• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma De omgekeerde organisatiepiramide volgens Paul van Schaik
De omgekeerde organisatiepiramide volgens Paul van Schaik

omgekeerde piramide organisatiepiramide paul schaik lean

In zijn boek De Prestatiedoorbraak - behaal ongekende resultaten met bevlogen medewerkers beschrijft Paul van Schaik hoe leidinggevenden binnen een organisatie gericht zouden moeten zijn op het ondersteunen van de medewerkers op de werkvloer:

omgekeerde piramide organisatiepiramide paul schaik lean

Van cocon naar omgekeerde piramide

Veel managers leven in een cocon. Hun natuurlijke omgeving bestaat uit de vergaderzalen waar ze met andere managers en directieleden bijeenkomen voor vergaderingen en prestentaties. Zodra zo'n manager uit zijn ietwat geïsoleerde vergaderzaal komt, vertelt hij zijn medewerkers wat zij moeten doen, zonder voldoende contact te maken met de realiteit van de werkvloer.

Zoals gezegdbepaalt 10% van het bedrijf vaak de randvoorwaarden waarin de medewerkers en direct leidinggevenden moeten werken. Maar wat nou als je deze organisatiepiramide omdraait en de MIP's in hun kracht zet, door hun verbetersuggesties over de klantervaring of snellere afhandeling te benutten? Als je een bedrijf inricht volgens het principe van de omgekeerde piramide, ga je ervan uit dat een manager er is om te faciliteren dat de MIP zijn werk in één keer snel, goed en plezierig kan doen.

Natuurlijk zijn directieleden en managers er om besluiten te nemen en de grote lijnen te schetsen voor medewerkers. Dat is immers hun kerntaak, gedreven door de aandeelhouders, klanten, marktomstandigheden en strategie. Maar als je vanuit klantbehoeften kijkt, is het net zo belangrijk om medewerkers op de werkvloer goed te faciliteren. Daar, op die werkvloer, wordt immers de toegevoegde waarde voor de klant geleverd. Laat medewerkers zo veel mogelijk zelf aangeven welke faciliteiten zij nodig hebben om de doelen te realiseren die gezamenlijk zijn opgesteld.

Indirect draag je zo bij aan de intrinsieke motivatie van de medewerker, omdat hij grip krijgt op zijn werk en daar meer succesvol in wordt. En, minstens zo belangrijk: alleen die medewerker kan zorgen dat de klant een unieke, positieve ervaring krijgt.

Bron: De Prestatiedoorbraak - haal het beste uit je team, begin bij jezelf, Paul van Schaik

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:11  

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid.

Albert Einstein

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 287 gasten online
Artikelen

problem solving problemen oplossen william edwards deming

Banner
Banner

do less get more shaa wasmund

Do Less, Get More
How to Work Smart and Live Life Your Way
Shaa Wasmund

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

Banner