• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Cost of poor quality volgens Ronald Does & Jeroen Mast
Cost of poor quality volgens Ronald Does & Jeroen Mast

cost of poor quality

In het boek Six Sigma - stap voor stap beschrijven Ronald Does en Jeroen Mast het Lean Six Sigma-concept van de Cost of Poor Quality:

ronald does jeroen mast cost poor quality

De kosten die ontstaan doordat producten niet in één goed gefabriceerd en diensten niet in één keer goed geleverd worden, heten de kosten door gebrekkige kwaliteit (cost of poor quality). Deze kosten ontstaan uit kosten van intern falen, kosten van extern falen, preventiekosten en inspectiekosten.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de diverse kostenposten:

Intern falen
Extern falen
Preventiekosten Inspectiekosten

- Uitval

- Herbewerkingen

- Verliezen t.g.v. verkeerde leveringen

- Ongeplande stilstand

- Oplossen van verstoringen

- Hertesten

- Klachtenbehandeling

- Retourneren

- Instandhouden van een serviceorganisatie

- Schadevergoeding

- Goodwill-verliezen

- Boetes

- Opleiding en training

- Kwaliteitsplanning

- Controle van processen

- Productie van proefseries

- Kwalificatie van leveranciers

- Klantenservice

- Inspectie van toeleveringen

- Onderhoud van machines

- Kalibratie van apparatuur

- Keuren door kwaliteitsdienst

- Beproeven en testen

- Kwaliteitsaudits

Wat we kunnen leren van het overzicht is dat het niet in één keer goed produceren of leveren een onderneming veel geld kost. Een logisch gevolg is dat kwaliteitsverbetering geen geld kost - zoals vaak naïef wordt gedacht - maar juist geld bespaart.

Bron: Six Sigma - stap voor stap, Ronald Does & Jeroen Mast

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 08:26  

Institutions will try to preserve the problem to which they are the solution.

Clay Shirky

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 164 gasten online
Artikelen

people are not your problem quote karen martin work systems processes

Banner

focus mark tigchelaar concentratielekken afleiding

Focus Aan/Uit
Dicht de 4 concentratielekken en krijg meer gedaan in een wereld vol afleiding
Mark Tigchelaar, Oscar de Bos

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Toyota Kata Culture
Building Organizational Capability and Mindset through Kata Coaching
Mike Rother & Gerd Aulinger

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Banner