• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Prestatiemanagement volgens André de Waal
Prestatiemanagement volgens André de Waal

kritische succesfactoren prestatie-indicatoren waal

Volgens André de Waal

beschrijft in zijn Lexicon Prestatiemanagement het begrip kritische succesfactor:

inspannings kritische succesfactoren andré waal resultaat-kritische

Prestatiemanagement is het proces waarin sturing van de organisatie plaatsvindt door het systematisch vaststellen van missie, strategie en doelstellingen van de organisatie, deze vervolgens te vertalen naar alle organisatieniveaus en meetbaar te maken door rapportage van kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren om uiteindelijk actie te kunnen ondernemen voor bijsturing van de organisatie.

(...)

Deelprocessen van prestatiemanagement zijn:

  • Strategie-ontwikkeling: het formuleren van duidelijke strategische doelstellingen en actieplannen, die leiden tot een meetbare prestatieverbetering.
  • Budgettering/normstelling: creëren van een duidelijk operationeel actieplan om de waardestuwers te verbeteren, middelen toe te wijzen en financiële doelen te stellen voor het komende jaar.
  • Prestatiemeting: het meten, verwerken en distribueren van data en informatie op een zodanige manier dat de overige deelprocessen efficiënt kunnen verlopen.
  • Prestatiebeoordeling: periodiek beoordelen van de daadwerkelijk geleverde prestaties ten opzichte van gestelde normen en prognoses, zodat tijdige en preventieve en correctieve actie kan worden ondernomen om de organisatie weer op het goede spoor te krijgen.
  • Prestatiebeloning: het koppelen van strategische en operationele acties voor de verbetering van waardestuwers aan beloningsstructuren.

 

Bron: Lexicon Prestatiemanagement, André de Waal

Laatst aangepast op donderdag, 11 januari 2018 19:39  

Any fool can criticise, condemn, and complain but it takes character and self control to be understanding and forgiving.

Dale Carnegie

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 167 gasten online
Artikelen

visie eind dag bill o'brien

Banner

harder praten helpt niet boersma gagestein

Harder praten helpt niet
Zeven ongehoord goede strategieën om wél te overtuigen
Job Boersma & Sarah Gagestein

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Lean boekentips

The Hoshin Kanri Forest
Lean Strategic Organizational Design
Javier Villalba-Diez

Bij Bol.com


Banner