• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Belangrijkste begrippen Lean Six Sigma (LSS): U
Belangrijkste begrippen Lean Six Sigma (LSS): U

[0-9] - [A] - [B] - [C] - [D] - [E] - [F] - [G] - [H] - [I] - [J] - [K] - [L] - [M] - [N] - [O] - [P] - [Q] - [R] - [S] - [T] - [U] - [V] - [W] - [X] - [Y] [Z]

 

lss woordenboek lean six sigma u

 

Uitschieter

Waarneming die niet bij de overige waarnemingen lijkt te passen.

Een uitschieter is in de statistiek en data-analyse een waarneming die niet bij de overige lijkt te passen. Meestal betreft het een van de data die relatief ver van de overige data verwijderd ligt. Statistieken afgeleid uit data met uitbijters kunnen een sterk vertekend beeld geven van de werkelijkheid. Ze kunnen echter ook een aanwijzing zijn dat niet de juiste kansverdeling wordt toegepast. In dat geval is er feitelijk geen sprake van uitschieter.

Alias: Outlier, uitbijter

 

Uitvoeringsflowchart

Stroomschema waarin zowel de voortgang van een proces als de mensen of groepen die bij elke stap betrokken zijn. Dit stroomschema is vooral nuttig voor processen waarin veel overdrachten voorkomen waarbij informatie of materiaal tussen mensen of groepen heen en weer gaat. Wanneer mensen die binnen een proces verschillende stappen uitvoeren, bijeenkomen om een stroomschema te maken, onthult hun discussie vaak onduidelijke verantwoordelijkheden, ontbrekende informatie en niet uitgewisselde verwachtingen, hetgeen bijdraagt aan de problemen.

Om een uitvoeringsflowchart te maken, vermeldt u aan de bovenkant van de chart de mensen of groepen die bij het proces betrokken zijn. Vervolgens sorteert u de stappen in de kolommen  van de mensen die de stap uitvoeren. Zet elke stap lager in de chart dan de daaraan voorafgaande stap. In deze flowchart loopt het werk van boven naar beneden.

Als de stappen met stroomlijnen zijn verbonden, zal de stroomlijn van de ene kolom in de andere overlopen naarmate het werk van het ene individu of groep overgedragen wordt aan iemand anders. Telkens wanneer een stroomlijn een kolom overschrijdt, vindt er een overdracht plaats. Overdrachtspunten kunnen gemakkelijk leiden tot fouten en verwarring. Men weet misschien niet wanneer men moet gaan meedoen, wanneer iets van een andere groep verwacht kan worden enzovoort. Een duidelijk overdrachtspunt verkrijgen is een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van een uitvoeringsflowchart in plaats van een andere chart. Overdrachtspunten zijn een goede gelegenheid om gegevens te verzamelen om vast te stellen hoe vaak zich problemen voordoe en welke problemen het meest voorkomen.

 

Upper control limit (UCL)

Bovenlimiet waaronder een proces statitisch gezien moet blijven om onder controle te zijn. Gewoonlijk ligt deze waarde drie standaardafwijkingen boven de centrale tendens.


 

Upper Specification Limit (USL)


Hoogste acceptabele waarde van een kenmerk

Zie ook: Specificatiegrenzen

 

User story

Korte beschrijving (story) van wat een gebruiker (user) wil. Het gebruik van user stories maakt het mogelijk in een ontwerpproces steeds terug te grijpen op wat echt belangrijk is voor een gebruiker. De gebruiker staat vanzelfsprekend centraal bij deze benadering.

Compacte manier om een wens van een gebruiker te formuleren.
Techniek die je dwingt om de wens te formuleren in termen van de gebruiker en met een duidelijke focus op de waarde van de eis.

Als een <rol> wil ik <wens> zodat <voordeel>.

Het voordeel en de wens zijn niet synoniem, of volslagen evident. Door het inzetten van vijf-keer-waarom kun je dieper doordringen tot de reden waarom je iets wilt.

Een user story wordt als volgt opgebouwd:

  • Als een <type gebruiker = rol>
  • wil ik <iets doen = taak>
  • zodat ik <er iets aan heb = doel>

Techniek voor het tot uitdrukking brengen van requirements.
Elke user story is een representatie van een requirement, maar niet elke requirement is een user story.

Een user story representeert een requirement die vanuit het gezichtspunt van de gebruiker of business vertelt wat hij wil. User stories bestaat uit een korte beschrijving, mondelinge afstemming en uit acceptatiecriteria. Ron Jeffries noemt dit de 3 C's: Card, Conversation and Confirmation.

De standaard zinsopbouw van een user story helpt om de requirement vanuit het gezichtspunt van de gebruiker te bekijken en om de aandacht te richten op de toegevoegde waarde voor de gebruiker. Hoewel het niet verplicht is, heeft het de voorkeur om voor de korte beschrijving de vaste zinsopbouw te hanteren: Als <type gebruiker> wil ik <iets doen> zodat ik <er iets aan heb>.


Laatst aangepast op vrijdag, 21 februari 2020 12:07  

Sometimes it is not enough to do our best; we must do what is required.

Winston Churchill

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 106 gasten online
Artikelen

root cause analyse deming manage cause results

Banner
Banner

robert cialdini pre-suasion overtuigen

Pre-suasion
Een revolutionaire manier van beïnvloeden en overtuigen
Robert Cialdini

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner