• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
First Time Right volgens Scott Adams
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

First time right volgens Scott Adams Dilbert

Laatst aangepast op maandag, 31 augustus 2015 05:51  
The Outstanding Organization (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

outstanding organization karen martin

The Outstanding Organization
Generate Business Results by Eliminating Chaos and Building the Foundation for Everyday Excellence
Karen Martin

Bij Bol.com | Managementboek





 

Laatst aangepast op woensdag, 22 juli 2015 20:17  
Continu verbeteren met Albert Einstein
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

important thing never stop questioning albert einstein

Laatst aangepast op vrijdag, 24 juli 2015 11:03  
Delegeren volgens Stefan Verwey
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

stefan verwey deleg

Laatst aangepast op donderdag, 13 augustus 2015 11:21  
Hardlopen: wisselende tempo's als trainingsvorm
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

wisselende tempo hardlopen

 

Runnersworld adviseert een trainingsvorm waarbij je wisselende tempo's loopt als één van de pittige trainingen die snelheid brengen in je voorbereiding:

oplopende ladder hardlopen training

Wisselende tempo's

Iedereen heeft een slopende test-training die vertrouwen moet geven in de eigen fitheid. Als ik voor de 5km trainde dan bestond mijn test uit een aantal herhalingen over 800 en 300 meter. Dankzij de afwisseling met de snellere 300-jes lukt het me om de 800 meters sneller te lopen dan wanneer ik een training met louter 800-jes zou lopen.

Uitvoering: Loop 800 meter hard, dribbel 200 meter, loop 300 meter hard, dribbel 300 meter en herhaal deze serie vier tot zes keer. De eerste 800m gaat in je 10 kilometer tempo en de eerste 300m in je 5 kilometer tempo. Bij elke volgende herhaling verhoog je de snelheid licht. Deze training kun je in verschillende fasen van je wedstrijdvoorbereiding doen: enkele maanden voor je beoogde wedstrijd doe je zes series; als de wedstrijddag nadert doe je minder herhalingen waarbij het tempo wel iets hoger ligt. Train je voor een halve of hele marathon, kies dan wisselintervallen van 1600m en 600m.

Bron: Snelheidswerk voor pieken in de herfst, Alex Hutchinson - in: Runnersworld, 24 augustus 2015

Laatst aangepast op donderdag, 27 augustus 2015 05:20  
Goud in de (waarde)stroom volgens Fred & Michael Ballé
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

goudmijn fred michael ballé waardestroom goud stroom

 

In het boek De Goudmijn van Freddy Ballé en Michael Ballé helpt Bobby Woods, Lean-goeroe buitendienst, Philip Jenkinson, de vriend van zijn zoon Mike, bij een lean-transformatie. De titel 'goudmijn' is ontleent aan de essentie van Lean: het vinden van goud binnen de waardestromen van de organisatie:

 

goudmijn goud stroom fred michael ballé lean waardestroom

"Oké, Philip," zei pa toen we de fabriek binnenkwamen. "Wat je jezelf moet vertellen, is dat dit een goudmijn is. Er zit goud in de handen van deze mensen. Onze taak is het te vinden. Volg je me?"

"Goud," herhaalde Phil onzeker.

"Het probleem," vervolgde mijn vader, "is dat er zoveel in de fabriek gebeurt, dat het heel moeilijk wordt om te zien waar de waarde feitelijk wordt gecreëerd. Zoals we ... zagen, is het meeste wat de mensen hier doen weliswaar nodig, maar het voegt geen waarde toe aan het product. Dus waar komen we het goud tegen?"

"Waar de producten worden gebouwd?" gokte ik.

"Correct. Daar wordt waarde gecreëerd. Producten worden onderdeel voor onderdeel opgebouwd, dus in feite stroomt er waarde door de fabriek. Je moet eerst een beeld krijgen van de verschillende stromen waar waarde doorheen stroomt."

"Productielijnen, nietwaar?" vroeg Phil.

"Ja. Jij hebt de doorstroming in drieën gesplitst, maar dat is niet alles. Denk ees aan al die riviertjes, die onderdelen die naar die hoofdstromen voeren. Vroeg of laat moeten we deze waardestromen in kaart brengen, zodat we kunnen zien waar we waarde creëren en waar niet. Maar eerst we moeten eerst andere stappen nemen. Waar moeten we onze wandeling beginnen?"

(...)

"Nou, bedenk dat de sleutel tot een succesvolle goudmijn is dat je ervoor zorgt dat de goudklompjes zo snel mogelijk uit de stroom worden gehaald en aan klanten worden verkocht, nietwaar?"

We knikten allemaal.

"Dus wat we nu moeten doen, is tegen de stroom in teruglopen en uitvissen hoe het goud erdoorheen stroomt en wat voor soort stenen hem tegen zouden kunnen houden. Stenen zijn ...."

"Verspilling!"     antwoordde Phil meteen. "De inefficiënties waar we het gisteren over hadden."

"En hoe ontdekken we ze?"

"Krijg nou wat," riep Phil uit terwijl hij over zijn kin wreef. "Voorraden, nietwaar? Als het goud in de stroom wordt opgehouden, als we een opstapeling aan voorraden tegenkomen, dan komt dat omdat er ergens een steen zit."

"Je hebt het door. En hoe vinden we stenen? We kiezen een stroom en lopen mee terug. Dan gaan we de belangrijkste stappen na en tellen we de voorraden. Verspilling is zelden met het blote oog te zien, en dat is nou precies de reden waarom jij niet weet hoe jij jouw productiesysteem verder kunt verbeteren. Maar we kunnen voorraden zien, en vermoeden dat er een of ander soort verspilling achter elke ophoping schuil."

"Duiden alle voorraden op verspilling?" vroeg Amy.

"Merendeels," antwoordde mijn vader en bleef staan om zich naar haar te wenden. "Voorraden kunnen in drie brede categorieën worden ingedeeld:

- ruwe materialen

- onderhanden werk

- eindproducten

"En die dienen verschillende hoofddoelen. Er zijn buffervoorraden voor als de vraag van de klant verandert, en veiligheidsvoorraden voor als er problemen ontstaan in jouw proces of dat van je leverancier.

"Alles waaraan momenteel niet wordt gewerkt, zijn geld verslindende voorraden. Dat houdt dus in dat het bedrijf ervoor heeft betaald omdat het gekocht is, maar nog niet verkocht want het is er nog steeds. Dit hier kost waanzinnig veel geld," concludeerde hij en zwaaide met zijn hand om zich heen.

(...)

"Is er een officiële manier om waardestromen te definiëren? vroeg Amy.

"Zeker," zei pa. "De zogenaamde deskundigen beschouwen het als het geheel van handelingen, die nodig zijn om een product van concept naar lancering en van order naar levering te brengen; zowel waardetoevoegende als non-waardetoevoegende handelingen dus. Maar in feite is het gewoon een verzameling producten die ruwweg dezelfde processen doorlopen. Of het zijn producten die met dezelfde basishandelingen kunnen worden vervaardigd, maar uit verschillende componenten bestaan of andere instellingen hebben. Wat we hier willen doen, is een stroom uitkiezen en nagaan hoe de waarde erdoorheen stroomt. ..."

Bron: De goudmijn, een roman over een lean-transformatie, Freddy Ballé & Michael Ballé

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2015 19:53  
Voorkom verspilling met Jeff Bezos
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

voorkom verspilling jeff bezos

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2015 13:11  
Hardlopen: een snellere 10 kilometer
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

10 km hardlopen tips voogd hartensveld

Rob Veer beschrijft in het artikel Een 10 voor 10, trainen voor de 10 kilometer een aantal tips van twee toptrainers voor het verbeteren van je tijd op de tien kilometer. Trainers Johan Voogd (Jip Vastenburg) en Guido Hartensveld (Michiel Butter) adviseren het volgende:

hardlopen 10 km kilometer

Hartensveld verdeelt de training voor de 10 kilometer in twee delen: een algemeen deel gevolgd door een specifiek deel. 'Als uitgangspunt neem ik de "goal-pace", de snelheid waarmee een atleet de wedstrijd wil gaan lopen. In de algemene voorbereidingsperiode trainen we het basis-uithoudingsvermogen (met snelheden van 80 tot 90 procent van de goal-pace). Dat kunnen ook duurlopen zijn in het marathontempo met snelle blokken. Je kunt het doen op of rond de anaerobe drempel. Daarnaast is er veel aandacht voor de ontwikkeling van de basissnelheid, bijvoorbeeld in de vorm van een korte intervaltraining. Die gaan in 110-120 procent van de goal-pace; niet sneller want het heeft geen zin om te trainen als een sprinter.'.

Hartensveld trekt voor de algemene voorbereidingsperiode twee tot vier maanden uit. Het specifieke deel van de voorbereiding duurt pakweg zes weken. 'Dan komt er, ongeveer om de anderhalve week, een stevige training in goal-pace bij. We beginnen dan bijvoorbeeld met 8 à 10 x 1000 meter in goal-pace met 2 minuten pauze. De laatste specifieke training voor de wedstrijd is 4 à 5 x 2000 meter in goal-pace, met 4 minuten dribbelpauze. De overige trainingen gaan rustig, maar worden wel vaak opgekruid met wat snelheidswerk.

(...)

De trainingsopbouw van Voogd bestaat voornamelijk uit duurtrainingen, met een belangrijke plaats voor rustige duurlopen. 'Er is wel wat aandacht voor blokjes in wedstrijdtempo, bijvoorbeeld 5 x 5 minuten met 3 à 4 minuten draafpauze er tussen. Soms stop ik er een snellere training tussen, bijvoorbeeld 3 à 4 minuten in het 5 kilometer-wedstrijdtempo. Een leuke training is ook 14-12-10-8-6-4-2 minuten met oplopende snelheid en de helft als draafpauze. De snelheid is ver voor de wedstrijd relatief rustig. Naarmate je dichterbij de wedstrijd komt, neemt de snelheid toe, dan zit je bij de 6 minuten in de buurt van je 10 kilometer-tempo en gaan de 4 en 2 minuten nog wat sneller.

Voogd geeft ook nog de volgende adviezen voor de wedstrijd zelf. "Voor de 10 kilometer geldt hetzelfde als voor alle afstanden langer dan 400 meter. Begin niet te snel, je lichaam heeft altijd even tijd nodig om de juiste verbranding in te stellen. Op de 10 kilometer kun je daar makkelijk één kilometer de tijd voor nemen.

'Je kunt het beste uitgaan van een gelijkmatig tempo, of een lichte 'negatieve split', vult Hartensveld aan. 'Ken jezelf als loper: heb je veel trainingskilometers in de benen, dan zal het makkelijker zijn om de snelheid in het tweede deel van de race hoog te houden.'

'Ik adviseer om de eerste kilometers 4 tot 10 seconden langzamer te lopen dan je gemiddelde wedstrijdtempo,' rekent Voogd voor. 'Die tijd maak je in de laatste 400-600 meter makkelijk goed, mits je jezelf een realistische doeltijd hebt gesteld. Start je te snel, dan lever je de "gewonnen" tijd op het einde dubbel in.

Hartensveld: neem in je duurlopen korte snelle stukjes op, door bijvoorbeeld elke 3 minuten 15 tot 40 minuten aan te zetten. Of sluit je duurloop af met 6-8 ontspannen sprintjes.

Voogd: wees tijdens de wedstrijd niet bezig met de tijd, maar met je techniek en ontspanning. Focus op het (loop) proces en niet op de uitomst (de tijd).

 

Bron: Een 10 voor 10, trainen voor de 10 kilometer, Rob Veer; in: Runner's world, nr 8 augustus 2015

 

Laatst aangepast op woensdag, 19 augustus 2015 20:12  
Hardlopen: piramide als trainingsvorm
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

hardlopen piramideloop

 

Runnersworld adviseert de 'piramde' als één van de pittige trainingsvormen die snelheid brengt in je voorbereiding:

oplopende ladder hardlopen training

Piramide

Als je de oplopende en aflopende ladders combineert, dan krijgt je training het karakter van een piramideloop. Daarmee bevorder je het vermogen om van tempo te veranderen en snelheidswisselingen tijdens de wedstrijd aan te kunnen. Het scala aan tempo’s helpt je te switchen tussen het langzamere basale trainingstempo en het wedstrijdtempo. Start ermee drie maanden voor je volgende piekwedstrijd.

Uitvoering: Een basisvorm van een piramideloop is die met 1 minuut – 2 minuten – 3 minuten – 2 minuten – 1 minuut snel. Het herstel ertussen is net zo lang te joggen als de zojuist geleverde inspanning. Wat betreft de snelheid: loop die ene minuut met de snelheid waarmee je een 1500m wedstrijd zou lopen; de 2 minuten in je 5km wedstrijdsnelheid en de 3 minuten in het tempo van een 10km. Heb je deze basisvorm goed onder de knie, dan kun je de piramide uitbreiden via de anderhalve (1-2-3-2-1-2-3) tot de dubbele (1-2-3-2-1-2-3-2-1) piramide.

Bron: Snelheidswerk voor pieken in de herfst, Alex Hutchinson - in: Runnersworld, 24 augustus 2015

Laatst aangepast op donderdag, 27 augustus 2015 05:19  
Kwaliteit volgens Jim Collins
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Kwaliteit jim collins signature mediocrity chronic inconsistency

Laatst aangepast op vrijdag, 24 juli 2015 10:59  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites you.

Oprah Winfrey

Banner

Archief

(advertentie)
Banner

We hebben 122 gasten online
Artikelen

verkocht daniel pink

Verkocht!
over beinvloeden, overtuigen en verleiden
Daniel H. Pink

Bij Bol.com | Managementboek

Banner
Banner