• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Fools with tools volgens R. Buckminster Fuller
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

A fool with a tool still remains a fool.

R. Buckminster Fuller

Bewaren

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:28  
Lean management volgens Mike Jones
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat quote

The first step to lean transformation is for the CEO to clear the schedule and provide time to model Go See, Ask Why and Show Respect.

Mike Jones

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:27  
Randvoorwaardelijke procesprestatiemeting volgens Roger Tregear
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat quote

If you aren't measuring process performance, you aren't doing process management, and can't know if you are doing process improvement.

Roger Tregear

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:26  
Meten is weten volgens Jeff Bladt & Bob Filbin
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat quote

You can’t pick your data, but you must pick your metrics.

Jeff Bladt & Bob Filbin

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:24  
Strength-based Lean Six Sigma (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

strength-based lean six sigma positive business improvement David Shaked

Strength-Based Lean Six Sigma
Building Positive and Engaging Business Improvement
David Shaked

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op woensdag, 15 november 2017 20:52  
Beslissende data volgens Jeff Bladt & Bob Filbin
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat quote

Good data scientists know that analyzing the data is the easy part. The hard part is deciding what data matters.

Jeff Bladt & Bob Filbin

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:22  
Probleem-oplossing volgens Jim Womack
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

problem-solving skills every level everyone organization jim womack

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 19:20  
Omdenken volgens Marshall McLuhan
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

A point of view can be a dangerous luxury when substituted for insight and understanding.

Marshall McLuhan

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:20  
Strategy deployment volgens Bert Teeuwen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

strategie x-matrix bert teeuwen doelen strategische

Bert Teeuwen beschrijft in zijn boek Dagstarts en Hoshin Kanri - Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri hoe idealiter een organisatie een systeem vormt van strategische doelen en onderliggende doelstellingen die samen een logisch geheel vormen. Verbeteracties op de werkvloer ten gunste van een lokale doelstelling geeft een reactie op het hoogste niveau: "als het onderin niet beweegt, zal het bovenin ook niet bewegen:

bert teeuwen dagstarts hoshin kanri lean

Strategy deployment - verknoopte doelen

Organisaties zijn doorgaans opgedeeld in meerdere hiërarchische lagen. De directie vormt de toplaag, daaronder hangen de afdelingen met hun respectievelijke managers en onder elke afdeling hangen dan weer teams. De hiërarchie is duidelijk: de directieleden geven leiding aan de afdelingsmanagers, die op hun beurt leiding geven aan de teamleiders, die dan weer leidinggeven aan de medewerkers. Er is ook een hiërarchie in doelen. De doelen van teams en afdelingen dragen, als het goed is, bij aan de hoger liggende doelen van de directie en dus aan de strategische richting van de hele organisatie. Je kunt ook zeggen dat een team dat zijn doelen haalt, voor de afdeling waar het bij hoort een middel is om op zijn beurt de doelen te halen. Wat voor een team een resultaat-kpi met een doelstelling is, draagt bij aan een proces-kpi op afdelingsniveau. Of nog beter op waardestroom-niveau.

In de ideale situatie zijn alle doelen over alle lagen van de organisatie met elkaar verbonden. Alsof het een samenhangend oorzaak-en-gevolg-diagram is. Als een cascade van doelen. Zo van: als ons team een bepaalde doelstelling haalt, zal het gevolg daarvan zijn, dat we de afdeling waar wij bij horen op weg helpen om ook haar doelen te halen en nog verder: waardoor de hele organisatie ook een stapje verder komt.

(...)

De doelenmatrix van de directie is richtgevend. Alle onderliggende doelen in de afdelingsdoelen-matrices moeten daaraan te linken zijn. Sterker nog, de keuze welke doelstellingen verbeterd moeten worden en welke niet, zullen een logisch verband met elkaar moeten hebben. Het zou vreemd zijn als in de doelenmatrix op het hoogste niveau een bepaalde kpi verbeterd moet worden, terwijl de daaraan gekoppelde kpi's van de afdelings-doelenmatrices geen verbeterinspanning vereisen.

(...)

Met de strategische X-matrix maak je de links zichtbaar tussen de doelen uit de organisatiedoelenmatrix en die uit de doelenmatrices van de afdelingen of waardestromen. ... De strategische X-matrix toont namelijk de koppelingen tussen de strategische doelen, de jaardoelstellingen van de organisatie en de doelstellingen van de afdelingen.

Bron: Dagstarts en Hoshin Kanri - Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri, Bert Teeuwen

Tags:
Laatst aangepast op donderdag, 26 oktober 2017 06:01  
Good practices volgens Larry Maccherone
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat quote

There are no best practices. Only good practices in context.

Larry Maccherone

Laatst aangepast op zaterdag, 04 november 2017 14:19  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

If you are going to achieve excellence in big things, you develop the habit in little matters. Excellence is not an exception, it is a prevailing attitude.

Colin L. Powell

Mededeling

23-10-2017

Omdat ik zonder toestemming een afbeelding op mijn blog had gebruikt, heb ik vorige week een forse schadeclaim gehad. Om verdere problemen te voorkomen heb ik het merendeel van mijn artikelen offline gehaald.

Stap-voor-stap zal ik artikelen weer terug proberen te zetten, maar het kan dus kloppen dan je artikelen mist en/of een link tegenkomt die niet meer werkt.

Eenblogjeom is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Ik zie het als een digitale knipselkrant waar ik - meest vakinhoudelijke - interessante content verzamel als naslagwerk voor mezelf en ter lering ende vermaeck voor anderen. Ik heb absoluut geen commerciële bedoelingen met mijn blog, maar probeer alleen een deel van de hostingkosten goed te maken. Dit doe ik als zgn. affiliate van Bol.com/Management en door gebruik te maken van het Google AdSense-advertentieplatform.

Door de boeken die ik interessant vind, ook te voorzien van een link naar Bol.com en Managementboek, ontvang ik - als iemand klikt en koopt - een klein deel van de omzet. Verder staan er op Eenblogjeom ook een aantal advertenties die  zijn afgestemd op de inhoud en bezoekers. Mocht je moreel en financieel willen steunen, graag! Dit kan door als bezoeker op een advertentie te klikken en/of een boek te bestellen bij Bol.com en/of Managementboek.

Banner

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 232 gasten online
Artikelen

michael hammer processen managers

 beslis kundig robbins

Beslis kundig
Leer snel betere beslissingen nemen, zakelijk en privé
Stephen Robbins

Bij Managementboek

Lean boekentips

Banner