• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 4 P's (marketingmix)
4 P's (marketingmix)

marketingmix (4 p's)

De marketingmix, ookwel de 4 P's genoemd, bevat onderstaande vier elementen voor het bepalen van het marketingbeleid:

  1. Product: dienst of goederen waarmee klant behoeften vervult; het gaat om het feitelijke product (actual product volgens Kotler) en eigenschappen als verpakking, garantievoorwaarden, opties, maatwerk, leveringsvoorwaarden en de geboden service.

  2. Prijs: prijststelling voor product of dienst, verkoopprijs, kortingen, marge, betalingstermijn, servicekosten en levensduur.

  3. Promotie: welke activiteiten worden ingezet voor het 'communiceren met de markt' en (dus) het bevorderen van de verkoop, reclame, imago, voorlichting, publiciteit.

  4. Plaats: hoe komt het product uiteindelijk bij de consument? Distributie, logistiek, verkoopkanalen, beschikbaarheid, levertijd.

Binnen dienstverlenende bedrijven kan de marketingmix worden uitgebreid met een 5e P: 'Personeel' (opleiding, vriendelijkheid, etc.).

Interessant genoeg worden de 4 P's toegeschreven aan Philip Kottler, terwijl Neil H. Borden in 1964 toch écht als eerste de 4 P's heeft geformuleerd. Typisch geval van slechte marketing dus.

Bron: Models, Businessmodellen met body (2006), Marischka Setz en Tom W. den Hoed

Bron: http://zakelijk.infonu.nl/marketing/1381-de-marketingmix-4-ps.html

Laatst aangepast op woensdag, 27 december 2017 08:00  

Reacties 

 
0 #1 Joost 13-01-2019 16:48
Handig artikel voor mijn scriptie. Ik doe onderzoek naar de merkbelevenis van klanten voor het bedrijf waarvoor ik onderzoek doe. In dit artikel wordt ook verwezen naar het 4C model voor de marketingmix (https://www.marketingscriptie.nl/marketingmix-4ps). Welke raden jullie aan?

Groet,

Joost
Citeer
 

 

In times of change, learners inherit the Earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.

Eric Hoffer

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 283 gasten online
Artikelen

variation is evil jack welch six sigma

Bewaren

Banner

groot online werkvormenboek dirkse talen rumpt bons

Het groot online werkvormenboek
Dé inspiratiebron voor online vergaderingen, opleidingen en andere bijeenkomsten
Sasja Dirkse, Angela Talen, Annemarieke van Rumpt & Lotte Bons

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl

Lean boekentips

Banner