• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into...
Bluff Your Way Into
6 eigenschappen van een goede leider
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

6 kenmerken

toon gerbrands fouten maken

Levensvisie voor een leider:

  1. Wees onafhankelijk in denken.

  2. Bepaal zelf je agenda.

  3. Volg je passie.

  4. Wees eerlijk en duidelijk.

  5. Doe dingen die energie geven en vermijd dingen die energie kosten.

  6. Pak zaken direct aan.

Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands

Laatst aangepast op zaterdag, 17 maart 2018 17:38  
7 kenmerken van een winnaar volgens Toon Gerbrands
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

7 kenmerken eigenschappen ingelijst

toon gerbrands fouten maken

Mentale checklist van een winnaar:

  1. Goed zelfbeeld.

  2. Intrinsiek gemotiveerd.

  3. Veerkracht tonen.

  4. Doorzetten, volharden.

  5. Offers kunnen brengen.

  6. Verantwoordelijk voor eigen gedrag.

  7. Hoge actiebereidheid.

Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands

Laatst aangepast op zaterdag, 17 maart 2018 17:42  
6 kenmerken van een team volgens Toon Gerbrands
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

team icoon

toon gerbrands fouten maken

Checklist voor een team:

  • Gedisciplineerd handelen
  • Gemeenschappelijk doel
  • Eens over de resultaten
  • Gemeenschappelijke aanpak
  • Verantwoordelijk voor de resultaten
  • Ontwikkelt een hoog niveau van elkaar aanvullende vaardigheden

Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands

Laatst aangepast op zaterdag, 17 maart 2018 17:46  
Beschrijvende statistiek volgens Nel Verhoeven
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Univariate analyse

Beschrijvingen van telkens één variabele worden ook wel univariate analyses genoemd. (...) Univariate beschrijvingen kun je op veel manieren maken. Wij behandelen er drie:

  1. Frequentieverdelingen van een kenmerk: aanduiding hoe vaak een categorie (van een kenmerk) voorkomt in relatie tot het totale aantal cases.

  2. Grafieken (plaatjes) van een kenmerk.

  3. Kengetallen: vereenvoudigde beschrijving (samenvatting) van kenmerken op grond van één bepaalde eigenschap.

 

Ad (1) Frequentieverdelingen

De meest voorkomende manier van presenteren van variabelen is door aan te geven hoe vaak bepaalde scores voorkomen. Dit kun je doen met behulp van een frequentietabel. (...) Een frequentieverdeling kan er heel eenvoudig uit zien wanneer alleen informatie wordt gegeven over het aantal waarnemingen per categorie. Je kunt ook iets meer informatiegeven door de percentages van het totaal te berekenen. Zo ontstaat een relatieve frequentietabel.

(...)

Ad (2) Grafieken van één variabele

Om een goed beeld van een kenmerk te krijgen, maken onderzoekers vaak gebruik van grafieken. De keuze om een grafiek te maken hangt af van twee zaken: van je doel (wat wil je van een kenmerk laten zien) en van het meetniveau van het kenmerk.

(...)

Ad (3) Kengetallen

Met een kengetal geef je een samenvatting van een kenmerk door één bepaalde eigenschap ervan te benadrukken. Dat kun je doen door naar het midden (het centrum) van een verdeling te kijken. Je kunt ook kijken naar de breedte waarover de waarnemingen zich uitstrekken, de spreiding van een variabele. Er zijn dus twee soorten kengetallen, te weten centrum- en spreidingsmaten.

 

Bivariate analyses

De basis van de onderzoeksresultaten ligt bij het beschrijven van de onderzochte kenmerken. [Dit kan] van telkens één variabele worden gedaan, maar het is ook mogelijk om een beschrijving van twee variabelen tegelijk te geven, zoals inkomens van mannen en vrouwen, jaarcijfers van verschillende afdelingen, opleidingsniveau van mensen in bepaalde inkomenscategorieën, te veel om op te noemen. Naast kruistabellen (het weergeven van twee frequentieverdelingen in één tabel) kun je ook grafieken van twee variabelen gebruiken. Kijk er wel mee uit! Vergelijkingen tussen twee kenmerken zijn niet erg waardevol als je ze niet kunt toetsen. Wat wordt daarmee bedoeld? Welnu, je test of je de uitkomst van je analyses op een steekproef mag generaliseren naar de populatie. Dat kan alleen als de gevonden verschillen niet op toeval berusten. Hoe zeker moet je daarvan zijn? De meeste onderzoekers willen ten minste 95% zeker zijn dat de resultaten niet toevallig zijn.

 

Bron: Wat is onderzoek? Praktijkboek methoden en technieken voor het hoger onderwijs, Nel Verhoeven

Laatst aangepast op vrijdag, 18 mei 2018 20:28  
Groupthink volgens Toon Gerbrands
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

groupthink groepsdenken toon gerbrands

toon gerbrands fouten maken

Het grootste gevaar van teams is groupthink.

  • De illusie van onkwetsbaarheid
  • Denkbeeldige eensgezindheid
  • Onderdrukte persoonlijke twijfel
  • Afwijkende mening onder druk zetten
  • Rationaliseren: verhalen waar ze zelf in geloven
  • Ethische verbinding: eigen gelijk en eigen moraal
  • Stereotypen: met een onscherpe blik naar anderen kijken

Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands

Laatst aangepast op zaterdag, 17 maart 2018 17:46  
Statistische concepten en hulpmiddelen: mediaan
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

 

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Mediaan

De mediaan is het middelste getal, als de getallen op grootte zijn gesorteerd. Een andere definitie van mediaan is de waarde waar 50% van de getallen vóór, en 50% van de getallen ná ligt. Als een groep van n getallen (een steekproef of een populatie) uit een oneven aantal bestaat, is de mediaan altijd gelijk aan het getal met rangenummer (n + 1)/2.

(...)

De mediaan van een even aantal waarnemingen is in eerste instantie niet te bepalen: er bestaat geen middelste waarneming. Daarom wordt de mediaan in een groep van n waarnemingen gedefinieerd als het (ongewogen) rekenkundig gemiddelde van de twee waarnemingen met rangnummers n/2 en (1 + n/2).

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

De mediaan

De mediaan is de waarde die hoort bij de middelste van de naar grootte gerangschikte waarnemingen.

Wanneer we een even aantal waarnemingen hebben, is er geen middelste waarneming; de mediaan is dan de waarde die ligt tussen de twee middelste waarnemingsuitkomsten. Het volgordenummer of rangnummer van de middelste waarneming vinden we door het aantal waarnemingen met één te verhogen en hiervan de helft te nemen.

(...)

Omdat de mediaan de waarde is van de middelste waarneming en dus de statische massa in twee gelijke delen verdeelt, kan de mediaan ook als volgt worden omschreven:

zowel onder als boven de mediaan, bevindt zich 50% van het aantal waarnemingen.

 

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

De mediaan is de middelste waarneming of díe categorie waarin de middelste waarneming voorkomt. De mediaan geeft precies het midden van een (gesorteerde) verdeling aan, de breuklijn ligt bij 50 procent. ... Toepassing van de mediaan kan vanaf een ordinaal meetniveau. ... De categorie waarin zich het 50ste percentiel bevindt (zo noemen we de middelste waarneming), is de mediane categorie.

 

Bron:

Laatst aangepast op woensdag, 11 april 2018 07:28  
Statistische concepten en hulpmiddelen: tabel
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

 

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Tabellen

Er zijn twee belangrijke mogelijkheden om gegevens te presenteren, namelijk tabellen en grafieken. ...

Door middel van een tabel kan men gegevens op een overzichtelijke wijze presenteren. Een tabel bestaat uit kolommen en regels. De doorsnijding van een kolom met een regel noemt men een veld. Een veld is daarmee een plaats in de tabel waarop een getal kan worden geplaatst.

Voor het opstellen van een tabel gelden enkele voorschriften. Er moeten aanwezig zijn:

  • Een opschrift: boven iedere tabel moet in het kort aangegeven worden wat erin vermeld is. Dit opschrift moet kort en bondig zijn.
  • Kolomkoppen: boven de kolommen van een tabel moet uit een zeer korte aanduiding blijken wat in die kolommen is weergegeven.
  • Een voorkolom: in de voorkolom moet omschreven staan wat in de regels van de tabel is af te lezen.
  • Logische volgorde: indien het mogelijk is, moet men de kolommen en de regels in een logische volgorde opstellen.
  • Nummering: bij gecompliceerde tabellen is het nuttig om kolommen en regels te nummeren, zodat in de tekst een gemakkelijke verwijzing kan worden gemaakt naar een bepaald gedeelte van de tabel.
  • Totalen: indien de getallen uit de tabel dit zinvol maken, dient men een kolom en/of een regel op te nemen met de totalen.
  • ...
  • Bronvermelding: indien de gegevens van de tabel uit een externe bron voortkomen, is het geven van een bronvermelding een vereiste. Ook als de gegevens binnen het bedrijf verzameld zijn, kan een bronvermelding nuttig zijn.

Bron:

Laatst aangepast op woensdag, 04 april 2018 11:39  
Statistische concepten en hulpmiddelen: afwijkingsscore
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

afwijkingsscores gemiddelde spreidingsmaat spreidingsmaten spreiding

 

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Stel, twee variabelen X en Y hebben de bovenstaande waarden.

Als we van X en van Y het gemiddelde uitrekenen, dan zien we dat dit in beide gevallen gelijk is aan 20. We zien echter ook dat de afwijkingen van de waarden op de variabele X tot het gemiddelde groter zijn dan bij Y: de verschillen bij X zijn groter dan bij Y. Klaarblijkelijk is het gemiddelde alleen onvoldoende om een serie scores te karakteriseren (te beschrijven). Behalve een centrummaat die aangeeft op welk deel van de schaal de scores liggen, is ook een maat nodig die aangeeft hoezéér de scores verschillen, dus hoever de scores afliggen van het centrum.

Een voor de hand liggend idee is om naar het verschil tussen de scores en het behorende gemiddelde te kijken, de zogenaamde afwijkingsscores (X - het rekenkundige gemiddelde). We zien dan hoever elke score van het centrum van de verdeling afligt. Het gemiddelde van deze afwijkingsscores lijkt in dit geval een mooie maat om iets over de spreiding te zeggen. ... Om de gemiddelde afwijkingsscores te bepalen, moeten we de afwijkingsscores optellen. We zien echter dat daar 0 uitkomt. De som van de afwijkingsscores ten opzichte van het gemiddelde is immers altijd 0. Maar dat betekent dat het gemiddelde verschil altijd 0 is en dat het dus niets zegt over de mate van spreiding. We moeten een andere oplossing vinden, willen we iets over de spreiding kunnen zeggen.

Bron:

Laatst aangepast op donderdag, 05 april 2018 21:11  
Statistische concepten en hulpmiddelen: getrimd gemiddelde
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

 

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Getrimd gemiddelde

Deze variant van het gemiddelde wordt als maatstaf gebruikt als twijfel is over de aanwezigheid van uitschieters in de steekproef. Men laat dan de kleinste en de grootste waarneming weg, of de kleinste en de grootste 2,5% van de waarnemingen en berekent het gemiddelde. Men noemt zo'n afgekapt gemiddelde het getrimde gemiddeld. Een andere naam waaronder men dit gemiddelde tegenkomt is modified mean.

Bron:

Laatst aangepast op woensdag, 11 april 2018 07:32  
Statistische concepten en hulpmiddelen: kwartiel
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

 

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

De mediaan verdeelt een steekproef of populatie in twee gelijke stukken, met ieder 50% van de waarnemingen. Het eerste kwartiel, genoteerd Q1, heeft de eigenschap dat ervóór 25% en erná 75% van de waarnemingen ligt. Het eerste kwartiel kan ook het 25e percentielworden genoemd, genoteerd P25 (men komt ook wel eens het begrip deciel tegen). Zo is het 4e deciel gelijk aan het 40e percentiel. Voor het derde kwartiel Q3 geldt dat 75% van de getallen ervóór ligt en 25% van de getallen erná. Het tweede kwartiel Q2 is gelijk aan de mediaan.

Bron:

Laatst aangepast op woensdag, 11 april 2018 07:39  
Meer artikelen...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

We should be taught not to wait for inspiration to start a thing. Action always generates inspiration. Inspiration seldom generates action.

Frank Tibolt

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 176 gasten online
Artikelen

eli goldratt systematicaly applying question why simplicity

 

Banner
Banner

slide ology nancy duarte

Slide:ology
The Art and Science of Presentation Design
Nancy Duarte

Bij Bol.com

 

Lean boekentips

Banner