• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Oorzaak-en-gevolg-diagrammen volgens Schouten & Nelissen
Oorzaak-en-gevolg-diagrammen volgens Schouten & Nelissen

oorzaak gevolg ishikawa diagram cause effect

Schouten, Baak en Kamminga geven in het boek Verbeteren van teams een beschrijving van de werkwijze voor het toepassen van een oorzaak-en-gevolgdiagram:

oorzaak gevolg diagram ishikawa

Een oorzaak-en-gevolgdiagram, ofwel visgraatdiagram, is een methode om op een geordende visuele wijze een zo groot mogelijk aantal oorzaken van een probleem te zoeken en te inventariseren.

Ga als volgt te werk:

  1. Stel eerst vast wat het probleem is. Begin het diagram door dit in het rechtervak, de vissenkop, te zetten.

  2. Verzamel vervolgens in een brainstorming een zo groot mogelijk aantal ideeën over mogelijk oorzaken van het probleem.

  3. Inventariseer alle ideeën en voeg gelijksoortige ideeën samen.

  4. Breng alle aangedragen oorzaken onder in hoofdgroepen oorzaken. Een veel gebruikte indeling voor productieprocessen is: materiaal, methode, mens, machine. Een ander voorbeeld voor problemen in organisaties is: leiderschap, strategie & beleid, medewerkers, middelen en processen. Kies een indeling die bij het probleem past.

  5. Gebruik voor iedere hoofdgroep een visgraat. Zet de namen van de hoofdgroepen in de vakjes en vul de oorzaken in. Let goed op de hiërarchie van de oorzaken (b veroorzaakt c, a veroorzaakt b). Met andere woorden: het verband van oorzaak en gevolg moet altijd duidelijk zijn bij iedere pijl.

  6. Als een aanvankelijke secundaire oorzaak belangrijk blijkt te zijn, pas dan het   diagram aan. Als een specifieke oorzaak een groot aantal nevenoorzaken heeft, is het nuttig dit in een apart diagram weer te geven.

  7. Laat de groep discussiëren over wat nu de echte oorzaak zou kunnen zijn. Om de discussie te richten, moet u de meest waarschijnlijke oorzaken omcirkelen en verbindingslijnen zetten. Zo kunnen belangrijke verbanden aan het licht komen.

 

Basisregels

Volg onderstaande basisregels, zodat de techniek effectief is:

  1. Gebruik grote diagrammen. [Je] kunt niet verwachten dat mensen meewerken als ze niets kunnen zien.

  2. Als [je] overstroomd wordt met oorzaken, [heb je] het probleem niet precies genoeg omschreven. [Je] moet dan terug naar stap één.

  3. Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om het begrijpen van het probleem, zodat effectieve oplossingen kunnen worden voorgesteld.

  4. Volg de gewone brainstormingsregels.

 

Checklist.

  1. Stel het probleem en de gevolgen vast.

  2. Identificeer de hoofdoorzaken. Plaats deze in de vakjes van de vertakkingen.

  3. Brainstorm over de onderverdeling van de hoofdoorzaken.

  4. Maak het diagram opnieuw als een kleine oorzaak toch een hoofdoorzaak blijkt te zijn.

  5. Maak een apart diagram als een bepaalde oorzaak in vele kleintjes kan worden onderverdeeld.

  6. Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om h

 

Tips

  1. Maak grote diagrammen.

  2. Kijk naar de relaties tussen de oorzaken onderling.

  3. Definieer het probleem duidelijker als er te veel oorzaken zijn.

 

Bron: Verbeteren van teams, Jan Schouten, Anke Baak en Wiebe Kamminga

Laatst aangepast op donderdag, 04 januari 2018 05:48  

Champions do not become champions when they win the event, but in the hours, weeks, months and years they spend preparing for it. The victorious performance itself is merely the demonstration of their championship character”

T. Alan Armstrong

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 173 gasten online
Artikelen

gebroken processen broken processes fujio cho

Bewaren

Banner

coachingsmethoden boek susan ass

Het Coachingsmethoden Boek
voor en door topcoaches
Susan van Ass

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner