• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma LSS: Lean Thinking
LSS: Lean Thinking

lean thinking

Lean Thinking staat voor de basisfilosofie van Lean die neerkomt op een vijf-stappenplan voor het elimineren van verspillen en versnellen van het proces:

  1. Identificeer klant en specificeer waarde: het is de klant, en alleen de klant, die de waarde van het product en de dienst definieert en bepaalt. De klant bepaalt of hij voor een processtap wil betalen of niet. Bij analyse blijkt vaak dat er veel stappen zijn die voor de klant geen waarde toevoegen en waarvoor hij niet wil betalen ('Non-Value Add'-stappen). Deze stappen zijn niet altijd te verwijderen, omdat sommige stappen - van overheidswege of certificerende instanties - verplicht zijn (Necessary but non-value added; NNVA) of nodig zijn om het product of de dienst te kunnen leveren (Value-Enabling).

  2. Identificeer de waardestroom: het concept van de waardestroom (value stream) wordt binnen Lean gebruikt om alle activiteiten te beschrijven die worden uitgevoerd om een bepaald product of een bepaalde dienst te kunnen produceren en leveren. Na het identificeren van wat de klant beschouwt als onderdelen die waarde toevoegen aan het proces, kun je via Value Stream Mapping grafisch inzichtelijke maken hoe de goederen- en informatiestromen door de organisatie stromen, waar de waarde stroomt en hoe lang de verschillende processtappen (en de wachttijden) duren.

  3. Creëer flow door elimineren verspilling: De ideale toestand van de waardestroom is een constante stuksgewijze flow in alle processen zonder opstoppingen. Flow zorgt ervoor dat het systeem op de juiste snelheid blijft bewegen om de juiste hoeveelheid op het juiste moment aan de klant te leveren. Voor het creëren van flow analyseer je de met de VSM in kaart gebrachte mogelijke bronnen van verspilling en probeert deze vervolgens te verwijderen.

  4. Produceer op vraag van de klant ('pull'): het pull-mechanisme (waarbij je goederen en diensten door de processtappen 'trekt') de meest efficiënte manier is om te produceren.

  5. Streef naar perfectie: blijf voortdurend verbeteren door de stappen 1 t/m 4 te blijven herhalen.

lean thinking 5 principes waarde flow pull

 

Zie ook:

 

Laatst aangepast op donderdag, 02 januari 2020 21:10  

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Confucius

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 111 gasten online
Artikelen

lean thinking eric ries

Bewaren

Banner

start with why simon sinek

Start with Why
How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action
Simon Sinek

Bij Managementboek

Lean boekentips

Dagstarts en Hoshin Kanri
Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri
Bert Teeuwen

Bij Bol.com | Managementboek

Banner