• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Management volgens Russell Ackoff
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

You can’t teach an old dog or executive new tricks, or even that there are any new tricks.

Russell Ackoff

Laatst aangepast op woensdag, 22 mei 2019 10:34  
Visueel management volgens Stewart Liff & Pamela A. Posey
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

visueel management

visueel management

Ways to improve performance

Organizations today continu to seek means for improving performance, and it seems that adoption of systems to help employees manage and reduce information overload would be appropriate choices. If companies can find more effective ways to collet and organizae critical information and disseminate that information to their employees, they will have taken a huge step toward reducing the confusion created by information overload in the workplace.

Further, if the means they use to manage this process appeal to the ways in which today's employees gather and utilize information, then companies will be more succesful at ensuring that the right information gets to the appropriate people. In other words, if organzations use information-sharing and communication methods that fit the expectations and learning styles of their employees, they have a greater chance of meeting their performance goals. This is precisely what visual management does.

Being visual is consistent with the spirit of the times. It appeals to a wide variety of stakeholders, uses a wide range of visual media, and takes full advantage of prevalent learning styles. Visual management helps organizations focus their employees' attention on what is important, reinforces the organization's mission and values, and gives employees all of the right information to help them improve performance. Visual management helps organize information and processes around one or more central strategic themes. It helps build synergies among operations by constantly focusing on core organizational themes and the links between them. Visual management does this by helping the organization reduce it's reliance on the written word and begin to manage what people see.

Bron: Seeing is believing - how the art of visual management can boost performance throughout your organization, Stewart Liff & Pamela A. Posey

Laatst aangepast op vrijdag, 24 mei 2019 04:08  
Seeing the whole valuestream (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

seeing whole value stream

Seeing the Whole Value Stream
Jim Womack & Daniel T. Jones

Bij Bol.com | Amazon

Laatst aangepast op donderdag, 23 mei 2019 17:48  
Successful Business Analysis Consulting (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over informatiemanagement
E-mail Afdrukken

successfull business analysis consulting karl wiegers

Successful Business Analysis Consulting
Strategies and Tips for Going It Alone
Karl Wiegers

Bij Bol.com | Amazon



Laatst aangepast op donderdag, 23 mei 2019 07:04  
Organisatie-problemen volgens Peter Senge
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

It's poorly designed systems, not incompetent or unmotivated individuals, that cause most organszational problems.

Peter Senge

Laatst aangepast op woensdag, 22 mei 2019 10:32  
Seeing is believing (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

seeing believing liff posey visual management

Seeing Is Believing
How the New Art of Visual Management Can Boost Performance Throughout Your Organization
Stewart Liff & Pamela A. Posey

Bij Bol.com | Amazon


Laatst aangepast op woensdag, 22 mei 2019 11:00  
Systeemdenken volgens Peter Senge
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

poorly designed systems organizational problems peter senge

Laatst aangepast op woensdag, 22 mei 2019 11:13  
Wijs omgaan met kennis volgens A.N. Whitehead
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Je kunt niet wijs zijn zonder kennis, maar je kunt veel kennis vergaren zonder wijsheid te bereiken.

A.N. Whitehead

Laatst aangepast op woensdag, 22 mei 2019 10:31  
Complexiteit volgens C. Otto Scharmer
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

complexiteit scharmer dynamische sociale zich ontvouwende

In het boek Theorie U - leiding vanuit de toekomst die zich aandient beschrijft C. Otto Scharmer drie vormen van complexiteit:

dynamische complexiteit sociale complexiteit scharmer

Leiders in alle organisaties en instellingen worden geconfronteerd met nieuwe niveaus van complexiteit en verandering. ... [Ik] ontdekte drie verschillende soorten problemen die van invloed zijn op de uitdagingen waar leiders mee te maken krijgen: dynamische, sociale en zich ontplooiende complexiteit. Van deze drie is dynamische complexiteit het vaakst aan de orde en het makkelijkst te herkennen.

Dynamische complexiteit

Dynamische complexiteit betekent dat er sprake is van een systematische afstand of vertraging tussen oorzaak en gevolg in ruimte of tijd. Neem bijvoorbeeld de dynamische complexiteit van de algehele temperatuurstijging op aarde. Onze uitstoot van kooldioxide (CO2) - een oorzaak - zal op de toekomst van onze planeet een lange-termijneffect hebben. De broeikaseffecten die we vandaag waarnemen, worden veroorzaakt door uitstoot van kooldioxide in en vóór de jaren zeventig en tachtig.

(...)

Als de dynamische complexiteit gering is kunnen de elementen ervan stuk voor stuk worden aangepakt. Maar als de complexiteit groot is, is een whole-system-benadering vereist waarbij voldoende aandacht wordt besteed aan de onderlinge cross-system-afhankelijkheden.

De bestuurlijke implicaties van dynamische complexiteit zijn eenduidig en rechtlijnig: hoe groter de dynamische complexiteit, des te sterker de onderlinge afhankelijkheid tussen de componenten van het systeem, waardoor een whoe-system-benadering als probleemoplossing des te belangrijker wordt.

Sociale complexiteit

Als de dynamische complexiteit van een zaak eenmaal is aangepakt, treedt hoogst waarschijnlijk een tweede soort complexiteit op de voorgrond - sociale complexiteit. Sociale complexiteit vloeit voort uit verschillende belangen en zienswijzen onder belanghebbenden. ... Hoe geringer de sociale complexiteit is, des te meer kunnen we vertrouwen op deskundigen om besluit- en beleidsvorming te begeleiden. En hoe groter de sociale complexiteit is, des te belangrijker wordt een multistakeholder-benadering voor het werken aan een werken aan een werkelijke probleemoplossing waarbij de stemmen van alle relevante belanghebbenden worden gehoord en gewogen.

Zich ontvouwende complexiteit

Zich ontvouwende complexiteit (emerging complexity) wordt gekenmerkt door verandering die een breuk met het verleden maakt. uitdagingen van deze soort kunnen gewoonlijk worden herkend aan de volgende drie karakteristieken:

(1) De oplossing voor het probleem is onbekend.

(2) De probleemformulering zelf blijft veranderen.

(3) Wie de voornaamste belanghebbenden zijn, is nog niet duidelijk.

Wanneer de toekomst niet kan worden voorspeld op basis van de trends en trajecten van het verleden, moeten we de situaties ad hoc aanpakken terwijl ze zich ontwikkelen. Hoe groter dit soort complixiteit is, des te minder we kunnen vertrouwen op ervaringen uit het verleden. We hebben dan een nieuwe benadering nodig - een die is gebaseerd op sensing, presencing en de prototyping van zich aandienende kansen.

Sensing [kan worden beschreven als] de zienswijze 'van binnenuit' - een manier van waarnemen die vorm gaat krijgen wanneer we het hele veld in beeld hebben en er van binnenuit voeling mee krijgen. Dat gaat gewoonlijk gepaard met een toegenomen energie en een plaats- en aandachtsverschuiving naar een 'diepere plek'.

Presencing is de gemoedstoestand waarin onze geest, ons hart en onze intenties of wil open zijn, waardoor we dingen vanuit de bron van emergentie kunnen beschouwen om ons zo vanuit die diepere plek met de realiteit te verbinden. Dat stelt ons in staat door de subtiele beweging van loslaten en laten komen te gaan die ons emergernde Zelf tot een voertuig maakt voor de emergerende toekomst die zich wil realiseren.

Prototyperen volgt op het stadium van uitkristalliseren (van zienswijze en intentie) - het stadium waarin we werkelijk voeling krijgen met de toekomst zoals die zich al aan het aftekenen is, zoals die zich wil manifesteren. Protyping impliceert de toekomst al doende te exploreren en is gebaseerd op een functionele integratie van hoofd, hart en handen - dus van denken, voelen en doen. Daarmee worden al heel snel praktische resultaten geboekt die vervolgens feedback en suggesties voor verbetering kunnen genereren voor en door alle belangrijke belanghebbenden die van het betreffende systeem deel uitmaken.

Bron: Theorie U - leiding vanuit de toekomst die zich aandient, C. Otto Scharmer

Laatst aangepast op zaterdag, 18 mei 2019 08:19  
Geen reden voor paniek volgens Loesje
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

geen paniek chaos

Laatst aangepast op zaterdag, 18 mei 2019 07:05  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Where is wisdom we have lost in knowledge? Where is the knowledge we have lost in information?

T.S. Eliot

 

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 239 gasten online
Artikelen

big changes feel like existential threats small changes support learning esther derby

Banner

understanding how we learn visual guide weinstein sumeracki caviglioli

Understanding How We Learn
A Visual Guide
Yana Weinstein, Megan Sumeracki, Oliver Caviglioli

Bij Bol.com



Lean boekentips

Banner