• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Lean Management volgens Atos
Lean Management volgens Atos

lean management huis

 

Binnen Lean worden de belangrijkste elementen van Lean Management vaak gevisualiseerd in de vorm van een 'huis'. Bovenstaande figuur is het 'Lean huis' volgens Atos Consulting. De huis-metafoor is opgebouwd uit een fundament, pijlers en een dak.

Het dak staat voor de doelstellingen van Lean Management: (1) het terugdringen van de kosten, (2) het verkorten van de doorlooptijden (levertijd), en (3) het verbeteren van de kwaliteit.

lean management lean huis

(Lean Management) redeneert primair vanuit de klantbehoeften en niet vanuit de organisatorische mogelijkheden, of erger nog beperkingen. Letterlijk vertaald staat ‘lean’ voor slank: alle onnodige activiteiten in het proces worden als ‘overtollig vet’ verwijderd. Continu wordt de vraag gesteld of een bepaalde activiteit waarde toevoegt: levert de activiteit een bijdrage aan lagere kosten, een kortere doorlooptijd of een betere kwaliteit? En wat als we de activiteit niet meer uitvoeren.

De linker pijler van het ‘Lean huis’ bevat handvatten voor het inrichten van de nieuwe bedrijfsprocessen en de vereiste capaciteit op basis van de klantvraag. De rechter pijler is gericht op het voorkomen van fouten en verspilling. Het fundament van het ‘Lean huis’ is gericht op stabiliteit en continue verbetering.

lean management lean huis

Veel organisaties starten met het verbeteren van processen zonder te starten aan de basis: de structuur. In processen draait het allemaal om stabiliteit. Een stabiel proces geeft meer zekerheid voor de toekomst dan een instabiel proces. Ongeacht of het hierbij gaat om een productieproces of processen in de transactionele sfeer. Het moet robuust zijn, oftewel weerbaar tegen variaties. Net als een huis dient een proces een goed fundament te hebben: een basisstructuur waar de organisatie op kan bouwen, maar vooral vertrouwen.

Binnen deze variant van het 'Lean huis' worden als belangrijkste Lean-begrippen onderscheiden:

  1. Just in Time (JIT).

  2. Value Stream Mapping.

  3. Flow en Pull.

  4. Heijunka.

  5. Jidoka.

  6. Poka Yoke.

  7. 5S.

  8. Muda.

  9. Visueel management.

  10. Kaizen.

  11. 1:3 & 3:1-regel.

Bron: LEAN MANAGEMENT BIJ UW GEMEENTE? Lagere kosten, hogere kwaliteit en verbeterde dienstverlening (Atos Consulting) en http://www.leaninfo.nl/lean-manufactory

Laatst aangepast op maandag, 01 januari 2018 13:06  

Essentially, all models are wrong, but some are useful.

George E.P. Box

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 337 gasten online
Artikelen

failure meet customer expectations systems process edwards deming

Banner

Plakfactor, dan heath, chip heath

De plakfactor
Waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet
Dan Heath, Chip Heath

Bij Bol.com | Managementboek.nl | Amazon.nl

 

Lean boekentips

Banner