• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Leiden leiders ontwikkelen op alle niveaus (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean leiders ontwikkelen niveaus jeffrey liker

Lean leiders ontwikkelen op alle niveaus
een praktijkgids
Jeffrey K. Liker

Bij Bol.com | Managementboek




Laatst aangepast op woensdag, 07 december 2016 15:11  
Veranderen volgens Rob Wijnberg
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

rob wijnberg


Op twitter doet Jeroen Busscher verslag van Rob Wijnberg's bijdrage aan het jaarcongres verandermanagement. Wijnberg geeft zes aandachtspunten voor het bevorderen van innovatie:

 

  1. Leve de naïviteit.

  2. Stel, dit was nog niet uitgevonden.

  3. Geef mensen geen snellere paarden.

  4. Betwist altijd de macht der gewoonte.

  5. Wees niet alleen anders, doe ook anders.

  6. Overschat jezelf.


Bron: https://twitter.com/Jeroenbusscher/status/804329572007366656

Laatst aangepast op donderdag, 01 december 2016 20:51  
Omdenken met John Lennon
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Everything will be okay in the end and if it’s not ok, it’s not the end.

John Lennon

 

Laatst aangepast op woensdag, 07 december 2016 16:06  
5 Lean-principes volgens Vincent Wiegel & John Maes
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

klant centraal lean customer

In de promotiefolder voor online training Active Lean van John Maes en Vincent Wiegel staan een aantal kernachtige omschrijvingen van Lean:

lean john maes vincent wiegel

Steeds meer organisaties omarmen Lean, omdat het een methode is die organisaties op een eenvoudige manier beter maakt. Het bijzondere is dat iedereen er beter van wordt: klanten, medewerkers en ook de organisatie zelf. Wie volgens de Lean-principes werkt, maakt van verbeteren van processen, producten en resultaten een continu proces. Het wordt een positieve uitdaging om de zaken steeds beter te organiseren en uit te voeren.

(...)

Bij Lean staat de klant centraal. De methode helpt medewerkers hun werk beter te doen waardoor klanten betere diensten en producten krijgen én medewerkers meer plezier in hun werk hebben. En als klanten en medewerkers tevreden zijn, profiteert de organisatie ook. Door te werken met Lean verlopen processen efficiënter, tegen lagere kosten en met hogere opbrengsten. Het doel van Lean is overigens nooit om alleen maar kosten te besparen, maar het is vaak wel een belangrijk positief bijeffect.

(...)

De 5 principes van Lean zijn:

  1. Het draait om de klant: stel de klant centraal en doe wat hij of zij waardevol vindt.

  2. Doe alleen wat waarde toevoegt identificeer die [activiteiten] die niks toevoegen of zelfs voor verspilling zorgen en schrap die.

  3. Zorg voor flow in de waardeketen: alles moet zoveel mogelijk stromen, zonder voorraadvorming en wachttijden.

  4. Doe wat de klant vraagt en precies op tijd: de klant is de aanjager van de productie van diensten of producten.

  5. Streef voortdurend naar perfectie: de wereld veradnert voortdurend, dus het kan en moet steeds anders en beter.

Bron: Active Lean, Lean Yellow Belt online training-promotiefolder

Laatst aangepast op donderdag, 01 december 2016 20:41  
(Mis)management volgens Frederic
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat quote

When oganizations are built not on implicit mechanisms of fear but on structures and practices that breed trust and responsibility, extraordinary and unexpected things start to happen.

Frederic Laloux

Laatst aangepast op maandag, 05 december 2016 17:10  
Leiderschap volgens Akio Toyota
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat quote

Every leader is a teacher developing the next generation of leaders.

Akio Toyota

Laatst aangepast op maandag, 05 december 2016 17:06  
Nooit meer te druk (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

tony crabbe nooit meer te druk

Nooit meer te druk
een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld
Tony Crabbe

Bij Bol.com | Managementboek



Laatst aangepast op donderdag, 01 december 2016 20:20  
Luisterend leren volgens de Dalai Lama
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.

Dalai Lama

Laatst aangepast op woensdag, 07 december 2016 16:18  
Allostatische overbelasting volgens Tony Crabbe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

karoshi dilbert

In zijn boek Nooit meer te druk, waarschuwt Tony Crabbe dat wie het altijd druk heeft, het niet begrepen heeft. Hij pleit voor een minder hectisch leven:

tony crabbe nooit meer druk karoshi

Allostatische overbelasting

Stress is, op zich, niet slecht voor ons. Maar het gevoel overbelast te zijn zet veel mensen aan om juist nog meer van zichzelf te eisen. Om alles wat we moeten doen ook te kunnen doen, voeden we onszelf met stress (en cafeïne). We zetten onszelf steeds meer onder druk om maar geen enkele bal uit de lucht te laten vallen. We nemen zelden een pauze, we nemen zelden de tijd om weer op adem te komen. We blijven onszelf alleen maar opjagen.

(...)

Maar de drukte die ons voortdrijft is continu aanwezig en wordt niet afgewisseld door perioden van rust en ontspanning. We stomen op volle kracht door en zullen zo nooit boven onszelf uitstijgen. Als we ons lichaam niet de kans geven om te schakelen tussen 'aan' en 'uit', ontzeggen we onszelf de mogelijkheid om bij te komen. Dit leidt tot 'allostatische overbelasting', oftewel een versnelde slijtage van het lichaam en het brein. In Japan is er een woord voor de gevolgen van extreme drukte: karoshi, wat 'dood door te veel werk' betekent. Er is sprake van karoshi wanneer chronische vermoeidheid ten gevolge van langdurige en aanhoudende stress bij jonge, volwassenen tot een beroerte of hartfalen leidt. Door drukte veroorzaakte allostatische overbelasting kan leiden tot een vermindering van denkkracht, tot prestatieverlies, geheugenklachten en tot een verhoogd risico op gezondheidsproblemen: hart- en vaatziekten, een verzwakt immuunsysteem en een voortijdige dood. Vaak zullen de gevolgen minder ingrijpend zijn, maar drukte is gewoonweg niet gezond.

Bron:  Nooit meer te druk, Tony Crabbe

Laatst aangepast op donderdag, 01 december 2016 20:23  
Continu verbeteren volgens Karen Martin
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

karen martin lean

In haar boek The Outstanding organizations stelt Karen Martin dat er 3 vaardigheden van die kenmerkend zijn voor 'buitengewone' organisaties:

  1. Excellente probleemoplossers

  2. Continu verbeterend

  3. Vasthoudend

Over 'continu verbeteren' schrijft Martin het volgende:

karen martin continu verbeteren continuous improvement

Continuous improvement

Continuous improvement builts on the core capability of problem solving, but the motivation for and the 'spirit' around building this capability digs further into the culture of the organization. Solving problems is primarily about maintaining performance, and there's no way you can achieve consistency without it. But even with the best problem solving you can still be consistently mediocre. Continuous improvement is about raising the bar of performance another step towards excellence.

True continuous improvement isn't haphazard. It's not about a project here or there to improve some aspect of operations. Continuous improvement is a mindset and a culture that is always - every employee, every day - looking for opportunities to do the job better, even when the organization is performing at the highest level it ever has. Outstanding organizations don't work on improvement when it is convenient and stop when things get 'too busy'.

(...)

Outstanding organizations do the same; they dedicate significant chuncks of time to working on the business, not just in the business.

Zie ook: Probleemoplossing volgens Karen Martin

Bron: The Outstanding Organization, Generate Business Results by Eliminating Chaos and Building the Foundation for Everyday Excellence - Karen Martin

Bewaren

Laatst aangepast op zondag, 27 november 2016 14:05  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A factor present in every successful project and absent in every unsuccessful project is sufficient attention to requirements.

Suzanne & James Robertson 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 191 gasten online
Artikelen

Kwaliteit jim collins signature mediocrity chronic inconsistency

coachingsinstrumenten boek susan ass

Het Coachingsinstrumenten Boek
Voor en door topcoaches
Susan van Ass

Bij Bol.com | Managementboek



Banner
Banner