• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma
Lean Six Sigma
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesbesturing
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Procesbesturing

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Procesbesturing

Geheel van processen en procesketens dat een bijdrage levert aan de besturing, afzonderlijk van het te besturen (ontworpen) proces t.b.v. het realiseren van de prestatie-eisen.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:39  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesdiagram
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Procesdiagram

Definitie

Grafische weergave van een procesmodel.

Alias: Processchema


proces processen process bedrijfsproces

Procesdiagram

Grafische weergave van een procesmodel.

Basispatronen in de processtroom

In de volgorde van activiteiten in de processtroom kunnen we een aantal basispatronen onderkennen.
Bij het ontwerpen van de processtroom kunnen we deze bewust hanteren in het opbouwen van de stroom van activiteiten.
We onderscheiden de volgende basispatronen in processtromen:

- Sequentieel proces: activiteiten worden volgordelijk uitgevoerd.

- Parallel proces: activiteiten worden tegelijkertijd of in willekeurige volgorde uitgevoerd. Voor het voortbrengingsproces is de volgorde van de activiteiten niet dwingend voorgeschreven.

- Selectief proces: activiteiten worden naar keuze uitgevoerd, afhankelijk van de specifieke kenmerken van een geval.

- Iteratief proces: activiteiten worden herhaald uitgevoerd totdat voldaan is aan de condities die aan de dienst of het product worden gesteld.

Deze basispatronen kunnen afzonderlijk of tegelijk voorkomen binnen één processtroom.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

 

proces processen process bedrijfsproces

Process Diagram Basics

A process is a set of activities that receives and transforms one or more inputs and generates one or more outputs. For the purposes of this discussion, we are using process, subprocess and activity almost as if they were synonyms.

In creating diagrams we commonly decompose a process into its subprocesses. Then we refer to those subprocesses as processes for further decomposition. And, informally, we speak of the processes making up any larger process as the activities of the larger process.
In UML and BPMN a process or an activity is represented by a rectangular box with rounded corners. To simply our explanations, we'll refer to this as a "process rectangle" or an "activity rectangle" which is a little simpler than referring to a "rectangle with rounded corners."

Bron: Business Process Change: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Paul Harmon

 

proces processen process bedrijfsproces

Processchema

Een detailprocesschema geeft op grafische wijze de logische en chronologische volgorde van een aantal handelingen/activiteiten, de daarbij betrokken functionarissen en de te hanteren documenten weer binnen een proces. Het laagste niveau uit het HPS wordt uitgewerkt in het processchema. Veel gebruikte structuur hiervoor is de 5-kolommen structuur (herkomst, input, taak, output en bestemming (uitgebreide IPO). Ook wel "stroomschema" genoemd.

Bron: De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online

 

proces processen process bedrijfsproces

Business Process Diagram is a very good tool to model the workflow for your company or department because it gives a clear picture about who is responsible for a particular task as well as the flow of the process. However, the Business Process Diagram does not tell us how a particular task should be performed.

Bron: https://www.visual-paradigm.com/guide/bpmn/bpmn-activity-types-explained/

proces processen process bedrijfsproces

Proces schema


Een detailprocesschema geeft op grafische wijze de logische en chronologische volgorde van een aantal handelingen/activiteiten, de daarbij betrokken functionarissen en de te hanteren documenten weer binnen een proces. Het laagste niveau uit het HPS wordt uitgewerkt in het processchema. Veel gebruikte structuur hiervoor is de 5-kolommen structuur (herkomst, input, taak, output en bestemming (uitgebreide IPO). Ook wel "stroomschema" genoemd.

Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 19:22  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Proceseisen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Proceseisen

Definitie

...

Alias:

proces processen process bedrijfsproces

Proceseisen

Eisen die we stellen aan een ingericht proces. We onderscheiden daarin prestatie-eisen en inrichtingseisen.

  • Prestatie-eisen zijn die je stelt aan door een proces(keten) voort te brengen (verzameling) diensten of producten
  • Inrichtingseisen zijn eisen die gesteld worden aan een ingericht proces die geen betrekking hebben op de (externe) prestatie van een proces maar op andere inrichtingsfactoren.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:39  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesinrichting
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Procesinrichting

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Procesinrichting


Het samenhangend geheel van mensen, middelen en afspraken die onderdeel uitmaken van een proces.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:39  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesketen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Procesketen

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Procesketen


Een of meer processen die het uiteindelijke product voor een klant realiseren. Synoniemen zijn 'van klant tot klant proces' en 'werkstroom'.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

proces processen process bedrijfsproces

Ketenproces


Een ketenproces is een geordende reeks bedrijfsprocessen die services aan elkaar leveren die in combinatie een dienst zijn voor de klant.

Bron: https://novius.nl/wp-content/uploads/2018/03/Novius-stijlgids-bedrijfsontwerp-2018-v2.0-1.pdf

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Prestatie-indicator
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Prestatie-indicator

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Prestatie-indicator

Meetsysteem met een maatstaf (gehanteerde meetlat) en een meetmethode (uitgewerkte procedure voor het verzamelen van de betreffende gegevens) om stuurinformatie te verkrijgen. De norm bij een prestatie-indicator geeft aan welke meetwaarden van de indicator aanvaardbaar of gewenst zijn. Een proces(keten) die producten en diensten levert ten behoeve van de (eind)klanten van een organisatie.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Coachingskata
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Coachingskata

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Coachingskata

Patroon voor het trainen van de verbeterkata.

Zie ook: Belangrijke LSS-begrippen - Verbeterkata

Bron: Kata overview Webinar - Mike Rother


Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Verbeterkata
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Verbeterkata

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Verbeterkata

Praktische 4-stappenplan om wetenschappelijk te denken en te handelen gericht op het bereiken van uitdagende doelen.

Zie ook: Belangrijke LSS-begrippen - Coachingskata

Bron: Kata overview Webinar - Mike Rother (pdf)

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:38  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Continuous Process Improvement (CPI)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Continuous Process Improvement (CPI)

Definitie

...

Alias:


 

Zie ook:


continuous process improvement

Continuous Process Improvement (CPI)

Het continu verbeteren van processen, niet als een eenmalige verbeterslag, maar het continu zoeken naar mogelijkheden om de procesprestaties te verbeteren.

Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf

 

continuous process improvement

Continuous Process Improvement (CPI)

A comprehensive philosophy of operations that is built around the concept that there are always ways in which a process can be improved to better meet the needs of the customer and that an organization should constantly strive to make those improvements.  

Bron: https://www.dau.edu/cop/se/DAU%20Sponsored%20Documents/DoD%20Continuous%20Process%20Improvement%20CPI%20Guidebook%20May%202006.pdf

continuous process improvement

As the word “continuous” implies, CPI and BPI are not one-time actions. Once you succeed with a process improvement initiative, you need to periodically look back to see whether there are any changes or improvement that need to be made. This cycle of process improvement repeats continuously as long as the process lifecycle stays active. In this way, an environment of continual business process improvement is born into the organization, but is structured in a very easy-to-use software platform.

Bron: https://solutionsreview.com/business-process-management/what-is-continuous-process-improvement-why-is-it-important/


continuous process improvement

Continuous  Process  Improvement  (CPI)

Accepting  incremental  gains  as  astep  in  the  right  decision  to-ward  Total  Quality.  It  recognizes  that  substantial  gainscan be achieved by the accumulation of many seemingly minor improvement whosesynergies   yield   tremendous   gains   over   the   long   run.   Continuous   processimprovement reinforces a basic tenant of TQM- long-term focus.

Bron: https://pdfs.semanticscholar.org/f1b3/f9fec8d2dbe8f03d47951ecdebf962f5d117.pdf

continuous process improvement

Continuous Process Improvement: an ongoing effort to incrementally improve how products and services are provided and internal operations are conducted.

Bron: https://www.gao.gov/special.pubs/bprag/bprgloss.htm#sectC


continuous process improvement

 

CPI (Continuous Process Improvement)

A methodology for improving production, driven by formal metrics and measurement programs, including methodology upgrades.

Bron: https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/cpi-continuous-process-improvement

Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:37  
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesflow
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

woordenboek lean six sigma lss

Procesflow

Definitie

...

Alias:


proces processen process bedrijfsproces

Procesflow

Wijze van afhandeling van een type geval (case), die start vanuit een bepaalde trigger en die over meer processtappen en vaak over meer werkprocessen heen loopt. Een procesflow beschrijft de logische wijze waarop processtappen worden doorlopen en wat het resultaat van iedere processtap is voor het desbetreffende casetype.

Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf

 

proces processen process bedrijfsproces

Een individuele casus of opdracht noemen we ook wel een instantie van de betreffende procesketen.

Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg

Laatst aangepast op zaterdag, 26 september 2020 19:27  
Meer artikelen...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Wisdom begins in wonder.

Socrates

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 98 gasten online
Artikelen

standaard standards taiichi ohno

Banner
Banner

power moments chip dan heath

The Power of Moments
Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact
Chip Heath & Dan Heath

Bij Bol.com | Managementboek

 

Lean boekentips

Banner