• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Bereken je omslagpunt met Sportrusten
Bereken je omslagpunt met Sportrusten

omslagpunt hartzslagzones hardlopen

Volgens Sportrusten is het handig om te weten wat je omslagpunt is, zodat je weet wanneer je slim traint en kunt zien of je beter wordt.

hartslagzones

Wat zijn de verschillende hartslagzones en waarom wil je die trainen?

D0 (100% vet)

[L]age hartslag en heeft nauwelijks effect. Je kunt op deze hartslag lopen (of fietsen) om je herstel te bevorderen, maar een training is het niet. LET OP: laat je niet misleiden door 100% vetverbranding, want in procenten verbrand je wel veel vetten, maar je loopt zo rustig dat je nauwelijks calorieën verbrandt en dus niet veel gewicht verliest.

D1 (75% vet, 25% suikers)

[H]artslag waarbij je nog prima kunt praten, om je heen kunt kijken en waar je trainingseffect begint te krijgen. Deze hartslag is ideaal om 1 x per week te trainen om je ademhaling te oefenen en je hoofd leeg te lopen met een lage hartslag.

D2 (50% vet, 50% suikers)

[H]artslag met verreweg de beste trainingsprikkel. Loop jij niet in de eerste plaats hard omdat je jouw sportprestatie zo belangrijk vindt, maar omdat je naast het hardlopen goed wil slapen, meer concentratie wil, een blijmoediger brein en wat gewicht wil verliezen? Dan is D2 goud waard.

D3 (25% vet, 75% suikers)

Voor mensen die een PR op de 10 kilometer willen verbeteren of een scherpe tijd op de halve marathon willen lopen is D3 een belangrijke zone. Voor de afwisseling is het sowieso goed om per week 3 x 6 minuten op deze hartslag te lopen.

AT+ (100% vet)

[H]artslag bóven je omslagpunt. Daar kun je komen als je intervaltrainingen doet.

(...)

PR op 10 kilometer

Ga ten minste 1 x per week hoog in D3 trainen. Wordt je sneller bij dezelfde hartslag? Dan gaat het goed en kun je een poging wagen om je PR op de 10 kilometer aan te scherpen.

Gewoon lekker lopen

Vind jij je hardloopprestaties niet zo interessant, maar loop je hard omdat het je goed doet? Loop dan 2 x per week in hartslagzone D2 en 1 x in D1 met afwisselend kort in D3. Goed voor je gezondheid en goed voor je humeur.

Bron: Bereken mijn hartslagzones

 

Laatst aangepast op zaterdag, 17 maart 2018 15:21  

One of the frustrating aspects of systems is that purposes of parts may add up to overall behavior that no one wants."

Donella H. Meadows

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 238 gasten online
Artikelen

efforts courage not enough purpose direction john kennedy

Bewaren

Banner

kleine boek grote verandering angela talen

Het kleine boek voor grote verandering
effectief leiderschap in verandering
Sasja Dirkse-Hulscher, Angela Talen

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

The Hoshin Kanri Forest
Lean Strategic Organizational Design
Javier Villalba-Diez

Bij Bol.com


Banner