• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma 10 hoofdprincipes voor Lean management
10 hoofdprincipes voor Lean management

Leanhuis tps

In het boek Een Lean Overheid wordt Lean vertaald naar tien hoofdprincipes:

  1. Doe alleen dingen met klantwaarde: focus op klantwaarde en de langere termijn strategische doelen [klantgerichtheid].

  2. Zorg voor een regelmatige verdeling van werk: (‘Heijunka’) [professionaliteit].

  3. Creëer standaarden en maak werk zichtbaar [professionaliteit].

  4. Zorg dat alles in één keer goed wordt gedaan [kwaliteit].

  5. Elimineer verspilling (‘Muda’): doe geen zaken die geen toegevoegde waarde voor de klant hebben [efficiency].

  6. Zorg voor een gestroomlijnd proces (‘Flow’) en bekort doorlooptijden [efficiency].

  7. Stuur consistent op processen en continu verbeteren  (‘Kaizen’) [leren en verbeteren].

  8. Maak pas gebruik van ICT als eindpunt van de verbeterslag [leren en verbeteren].

  9. Zorg voor betrokkenheid van alle deelnemers aan de processen [integraliteit en samenwerken].

  10. Zorg dat leiders de filosofie begrijpen en in de vingers hebben [integraliteit en samenwerken].

Bron: http://www.slideshare.net/janvanderploeg/lean-principes-voor-gemeente en Een Lean Overheid, Paul Huguenin (ea)

Laatst aangepast op donderdag, 21 december 2017 20:41  

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Confucius

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 156 gasten online
Artikelen

nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all peter drucker

Banner

kracht situatie sommers sam 

De kracht van de situatie
Hoe onze omgeving ons gedrag beïnvloedt
Sam Sommers

Bij Managementboek.nl

Lean boekentips

Toyota Kata Culture
Building Organizational Capability and Mindset through Kata Coaching
Mike Rother & Gerd Aulinger

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Banner