• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma
Lean Six Sigma
Analyse van processen volgens Valstar en Veth
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

proces process stroomschema flow chart

Volgens V.F. Valstar en J.P. Veth zijn er drie aspecten waarop een proces kan worden doorgelicht:

kwaliteit processen analyse valstar veth

Ontwerp en inrichting van processen geschiedt top-down, vanuit beleid en strategie van de organisatie, en worden naar kernactiviteiten en procesdoelstellingen vertaald. De verbindingen of interfaces tussen de processen, bijvoorbeeld de interne klant-leverancierrelaties zijn consistent. De kernactiviteiten worden voorzien van middelen en ondersteunende systemen. De verwachtingen en wensen van de klanten ten aanzien van de producten en diensten van elk procs zijn bekend. We kennen de kritieke succes- en prestatiefactoren, zodat duidelijk is hoe het proces wordt aangestuurd en prestaties worden vastgelegd. De inrichting van het proces gaat over verantwoordelijkheden en bevoegdheden, over formaties en competenties.

Uitvoering en borging van processen gebeuren bottom-up en hebben betrekking op de manier waarop ervoor wordt gezorgd dat de beoogde procesresultaten op beheerste wijze worden gerealiseerd. Dit betekent dat we weten welke activiteiten er plaatsvinden bij planning, uitvoering, controle en bijsturing en wie daarvoor verantwoordelijk zijn. De samenwerking in het proces is helder, zowel met interne als met externe betrokkenen. Beheersing en regeling van processen moeten aansluiten bij de niveaus van competentie en professionaliteit van medewerkers. Een hoog niveau vereist veel flexibiliteit van medewerkers om zaken zelf te kunnen regelen. De wijze waarop wordt gepland, gemeten en bijgestuurd op grond van de resultaten is helder.

Verbetering en vernieuwing zijn de resultaten van het leervermogen binnen processen. Het gaat erom hoe processen voortdurend kunnen worden verbeterd en vernieuwd. Verbeteren gebeurt binnen het kader van het proces en heeft betrekking op de activiteiten in het proces, terwijl vernieuwing het proces zelf ter discussie stelt en onderzoekt of de organisatie de juiste activiteiten uitvoert. Dan komt de vraag aan de orde of de processen nog wel aansluiten bij het beleid en strategie van de organisatie. Hierbij worden klanten en leveranciers betrokken. Bij verbeteringen gaat het om het opsporen van productiviteits- en kwaliteitsverliezen in activiteiten waardoor onvoldoende of geen waarde wordt gecreëerd. Dit gebeurt aan de hand van prestatiemetingen.

Zie ook: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is efficiency! - Samenhang tussen het kwalitatief en kwantitatief doorlichten van processen, V.F. Valstar, J.P. Veth, Sigma 2003

Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:54  
Oorzaak-en-gevolg-diagrammen volgens Schouten & Nelissen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

oorzaak gevolg ishikawa diagram cause effect

Schouten, Baak en Kamminga geven in het boek Verbeteren van teams een beschrijving van de werkwijze voor het toepassen van een oorzaak-en-gevolgdiagram:

oorzaak gevolg diagram ishikawa

Een oorzaak-en-gevolgdiagram, ofwel visgraatdiagram, is een methode om op een geordende visuele wijze een zo groot mogelijk aantal oorzaken van een probleem te zoeken en te inventariseren.

Ga als volgt te werk:

  1. Stel eerst vast wat het probleem is. Begin het diagram door dit in het rechtervak, de vissenkop, te zetten.

  2. Verzamel vervolgens in een brainstorming een zo groot mogelijk aantal ideeën over mogelijk oorzaken van het probleem.

  3. Inventariseer alle ideeën en voeg gelijksoortige ideeën samen.

  4. Breng alle aangedragen oorzaken onder in hoofdgroepen oorzaken. Een veel gebruikte indeling voor productieprocessen is: materiaal, methode, mens, machine. Een ander voorbeeld voor problemen in organisaties is: leiderschap, strategie & beleid, medewerkers, middelen en processen. Kies een indeling die bij het probleem past.

  5. Gebruik voor iedere hoofdgroep een visgraat. Zet de namen van de hoofdgroepen in de vakjes en vul de oorzaken in. Let goed op de hiërarchie van de oorzaken (b veroorzaakt c, a veroorzaakt b). Met andere woorden: het verband van oorzaak en gevolg moet altijd duidelijk zijn bij iedere pijl.

  6. Als een aanvankelijke secundaire oorzaak belangrijk blijkt te zijn, pas dan het   diagram aan. Als een specifieke oorzaak een groot aantal nevenoorzaken heeft, is het nuttig dit in een apart diagram weer te geven.

  7. Laat de groep discussiëren over wat nu de echte oorzaak zou kunnen zijn. Om de discussie te richten, moet u de meest waarschijnlijke oorzaken omcirkelen en verbindingslijnen zetten. Zo kunnen belangrijke verbanden aan het licht komen.

 

Basisregels

Volg onderstaande basisregels, zodat de techniek effectief is:

  1. Gebruik grote diagrammen. [Je] kunt niet verwachten dat mensen meewerken als ze niets kunnen zien.

  2. Als [je] overstroomd wordt met oorzaken, [heb je] het probleem niet precies genoeg omschreven. [Je] moet dan terug naar stap één.

  3. Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om het begrijpen van het probleem, zodat effectieve oplossingen kunnen worden voorgesteld.

  4. Volg de gewone brainstormingsregels.

 

Checklist.

  1. Stel het probleem en de gevolgen vast.

  2. Identificeer de hoofdoorzaken. Plaats deze in de vakjes van de vertakkingen.

  3. Brainstorm over de onderverdeling van de hoofdoorzaken.

  4. Maak het diagram opnieuw als een kleine oorzaak toch een hoofdoorzaak blijkt te zijn.

  5. Maak een apart diagram als een bepaalde oorzaak in vele kleintjes kan worden onderverdeeld.

  6. Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om h

 

Tips

  1. Maak grote diagrammen.

  2. Kijk naar de relaties tussen de oorzaken onderling.

  3. Definieer het probleem duidelijker als er te veel oorzaken zijn.

 

Bron: Verbeteren van teams, Jan Schouten, Anke Baak en Wiebe Kamminga

Laatst aangepast op donderdag, 04 januari 2018 05:48  
The lean mindset (boekentip)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean mindset poppendieck

The Lean Mindset
Ask the Right Questions
Mary Poppendieck, Tom Poppendieck

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op donderdag, 04 september 2014 19:00  
7 verspillingen volgens Jeroen Deen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

7 verspillingen jeroen deen

Laatst aangepast op zondag, 13 september 2020 13:58  
Kill Tim Woods
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean six sigma kill tim woods

 

Bron: Bluff your way into lean, korte inleiding op lean (six sigma)

Laatst aangepast op donderdag, 04 januari 2018 05:53  
Flow (ToC) volgens Arrie van Niekerk
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

ToC-goeroe Arrie van Niekerk demonstreert hoe de Theory of Constraints (Toc) helpt bij het creëren van 'super flow and a spirit of calmness'. De demonstratie laat zien dat ToC 'is not a process of debottlenecking the operation, it's a process of increasing the flow through the bottleneck'.

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 08:23  
Keep calm and go to gemba
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

keep calm go to gemba

Laatst aangepast op vrijdag, 13 april 2018 06:39  
Lean vs. Six Sigma volgens Anton Schaerlaeckens
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean six sigma

Anton Schaerlaeckens zet op zijn blog de belangrijkste verschillen tussen Lean en Six Sigma op een rij:

Lean 6 Sigma
Doel Verspillingen wegnemen Variatie verminderen
Organisatie Afdeling/bedrijfsbreed Project groep
Aanpak Gerichte keuzes uit breed scala technieken Met vast stappenplan + Statistisch onderbouwd
Doorlooptijd Nooit af 3-6 maanden
Resultaat Veel kleine verbeteringen Grote verbeteringen
Opbrengst Harde + zachte euro’s Harde euro

Bron: Lean Management of 6 SIGMA

Laatst aangepast op vrijdag, 13 april 2018 06:41  
6 kenmerken van een lean organisatie
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

6 kenmerken lean organisatie

Volgens Lean Tweetz zijn er veel wannabe lean organisaties, maar zijn herken je een échte lean organisatie aan de onderstaande zes kenmerken:

  1. Rust, reinheid en regelmaat: als basis waarin alle andere verbeteringen een veel betere voedingsbodem vinden dan een ongestructureerde en vuile omgeving.

  2. Producten worden just in time gebouwd: geen voorraden, batches of batches, maar een continue flow van producten (volgens takt).

  3. Kwaliteit van eindproducten is geborgd in de processen en het productontwerp..

  4. Empowered teams nemen de beslissingen: geen bureaucratie, korte lijnen, de verantwoordelijkheid ligt zo laag mogelijk in de organisatie.

  5. Visueel management voor het monitoren van de productie te monitoren en het geven van feedback.

  6. Een nooit eindigend streven naar perfectie om de organisatie elke dag een beetje beter te maken.

Bron: Hoe herken je een lean organisatie?

Laatst aangepast op donderdag, 04 januari 2018 05:49  
Lang leve de gemba (of de schijnwerkelijkheid van managers)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

desk dangerous john le carré

John le Carré stelde al dat 'een bureau een gevaarlijk plek is om van hieruit de wereld te bekijken'. Ben Tiggelaar bepleit in zijn NRC-column dat het voor managers cruciaal is om de dagelijkse realiteit van de werkvloer écht te begrijpen.

ben tiggelaar

In het recent verschenen boek Six simple rules. How to manage complexity without getting complicated [stellen] topadviseurs Yves Morieux en Peter Tollman ... “Als managers niet begrijpen wat mensen werkelijk doen, dan begrijpen ze niet waarom hun organisatie de prestaties (of wanprestaties) levert die het doet.”

Morieux en Tollman beschrijven hoe veel managers het werk nodeloos complex maken door gebrek aan gevoel voor de dagelijkse realiteit. Laat de kwaliteit te wensen over? Dan wordt er een kwaliteitsproject gestart of zelfs een afdeling voor opgericht. Zijn klanten niet tevreden? Dan komt er een nieuw beloningsprogramma dat medewerkers moet motiveren.

Zo ontstaat een labyrint van processen, systemen, metingen, functies en afdelingen die allemaal als doel hebben om het dagelijkse gedrag van de medewerker te besturen. Maar waarom die medewerker doet wat hij doet in de dagelijkse werksituaties waarin hij verkeert, binnen welke mogelijkheden en beperkingen hij zijn taken verricht, daar heeft degene die de beslissingen neemt eigenlijk geen beeld en geluid bij.

Volgens Morieux en Tollman is de echte basis voor het realiseren van concurrentievoordelen, het inzicht dat managers hebben in wat er écht gebeurt in hun organisaties. Mocht je toevallig manager zijn, dan zou ik deze zin uitknippen en boven mijn bureau hangen.

Bron: De schijnwerkelijkheid van topmanagers, Ben Tiggelaar (column op www.nrc.nl, 28 april 2014)



Laatst aangepast op vrijdag, 13 april 2018 06:41  
Meer artikelen...


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The future belongs to these who believe in the beauty of their dreams.

Elanor Roosevelt

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 217 gasten online
Artikelen

bad system william edwards deming lean

Banner
Banner

trainingsachtbaan trainen resultaat arie speksnijder

De Trainingsachtbaan
Eenvoudig trainen met blijvend resultaat
Arie Speksnijder

Bij Bol.com | Managementboek


 

Lean boekentips

Banner