• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Enterprise Integration Patterns (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over informatiemanagement
E-mail Afdrukken

enterprise integration patterns woolf hophe

Enterprise Integration Patterns
Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions
Gregor Hohpe & Bobby Woolf

Bij Bol.com

Laatst aangepast op woensdag, 22 juli 2015 19:56  
Slechte systemen volgens W.E. Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

bad system william edwards deming lean

Laatst aangepast op vrijdag, 24 juli 2015 06:38  
Go with the workflow
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

keep calm go with workflow

Laatst aangepast op donderdag, 23 juli 2015 18:59  
Gevaarlijke verspilling volgens Shigeo Shingo
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

`waste  recognize shigeo shingo

Laatst aangepast op vrijdag, 24 juli 2015 06:36  
Leiderschap (Managerial Grid) volgens Blake & Mouton
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

managerial grid blake mouton leiderschap

managerial grid blake mouton

De Amerikaanse Robert Blake en Jane Mouton zijn op grond van onderzoek tot de conclusies gekomen, dat het gedrag van de leider vanuit twee criteria kan worden bezien, namelijk:

  1. De mate waarin hij/zij gericht is op de productie (taakgerichtheid).

  2. De mate waarin de relatie overweegt, de doorslag geeft (relatiegerichtheid).

Dit gedrag valt waar te nemen aan een aantal facetten of hoofdelementen. Deze facetten zijn:

  1. Beslissingen.

  2. Overtuigingen.

  3. Conflicten.

  4. Emoties.

  5. Arbeidsinspanning.

Aan de wijze waarop bijvoorbeeld iemand tot een besluit komt, is de mate van resultaatgerichtheid versus de mate van relatiegerichtheid op te maken. Blake en Mouton hebben dit in een diagram tot uitrdukking gebracht. Zij noemen dit het leiderschapsdiagram of 'managerial grid'. Bijgaande figuur dient ter verduidelijking. Alhoewel er, door de indeling in 9 x 9 = 81 vakken, in principe 81 verschillende leiderschapsstijlen mogelijk zijn, is slechts een aantal basisstlijlen te beschrijven en duidelijk van elkaar te onderscheiden.

De basisstijlen zijn:

  1. 1.1 Er is een geringe zorg voor zowel de productie als voor de mensen. Het is een verarmde stijl. De Engelsen noemen het 'impoverished'.

  2. 9.1 Er is een maximale zorg voor de productie en een minimale zorg voor de mens. Er wordt veel gebruik gemaakt van gezagsuitoefening en disciplinaire dwang. In de Angelsaksische literatuur wordt van 'task management' gesproken.

  3. 1.9 Er is een geringe zorg voor productie, maar er wordt maximaal aandacht besteed aan goede verhoudingen. De term 'country club management' zegt in dit verband voldoende. Er heerst een soort gezellige sociëteitssfeer.

  4. 5.5 Dit is een compromisstijl. Hij is te vergelijken met het bewandelen van de gulden middenweg: 'middle of the road'.

  5. 9.9 De stijl is doelgericht. Er worden door participatie en grote betrokkenheid hoogwaardige resultaten nagestreefd. Het is teammanagement.

 

Bron: Compendium Management Non-Profit Organisaties, A. Stoffels, G.J.C. Roozendaal, E. Geskes en J.M. Clement

Laatst aangepast op donderdag, 23 juli 2015 13:01  
Leren verbeteren volgens John Shook
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

learning how to improve improvement john shook

Laatst aangepast op vrijdag, 24 juli 2015 06:34  
Innovatie volgens Alfred Chandler
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

You can't do today's job with yesterday's methods and still be in business tomorrow.

Alfred Chandler

Laatst aangepast op donderdag, 09 juli 2015 21:05  
Simple (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

conquering crisis complexity simle siegel etzkorn

Simple
Conquering the Crisis of Complexity
Alan Siegel

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op maandag, 29 juni 2015 19:20  
Disruptief innoveren met Clayton Christensen
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

There are times at which it is right not to listen to customers.

Clayton Christensen

Laatst aangepast op donderdag, 09 juli 2015 21:05  
Kwaliteitscirkels volgens Stoffels, Roozendaal, Geskes en Clement
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

quality circle kwaliteit cirkel kwaliteitscirkel

deming kwaliteitscirkels

Kwaliteitscirkels zijn kleine bedrijfsgroepen van medewerkers, die op gezette tijden bijeen komen om bepaalde onderwerpen aan te pakken, problemen te identificeren en te analyseren, om vervolgens te proberen daarvoor een oplossing te vinden.

Teneinde de economie van Japan te versterken en de kwaliteit van producten te verbeteren, werd in 1950 de Amerikaanse kwaliteitsdeskundige Dr. W. Edwards Deming naar dat land gehaald. Deming propageerde kwaliteitsbeheersing en -verbetering met behulp van statistische methoden en technieken. Sindsdien zijn in Japan kleine bedrijfsgroepen van de grond gekomen, die zich inzetten voor de verbetering van kwaliteit. Deze bedrijfsgroepen van circa tien personen worden kwaliteitscirkels genoemd. De medewerkers houden zich bezig met identificatie van problemen, trachten deze te analyseren en vervolgens met behulp van bepaalde methoden en/of technieken op te lossen. Door deze betrokkenheid van medewerkers bij de problematiek van de eigen werksituatie, ontstaat een verhoogde motivatie, die aan de kwaliteit ten goede komt. De cirkels kunnen echter alleen succesvol zijn, als het management ze ook werkelijk wil en als het de nodige stappen onderneemt om hun functioneren te vergemakkelijken. Er zijn derhalve bepaalde condities aan het succes verbonden. Deze liggen vooral op het terrein van materiële aspecten, de organisatiecultuur en het werk zelf.

Bron: Compendium Management Non-Profit Organisaties, A. Stoffels, G.J.C. Roozendaal, E. Geskes en J.M. Clement

Laatst aangepast op donderdag, 23 juli 2015 12:59  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

In the end everything is going to be allright. If it is not allright. It's not the end.  

Banner

Archief

(advertentie)
Banner

We hebben 47 gasten online
Artikelen

 geef flow aan je leven marlies terstegge

Geef flow aan je leven
Gelukkig worden doe je zelf
Marlies Terstegge

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Banner
Banner