• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Procesverbetering: de basis
Procesverbetering: de basis

Processen

Een proces kan worden gedefinieerd als een serie van stappen en acties die - doelgericht - input transformeren tot output voor een interne of externe klant. Processen worden altijd uitgevoerd met een mix (blend) van zgn. proces enablers: mensen, middelen, standaarden en procedures.

Voordat je een proces kunt verbeteren, is het eerst nodig het proces in kaart te brengen en te begrijpen wat er precies gebeurt. Binnen Six Sigma wordt de techniek process mapping gebruikt om de causale relaties tussen input, transformatie en output grafisch weer te geven.

Nadat het proces in kaart is gebracht, is verbetering mogelijk op één of meer van de volgende vier aspecten:

  1. Efficiency: de dingen goed doen.

  2. Effectiviteit: de goede dingen doen.

  3. Herhaalbaarheid: het elke keer op dezelfde manier doen.

  4. Voorspelbaarheid: verminderen variatie in de output (controlled variability).

Bron: http://www.sixsigmagroup.co.uk/uploaded/documents/Gartner%20BPM%20Summit%20Learning%20Log.pdf

Laatst aangepast op maandag, 08 januari 2018 14:56  

Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.

Winston Churchill

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 149 gasten online
Artikelen

continu verbeteren dwayne johnson success succes

Banner

big five for live john strelecky boekentip

The big five for life
Vervul je vijf grote levenswensen
John Strelecky

Bij Bol.com of Managementboek

Lean boekentips

Dagstarts en Hoshin Kanri
Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri
Bert Teeuwen

Bij Bol.com | Managementboek

Banner