• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren volgens Paul-Jan Linker
Kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren volgens Paul-Jan Linker

kritische prestatie-indicator

In het boek Sturing in de rijksdienst beschrijft Paul-Jan Linker het verschil tussen een prestatie-indicator en een kritische succesfactor:

kritische prestatie-indicator

Kritische succesfactor: kwalitatief antwoord op de vragen 'wanneer is het doel bereikt?' en 'wat is echt nodig om dit doel te bereiken?'.
Kritische succesfactoren (KSF'en) zijn kwalitatief en worden meetbaar gemaakt met behulp van prestatie-indicatoren (PI'en) ook wel maatstaven of kengetallen genoemd.

Een prestatie-indicator (PI) is een kwantitatieve meting die een indicatie geeft van een Kritische succesfactor (KSF).

Bij het ontwikkelen van KSF'en wordt wel eensn onderscheid gemaakt tussen resultaat-KSF'en ('het antwoord op de vraag wanneer het doel is bereikt) en inspannings-KSF'en ('het antwoord op de vraag wat nodig is om het doel te bereiken').
Dit onderscheid kan behulpzaam zijn, maar het is goed om te beseffen dat in plaats van deze tweedeling net zo goed een driedeling of nog complexere oorzaak-gevolgrelaties zijn te bedenken dan een eenvoudig twee-dimensionaal onderscheid.

Bron: Sturing in de rijksdienst, Paul-Jan Linker

Laatst aangepast op donderdag, 11 januari 2018 19:41  

If Assholes Could Fly, This Place Would Be An Airport

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 153 gasten online
Artikelen

shigeo shingo best approach problems eliminate exist

Banner

herontdek je creativiteit ken robinson


Buiten de lijntjes
stimuleer je creativiteit
Ken Robinson

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Toyota Kata Culture
Building Organizational Capability and Mindset through Kata Coaching
Mike Rother & Gerd Aulinger

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Banner