• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Regelkaarten (control charts) volgens Bergman, Van der Laan, Nieuwenhuijse & Blijsie
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

regelkaart individual chart lean control

In het boek Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren - De complete toolbox om aantoonbaar te verbeteren beschrijven Marcus Bergman, Tom van der Laan, Sanne Nieuwenhuijse, Jeroen Blijsie het Lean Sixi Sigma-instrument van de regelkaart (control chart):

regelkaart control chart shewhart lean

Het doel van een regelkaart (control chart) is het geven van inzicht in ordegrootte, spreiding als stabiliteit van een indicator.

Een regelkaart geeft de ontwikkeling van een indicator of variabele in de tijd weer, waarbij bijzondere gebeurtenissen (statisch gezien) gesignaleerd worden. Het is een tijdreeksgrafiek met statische toetsen en grenzen. Met een regelkaart maak je onderscheid tussen ‘normale’ variatie (in control) en ‘bijzondere’ variatie (out-of-control). Deze grafiek helpt om significante patronen in de tijd (trends) te zien. De uitvinder van de control chart is Walter A. Shewart (1924).

Een regelkaart is als een (scheids)rechter: je krijgt een oordeel op basis van feiten om wel of niet in te grijpen in je proces.

Aanpak

  • Orden de data van de indicator in de tijd
  • Geef de uitkomsten van de indicator weer op de Y-as, en de tijd weer op de X-as
  • Bereken het gemiddelde, en de regelgrenzen, de zgn. lower control limits (LCL) en upper control limits (UCL). De UCL en de LCL zijn ten opzichte van het gemiddelde +/- 3 eer (respectievelijk) de kortetermijn-standaardafwijking
  • Monitor en interpreteer vervolgens nieuwe waarden in deze regelkaart

Vergis regelgrenzen niet met klanteisen! Regelgrenzen zijn gebaseerd op de data zelf, niet op wat de klant wil.

De bekendste en meest gebruikte regelkaart is de Individuals Chart (I Chart) of Shewhart Chart. Er zijn in de loop van de decennia vele regelkaarten ontwikkeld, zoals de X-bar Chart en regelkaarten voor discrete data.

Bron: Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren - De complete toolbox om aantoonbaar te verbeteren, Marcus Bergman, Tom van der Laan, Sanne Nieuwenhuijse, Jeroen Blijsie

Bewaren

Bewaren

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 11 februari 2017 20:46  
Eerst begrijpen dan ingrijpen: go to the gemba
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

begrijpen voor ingrijpen gemba

Bewaren

Laatst aangepast op vrijdag, 27 januari 2017 20:06  
Lean leidschap volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

aim leadership failure less effort edwards deming

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 13:13  
Omdenken met Alan Watts
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

For there is never anything but the present, and if one cannot live there, one cannot live anywhere.

Alan Watts

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:38  
Pull vs. push
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 27 januari 2017 20:08  
Problemen oplossen met Masanobu Fukuoka
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

A problem cannot be solved by people who are concerned with only one or another of its parts.

Masanobu Fukuoka

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:37  
(Ingebouwde) kwaliteit volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

ingebouwde kwaliteit edwards deming

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 16:14  
Continu verbeteren volgens Oliver Cromwell
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

He who stops being better stops being good.

Oliver Cromwell

Laatst aangepast op zondag, 19 februari 2017 07:36  
Lean Six Sigma volgens Jay Arthur
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

jay arthur lean demystified six sigma

Jay Arthur geeft in zijn boek Lean Six Sigma Demystified een frisse kijk op Lean Six Sigma en stelt dat het toepasbaar is op elk bedrijfsproces om alle organisaties lijden aan de drie 'winstdemonen' (profit demons): vertraging, defecten en variatie.

jay arthur lean demystified six sigma
Every business, regardless of size, suffers from three profit-eating problems that can be solved with Six Sigma methods and tools: delay, defects, and deviation.

Volgens Arther volstaat een handje vol instrumenten zoals regelkaarten, pareto- en visgraatdiagrammen om 90% van de meest voorkomende problemen met defecten op te lossen. Als er veel variatie is, kan het nodig zijn om aan de slag te gaan met een of meer histogrammen, maar dat zo voldoende moeten zijn.

Hij stelt dan ook dat het raadzaam is om eerst deze instrumenten te beheersen:

Master these tools first. Then add the long tail of tools as needed. (Admit it; that's how your home toolkit grew: from a hammer, a screwdriver, and a pair of pliers into a toolbox of gadgets.)

Op een andere plek in het boek spreek Arthur over vertraging, defecten en variatie als de 'lekken' waaruit geld de organisatie uitstroomt.

Vertraging tussen de verschillende processtappen kosten tijd en geld waardoor je minder productief en winstgevend bent.

Door defecten te moeten verhelpen die eigenlijk niet eens gemaakt hadden moeten worden, verlies je ook tijd en geld die je beter had kunnen besteden aan zaken waar de klant wél blij van werd.

Bij variatie gaat het erom je te richten op de doelwaarden en niet op de bandbreedte die je hebt vastgesteld (specification limits). Kleine afwijkingen van de doelwaarde van de klant kosten ook tijd en geld.

jay arthur lean demystified six sigma
Even a small reduction in delay, defects, and deviation in your mission-critical processes can give you a sustainable competitive advantage. Customers aren't stupid. They can tell a finely tuned supplier from a clumsy one.

Arthur geeft hierbij als belangrijke tip om vooral het proces in de gaten te houden en niet zo zeer de mensen.

Bij een procesoriëntatie is een organisatie erop gericht om het goede proces te ontwikkelen en te volgen, waarbij een goed proces garanties biedt op superieure resultaten.

Arthur wijst ook op het belang van visueel management waarbij het onzichtbare zichtbaar wordt gemaakt. Stroomschema's, regelkaarten, histogrammen en pareto-diagrammen zijn hierbij krachtige hulpmiddelen.

Binnen Six Sigma is DMAIC dé manier om problemen op te lossen en (grote) verbeteringen te realiseren. Arthur stelt een alternatief voor: FISH: 'Focus', 'Improve', 'Sustain' en 'Honor'. 'Focus' staat voor de eerste twee stappen van DMAIC: Define en Measure.

jay arthur lean demystified six sigma
If you don't laser focus your improvement efforts using real data about defects or deviation, you aren't doing Six Sigma; you're doing some version of gut-feel, trial-and-error, knee-jerk problem solving. Or you're trying to retrofit your old way of doing things to look like you're doing Six Sigma. Far too many people start with their pet solution to a problem and try to work their way back to the data that will prove their solution. Too few people start from the data and see where it leads.

Bron: Lean Six Sigma Demystified, Jay Arthur

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 11 februari 2017 20:03  
Continu verbeteren volgens John Hunter
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

continuous improvement john hunter current success final achievement

Laatst aangepast op zaterdag, 18 februari 2017 19:52  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

An organization's purpose is deduced from its actual behavior, not from its rhetoric or stated goals.

Donella H. Meadows

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 82 gasten online
Artikelen

jack welch face towards ceo ass customer

gelukkig zijn kun je leren martin seligman

Gelukkig zijn kun je leren
Martin E.P. Seligman

Bij managementboek | Bol.com

Banner
Banner