.

 

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:31  
Kwaliteit volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

In only 6% of the situations where something goes wrong, it can directly be assigned to a person. In the other 94% it is due to the system where this person was acting

W. Edwards Deming

Laatst aangepast op woensdag, 25 november 2020 06:24  
Echt, je onderschat jezelf (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

echt onderschat jezelf ben tiggelaar

Echt, je onderschat jezelf
52 inspirerende inzichten voor werk en leven
Ben Tiggelaar

Bij Bol.com | Managementboek



Laatst aangepast op vrijdag, 20 november 2020 08:47  
Aan de slag als instructioneel ontwerper
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

standaard masaaki imai lean quote

Je hebt het mogelijk al gemerkt aan de de artikelen op deze blog, maar tegenwoordig vind je ook meer onderwijskunde- en leren-gerichte inhoud. Dit als gevolg van een specialisatie die ik probeer te maken binnen het Lean-vakgebied.

Als Lean-coach ben ik betrokken bij het verbeteren informatie-intensieve administratieve processen, waarbij kenniswerkers met behulp van applicaties klanten snel en in één keer goed proberen te helpen. Aangezien veel 'makkelijk' werk tegenwoordig automatisch wordt afgehandeld, is het 'handmatige' werk dat overblijft vaak hoog-complex omdat het niet vaak voorkomt of dát er sprake is van allerlei ingewikkelde uitzonderingssituaties.

Zie daar, het nut en de noodzaak van performance support (mensen ondersteunen terwijl ze aan het werk zijn; ook wel 'werkplekleren' genoemd) en het belang van standaarden. Bij veel kwaliteitsgerelateerde verbetertrajecten liep ik er tegenaan dat de oorzaak voor een (groot) deel zit in het niet (helder) hebben of volgen van de standaard. Nog even los van evt. foute standaarden. Dit in lijn met bovenstaand citaat van Masaaki Imai.

Dat maakt dat ik me probeer te ontwikkelen als instructioneel ontwerper om de juiste manier van werken ('de standaard') op de goede momenten en manieren te onderwijzen aan kenniswerkers. Klinkt wellicht crypitsch, maar binnenkort hoop ik hierover meer te publiceren.

Actief in een nieuw vakgebied, ben ik vooral zelf ook veel aan het leren en op zoek naar de goede gereedschappen. Hieronder een aantal hulpmiddelen die ik al heb verzameld:

Hardware

rode nt-usb

Bij Bol.com

 

logitech c922

Bij Bol.com

 

Software

snagit camtasia

1. Schermopnames + videobewerking

Snagit & Camtasia

 

filmora

2. Videobewerking

Filmora 9

 

3. Auteurstool

articulate storyline 360

Articulate Storyline 360

 

4. Beeldbewerking

paint.net

Paint.net

 

irfanview

Irfanview

 

gimp

Gimp

 

lunapic

Lunapic

 

 

 

Laatst aangepast op zaterdag, 21 november 2020 09:48  
Ackoff's Best (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

ackoff classic writing management

Ackoff's Best
His Classic Writings on Management
Russell L. Ackoff

Bij Bol.com | Managementboek



 

Laatst aangepast op vrijdag, 20 november 2020 08:25  
Motivatie volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

You cannot 'motivate' someone.

John Seddon

Laatst aangepast op woensdag, 18 november 2020 09:45  
Motivatie volgens Douglas McGregor
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

The answer to the question – 'How do you motivate people?' – is – 'You don’t.

Douglas McGregor

Laatst aangepast op woensdag, 18 november 2020 09:45  
Kerncompetenties volgens Lingsma en Scholten
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

kerncompetentie competentie succesvol gedrag

Marijke Lingsma en Marcel Scholten beschrijven in hun boek Coachen op competentieontwikkeling wat zij verstaan onder (kern)competenties:

kerncompetentie lingsma scholten

Competenties zijn verworden tot een containerbegrip. Waarom, vraag je je dan af, wordt het begrip sinds 1990 toch zo vaak gebruikt?

Het zijn de verscherpte concurrentieverhoudingen waardoor er noodzaak is om zich van elkaar te onderscheiden. Prahalad en Hamel betoogden als eersten dat veel organisatiestrategieën een kopie zijn van de strategie van hun naaste concurrent zijn. Je bent echter alleen onderscheidend als je je weet te concentreren op de 'kerncompetenties' van je eigen organisatie.

Kerncompetenties hebben de volgende kenmerken:
1 ze voegen aantoonbaar waarde toe aan de organisatie
2 ze zijn uniek of zeldzaam
3 ze zijn moeilijk te imiteren
4 ze zijn niet vervangbaar door andere resources.

NASA heeft bijvoorbeeld als kerncompetentie 'het verplaatsen van voertuigen door de ruimte'. Organisaties onderkennen met hun kerncompetenties dat juist de manier waarop een product of dienst geleverd wordt aan klan-ten onderscheidend kan zijn ten opzichte van concurrenten. Niet alleen door het wat, maar vooral ook door het hoe kan men zich profileren. Vanuit het principe 'zo binnen, zo buiten' heeft dit consequenties voor de manier van werken en communiceren voor medewerkers in de gehele organisatie. Competenties van managers en medewerkers vormen de dragers van de kerncompetenties.

Omschrijving van het begrip competentie

Wat de verschillende in omloop zijnde beschrijvingen van 'competentie' gemeen hebben is dat competenties worden gezien als belangrijk kritisch gedrag. Gedrag dus dat een belangrijke bijdrage levert aan het effectief functioneren van een organisatie. Kritisch succesvol gedrag wordt vaak beschreven als gedrag met een groot afbreukrisico. Met afbreukrisico wordt bedoeld dat als dit gedrag er niet is men niet de gestelde organisatiedoelen kan realiseren.

Wij willen een competentie omschrijven als het vermogen om kritisch succesvol gedrag te vertonen. Achterliggende vermogens zijn essentieel voor de competentieontwikkeling. In het boek gebruiken we de volgende definitie: competenties verwoorden gedragseisen voor succesvol functioneren.

Bron: Coachen op competentieontwikkeling, Marijke Lingsma & Marcel Scholten


 

Laatst aangepast op woensdag, 18 november 2020 09:41  
Motiverende beloningen volgens Alfie Kohn
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

Do rewards motivate people? Absolutely. They motivate people to get rewards.

Alfie Kohn

Laatst aangepast op woensdag, 18 november 2020 09:44  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Hou op met nadenken over wát je ziet, denk na over waaróm je het ziet.

Deepak Chopra

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 142 gasten online
Artikelen

quality board room edwards deming lean

Bewaren

Banner
Banner

box waarom geluk saboteren arbinger institute

De box
Waarom we onbewust zelf ons succes en geluk saboteren
The Arbinger Institute

Bij Bol.com | Managementboek


Lean boekentips

Banner