• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Drie Dwaze Daden
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

citaat

Any fool can criticise, complain, condemn, and most fools do.

Anonymous

Laatst aangepast op woensdag, 02 mei 2012 06:55  
LSS: rollen binnen LSS + Tollgate review
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

rollen binnen six sigma

De aansturing van procesverbeterprojecten vindt in het algemeen plaats vanuit het management. Lean Six Sigma hanteert een specifieke onderverdeling welke is gebaseerd op de vechtsport Karate. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt in verschillende 'belts' die staan voor de verschillende gradaties van de mate van beheersing van de Lean Six Sigma-beoefenaar.

Binnen Lean Six Sigma worden de volgende rollen onderkend:

  1. Champion: lid van het directie-/managementteam die overtuigd is van de voordelen van Lean Six Sigma en actief de Lean Six Sigma-filosofie promoot. De champion - ook wel sponser genoemd - zorgt ervoor dat de projecten ongehinderd voortgang kunnen hebben en helpt Black Belts bij het selecteren van de juiste processen en zorgt er bovendien ook voor dat de projecten steeds in dezelfde lijn liggen met de strategische doelen van de organisatie en stuurt indien nodig bij. De Champion heeft voldoende autoriteit om de mensen en middelen beschikbaar te stellen voor het Lean Six Sigma-project. De champion is vaak ook de proceseigenaar, denk bijvoorbeeld aan het hoofd van een afdeling waarop een Six Sigma project wordt uitgevoerd door een Black of Green Belt. De opdracht van de betreffende Belt is dan om in opdracht van de proceseigenaar uit te zoeken hoe 'zijn' of 'haar' proces beter kan. De Er worden twee soorten champions onderscheiden: de deployment champion en de project champion. De eerste zorgt voor de implementatie van het Lean Six Sigma-traject, terwijl de tweede zorgt voor de voortgang van de verschillende projecten.

  2. Master Black Belt (MBB): functie bedoeld om de champion te assisteren bij de implementatie, de organisatie van de training en de projectselectie. De MBB is eindverantwoordelijk voor de implementatie van Lean Six Sigma en de losse Lean Six Sigma projecten. De MBB beschikt over uitgebreide kennis van Lean Six Sigma en is uitermate goed in staat om Black belts en Green belts te trainen en te coachen. MBB's zijn de in-house experts in Lean Six Sigma-tools en -methodologie. Het is belangrijk dat het een zeer ervaren man of vrouw is met oog voor de 'zachte' kanten van de projecten, zoals motivatie, coaching en leiderschapsstijlen. Vijf jaar als BB is een vereiste om de functie te kunnen uitvoeren..

  3. Black Bets (BB): de uitvoering van het verbeterprogramma ligt in handen van de BB's, die bijna al hun tijd besteden aan het uitvoeren van projecten, hoewel ze ook een (klein) gedeelte van hun tijd besteden aan de training van GB's. De BB inspireert, regelt, delegeert en coacht collega's, en is een expert in instrumenten om problemen te beoordelen, en processen en producten vast te leggen of te ontwerpen.

  4. Green belts (GB): de GB's ondersteunen de BB's bij de uitvoering van projecten. Daarvoor zijn ze getraind in een aantal methoden en technieken. Zij spreken de taalvan Lean Six Sigma en zijn datagericht. Zij vormen als het ware de kritische massa binnen een organisatie, die de Lean Six Sigma-filosofie verder uitdraagt. Een Green Belt is iemand met voldoende kennis van Six Sigma, om te kunnen participeren in Six Sigma projecten. Bijvoorbeeld in een team onder leiding van een Black Belt. Een Green Belt kan ook zélf optreden als projectleider van een klein DMAIC-project, dat wordt uitgevoerd naast de normale werkzaamheden.

  5. Yellow belts (ook wel Orange Belts): mensen op operationeel niveau met een eendaagse training in de basisprincipes van Six Sigma. Een Yellow Belt kan specifieke taken uitvoeren binnen projecten. Yellow Belts zijn vaak teamleden van een DMAIC-project die voor een project een praktijkgerichte training krijgen in de Lean Six Sigma methode, zodat ze op de hoogte zijn van de basisprincipes. Door de teamleden op te leiden tot Yellow Belt hebben ze een goed beeld van de tools en technieken die gebruikt worden tijdens het project. Een Yellow Belt kan ook zelfstandig een 'mini-project' starten (onder begeleiding van een Black-belt). Dit zijn over het algemeen kleine verbeterprojecten in relatie tot de eigen werkomgeving.

De rollen variëren dus van uitvoerende medewerkers tot het topmanagement, die zorgt voor de juiste kennis, middelen en mandaat. De hiërarchie binnen een organisatie staat los van de Lean Six Sigma functies. Het kan dus zo zijn dat een lijnmanager de champion is van een project, terwijl zijn manager Yellow Belt is.

In aanvulling op bovenstaande rollen, is ook de rol van de proceseigenaar van belang. De proceseigenaar is de lijnmanager die verantwoordelijk is voor het proces dat verbeterd moet worden. Hij of zij initiëert over het algemeen individuele projecten en vervult daarmee de rol van houder van de businesscase. De proceigenaar levert de kennis en maakt capaciteit vrij voor het project en borgen de resultaten. Hij ondersteunt de Black Belt en/of Green Belt(s) en voert de oplossing blijvend in.

Binnen een Lean Six Sigma-project controleert de lijnmanager het project tussen elke (DMAIC-)fase. Dit heet het uitvoeren van een tollgate review. De tollgate review dient verschillende doelen:

  • Informeren van de Sponser en andere betrokkenen over de bereikte resultaten van het team: inzichten resultaten 'so far'
  • Beoordelen of het project nog steeds belangrijk is voor de organisatie: terugkoppeling naar uitgangspunt.
  • Coördineren vervolgstappen en, indien nodig, aanpassen van de projectscope.
  • Nemen van 'Go/no go'-beslissing om al dan niet door te gaan naar de volgende fase.
  • Bepalen wat nodig is voor de volgende fase; wat kan het management doen om eventuele obstakels voor het team weg te nemen

 

Laatst aangepast op zondag, 31 december 2017 08:03  
LSS: SIPOC
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

sipoc define lean

SIPOC is een acroniem voor Supplier, Input, Process, Output en Customer. Een SIPOC beschrijft het proces op hoofdlijnen en is een hulpmiddel voor het identificeren van alle relevante onderdelen van het proces en daarmee voor het scopen van het project.

Ook al kan een SIPOC al enig inzicht geven in mogelijke verbetergebieden die later verder verkend kunnen worden. Hét doel van een SIPOC is vooral het afbakenen van de grenzen van een project (scoping) door een duidelijk start- en eindpunt weer te geven en te zorgen voor een opdeling van het proces in 5 tot 7 overzichtelijke processtappen.

sipoc

De SIPOC helpt het proces beter te begrijpen en vormt een goede kapstok voor procesverbetering. Met een SIPOC kun je makkelijk van buiten naar binnen redeneren: klanten stellen eisen aan de output, de gewenste output stelt eisen eisen aan het proces, het proces stelt op haar beurt eisen aan de input en dit kan weer worden doorvertaald naar eisen aan de leveranciers.

Een SIPOC bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  1. Suppliers (leveranciers): partij(en) of systemen die een processtap voorzien van materialen, informatie of resources. Wie zijn de leveranciers van de input? Wat zijn de eisen die het proces stelt aan de performance van de leveranciers?

  2. Inputs: materialen, informatie of resources die door leveranciers worden aangeleverd en die door een processtap op een manier worden gebruikt of verbruikt. Wat heb je nodig om de processtappen uit te kunnen voeren? Wat zijn de eisen die het proces stelt aan deze input?

  3. Proces: een proces is een serie van opeenvolgende stappen die ervoor zorgen dat de input wordt omgezet naar de gewenste output (het eindproduct of dienst).

  4. Outputs: welk eindresultaat lever het proces op; het product, de dienst of de informatie die naar de klant gaat. Wat leveren de processtappen op? Wat zijn de eisen die de klant stelt aan de output en de performance van het proces?

  5. Customers (klanten): elke partij die output van het proces ontvangt. Dit kunnen organisaties, mensen, afdelingen maar ook systemen zijn. Voor wie is de output bestemd?

Het doel van de SIPOC is om op hoofdlijnen een beeld te krijgen van het proces (en dus niet de knelpunten te inventariseren). Het kan zijn dat je bij het opstellen van een SIPOC al een beeld krijgt van mogelijke verbetermogelijkheden, maar pas in de Analyse-fase zoom je hier gedetailleerder op in. Het gaat erom te komen tot een gedeelde versie van het te verbeteren proces (zoals het nu verloopt; de as-is situatie). Door het proces in kaart te brengen met behulp van SIPOC, borgt dat iedereen het te verbeteren proces op eenzelfde manier ziet.

Een belangrijke vuistregel is het aantal processtappen te beperken tot 5 tot 7 stappen. Focus in eerste instantie op het high-level proces. Afhankelijk van de uiteindelijke impact van een specifieke processtap kan later altijd nog bepaald worden om meer detail toe te voegen. De SIPOC maak je nooit alleen, maar vaak in de vorm van een workshop. Deze wordt al snel onoverzichtelijk en chaotisch als er te veel mensen bij betrokken zijn. Een nuttige richtlijn voor dergelijke workshops is om deze met maximaal 6 personen te doen.

Bij het opstellen van een SIPOC doorloop je de volgende stappen:

  1. Verdeel de ruimte in vijf kolommen.

  2. Bouw een SIPOC van binnenuit op, beginnend bij de kern, met het proces. Identificeer het proces wat je wilt gaan uitwerken. Geef het proces wat je wilt beschrijven een naam en bepaal duidelijk het startpunt en het eindpunt van het proces. Zet in de middelste kolom stapsgewijs de activiteiten binnen het proces, op een manier die in een stroomschema wordt gehanteerd. Benoem de stappen met een korte zin, bestaande uit een werkwoord en zelfstandig naamwoord.

  3. Schrijf aan de linkerzijde welke invoer voor dat proces wordt gebruikt. Bepaal het belangrijkste deel van de input dat het proces in gaat, wie levert deze input. Definieer de input van het proces. Noem de menselijke en natuurlijke grondstoffen en de kapitaal-, informatie- en materiaalgrondstoffen die het proces nodig heeft om de genoemde output te produceren.

  4. Schrijf aan de linkerzijde van welke leverancier die afkomstig is.

  5. Schrijf aan de rechterzijde wat het proces oplevert. Identificeer de (belangrijkste) output per processtap. Bepaal het belangrijkste deel van de output dat het proces uit komt.

  6. Schrijf aan de rechterzijde aan welke klant die wordt opgeleverd. Geef aan wie de output ontvangt. Noem de namen van organisatie-onderdelen (interne klanten) en/of externe klanten van de output. Wie zijn de klant(groep)en van het proces. Zijn er klant(groep)en die speciale aandacht krijgen, en/of een ´eigen´ proces hebben (dan aparte SIPOC maken!).

Bron: Wat is Lean Six Sigma? Sneller en slimmer werken met beter resultaat, Mike George, Dave Rowlands, Bill Kastle

Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 13:33  
Lean volgens Dilbert
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean volgens dilbert six sigma processen

Bron: www.dilbert.com

Laatst aangepast op maandag, 07 mei 2012 14:49  
The machine that changed the world (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

machine changed world womack jones lean

The Machine That Changed The World
The Story Of Lean Production - Toyota's Secret Weapon In The Global Car Wars That Is Now Revolutionizing World Industry
James P. Womack, Daniel T. Jones & Daniel Roos

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zaterdag, 19 maart 2016 21:20  
Persoonlijke benadering volgens moeder Theresa
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

If I look at the masses, I will never act. If I look at the one, I will.

Mother Theresa


Laatst aangepast op woensdag, 02 mei 2012 06:50  
Sleutel tot succes volgens Benjamin Franklin
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

You will find the key to success under the alarm clock.

Benjamin Franklin


Laatst aangepast op woensdag, 02 mei 2012 06:48  
LSS-toolbox: Hulpmiddelen per DMAIC-fase
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de belangrijkste Lean Six Sigma hulpmiddelen, in welke DMAIC-fase ze (vooral) worden gebruikt en bovenal waarom. Voor elk instrument is er een verwijzing naar de Lean Six Sigma-begrippenlijst. De begrippenlijst bevat een definitie van het betreffende instrumenten bevat in veel gevallen een verwijzing naar een gedetailleerde beschrijving.

<werk in uitvoering>

[0-9] - [A] - [B] - [C] - [D] - [E] - [F] - [G] - [H] - [I] - [J] - [K] - [L] - [M] - [N] - [O] - [P] - [Q] - [R] - [S] - [T] - [U] - [V] - [W] - [X] - [Y] [Z]

begrip dmaic

dmaic define

dmaic measure

dmaic analyse

dmaic improve

dmaic control

doel dmaic woordenboek lean six sigma begrippenlijst glossarium
Voice of the customer (VOC) dmaic define
'Stem van de klant': wat vindt de klant belangrijk
woordenboek v lean six sigma
Voice of the Business (VOB)
dmaic define 'Stem van de business': wat vindt de business belangrijk
woordenboek v lean six sigma
Voice of the Regulator (VOR) dmaic define 'Stem van de regulator (wetgever)': wat moet er vanuit wet- en regelgeving woordenboek v lean six sigma
Critical to Quality (CTQ) dmaic define Kritieke klanteisen aan product of dienst (vertaling van VOC/VOB) woordenboek c lean six sigma
Kano-model dmaic define Prioriteren behoeften van de klant woordenboek k lean six sigma
SIPOC dmaic define Globale procesmap voor scoping project woordenboek s lean six sigma
Verandermodel John Kotter
dmaic define 8-stappenplan voor het managen van verandering
Change Acceleration Process (CAP) dmaic define Leiding geven aan verandering (buy-in)
woordenboek c lean six sigma
Teamrollen Belbin dmaic define Teamvorming woordenboek t lean six sigma
Teamfasen Tuckman dmaic define Model dat aangeeft via welke fasen een team zich ontwikkelt woordenboek t lean six sigma
GRPI-model dmaic define Hulpmiddel voor het beoordelen en/of verbeteren van teameffectiviteit
woordenboek g lean six sigma
LSS-rollen / Tollgate-review dmaic define Beschrijving rollen en verantwoordelijkheden binnen LSS woordenboek t lean six sigma
Stakeholder analyse dmaic define Project-/omgevingsmanagement woordenboek s lean six sigma
Project Charter
dmaic define Vastleggen, communiceren belangrijkste aspecten van DMAIC-project woordenboek p lean six sigma
Gantt Chart dmaic define dmaic improve Plannen: visualiseren activiteiten in de tijd woordenboek g lean six sigma
Netwerkplanning (PERT-dagram) dmaic define dmaic improve Plannen: visualiseren werkpakketten + onderlinge afhankelijkheid
woordenboek n lean six sigma



Process mapping dmaic measure dmaic analyse Visueel modelleren van het proces woordenboek p lean six sigma
Meetmatrix dmaic measure Vertalen kritieke klanteisen (CTQ) naar meetbare outputindicatoren
woordenboek m lean six sigma
Datacollectieplan
dmaic measure Overzicht met welke data, hoe, wanneer en door wie verzameld zal worden.
woordenboek d lean six sigma
- Operationele definitie
dmaic measure 'Objectiveren' meetmethode woordenboek o lean six sigma
- Steekproef dmaic measure Deel van de populatie onderzoeken om uitspraken te doen over het geheel. woordenboek s lean six sigma
- Meetniveau (soorten data) dmaic measure Vaststellen datatype woordenboek m lean six sigma
Check sheet dmaic measure Hulpmiddel voor (op overzichtelijke wijze) verzamelen van data woordenboek c lean six sigma
Meetsysteemanalyse (MSA) dmaic measure Valideren meetsysteem
- Gage R&R
dmaic measure
- Kappa studies dmaic measure
Datastratificatie
dmaic measure dmaic analyse Opdelen in subgroepen, zoek de X'en
woordenboek d lean six sigma
Beschrijvende statistiek
dmaic measure dmaic analyse dmaic control
dmaic measure dmaic analyse
Histogram
dmaic measure dmaic analyse dmaic control Datavisualisatie/grafische analyse: visualiseren frequentieverdeling woordenboek h lean six sigma
Pareto-diagram
dmaic define dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): in kaart brengen van een verdeling
Staafdiagram (bar chart) dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): bruikbaar bij categorieën van data woordenboek s lean six sigma
Taartdiagram (pie chart) dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): bruikbaar bij categorieën van data
dmaic measure dmaic analyse
Variabelen dmaic measure dmaic analyse
Associatie dmaic measure dmaic analyse Samenhang tussen twee kwalitatieve variabelen
Meetniveaus dmaic measure dmaic analyse
Frequentieverdeling dmaic measure dmaic analyse dmaic control
Datavisualisatie/grafische analyse:
woordenboek f lean six sigma
dmaic measure dmaic analyse
dmaic measure dmaic analyse
Statistiek dmaic measure dmaic analyse Verzamelen, classificeren, samenvatten, organiseren, analyseren en interpreteren van gegevens
- Beschrijvende statistiek
dmaic measure dmaic analyse Classificeren en samenvatten van gegevens via kengetallen en/of grafische presentatie; verzamelde gegevens zo goed mogelijk weergeven 
- Inductieve statistiek
dmaic measure dmaic analyse

Trekken van conclusies over een populatie uit gegevens over een steekproef


dmaic measure dmaic analyse
Beschrijvende statistiek
dmaic measure dmaic analyse
- Tabellen
dmaic measure dmaic analyse Hulpmiddel voor het presenteren van gegevens
- Grafieken
dmaic measure dmaic analyse Hulpmiddel voor het presenteren van gegevens
-- Kolom- en staafdiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Cirkeldiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Lijndiagrammen
dmaic measure dmaic analyse Verloop van een variabele gedurende een tijdsinterval
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- Bellendiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Cirkeldiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Hoog/Laag/Slot diagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Kolom- en staafdiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Lijndiagram dmaic measure dmaic analyse
-- Paretodiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Radardiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Regeldiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Ringdiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Spreidingsdiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Strokendiagrammen

dmaic measure dmaic analyse
-- Vlakdiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- Watervaldiagrammen
dmaic measure dmaic analyse
-- dmaic measure dmaic analyse
-- Staafdiagram
dmaic measure dmaic analyse
-- Cirkeldiagram dmaic measure dmaic analyse
-- Histogram dmaic measure dmaic analyse
-- Lijngrafiek
dmaic measure dmaic analyse
-- Cumulatieve lijngrafiek dmaic measure dmaic analyse
-- Boxdiagram dmaic measure dmaic analyse
-- Spreidingsdiagram dmaic measure dmaic analyse
-- Beeldgrafiek
dmaic measure dmaic analyse
-- Oppervlaktediagram
dmaic measure dmaic analyse
-- Samengestelde grafiek (kolommen)
dmaic measure dmaic analyse
-- Stapeldiagram / reepdiagram
dmaic measure dmaic analyse
dmaic measure dmaic analyse
-- Frequentiekolommendiagram dmaic measure dmaic analyse





Centrummaat (locatiekengetal)
dmaic measure dmaic analyse dmaic control Beschrijvende statistiek: Numerieke beschrijving van een variabele
- Gemiddelde
dmaic measure dmaic analyse dmaic control Bepalen middelpunt gegevensverzameling woordenboek g lean six sigma
- Modus
dmaic measure dmaic analyse dmaic control
Bepalen meest voorkomende (categorie van) score(s) woordenboek m lean six sigma
- Mediaan
dmaic measure
dmaic analyse dmaic control
Bepalen middelste score in een van klein naar groot gesorteerde gegevensverzameling woordenboek m lean six sigma
Spreidingsmaat (spreidingskengetal)
dmaic measure dmaic analyse dmaic control
- Bereik (Range, R)
dmaic measure
dmaic analyse dmaic control
Verschil tussen hoogste en laagste waarde woordenboek r lean six sigma.jpg
- Interkwartielafstand
dmaic measure
dmaic analyse
dmaic control
50% van de waarnemingen rondom mediaan (tussen 1e en 3e kwartiel)
woordenboek i lean six sigma
- Standaardafwijking
dmaic measure dmaic analyse
dmaic control
Spreidingsmaat: spreiding t.o.v. het gemiddelde (= wortel van de variantie)
woordenboek s lean six sigma
- Variantie
dmaic measure dmaic analyse
dmaic control
Spreidingsmaat: (gekwadrateerde) gemiddelde afwijking t.o.v. het gemiddelde
woordenboek v lean six sigma
- Maatstaven dmaic measure dmaic analyse
-- Centrummaten dmaic measure dmaic analyse
--- Rekenkundig gemiddelde
dmaic measure dmaic analyse
--- Meetkundig gemiddelde
dmaic measure dmaic analyse
--- Mediaan
dmaic measure dmaic analyse
--- Modus
dmaic measure dmaic analyse
--- Getrimd gemiddelde
dmaic measure dmaic analyse
--- Kwartielen
dmaic measure dmaic analyse
--- Percentielen
dmaic measure dmaic analyse
-- Spreidingsmaten
dmaic measure dmaic analyse
--- Variantie
dmaic measure dmaic analyse
--- Standaardafwijking of standaarddeviatie
dmaic measure dmaic analyse

--- Range of spreidingsbreedte

Variatiebreedte of 'bereik'

dmaic measure dmaic analyse
--- Kwartielafstand
dmaic measure dmaic analyse
--- Afwijkingsscore dmaic measure dmaic analyse
--- Gemiddelde absolute afwijking dmaic measure dmaic analyse
dmaic measure dmaic analyse
Inductieve statistiek dmaic measure dmaic analyse

dmaic measure dmaic analyse
Statistische generalisatie dmaic measure dmaic analyse
- Populatie dmaic measure dmaic analyse Alle elementen van een bepaalde groep.
-- Parameter dmaic measure dmaic analyse Eigenschap van de populatie
-- Constante
dmaic measure dmaic analyse Eigenschap die hetzelfde is voor alle elementen van de populatie.
-- Variabele
dmaic measure dmaic analyse Eigenschap die verschillende waarden kan aannemen voor verschillende populatie-elementen
Steekproef dmaic measure dmaic analyse Selectie van elementen uit een populatie
- Minimale steekproefomvang dmaic measure dmaic analyse
Soorten variabelen dmaic measure dmaic analyse
- Meetniveaus variabelen
dmaic measure dmaic analyse
-- Nominaal meetniveau
dmaic measure dmaic analyse
-- Ordinaal meetniveau
dmaic measure dmaic analyse
-- Rangorde schaal
dmaic measure dmaic analyse
-- Categorische data dmaic measure dmaic analyse
-- Ratioschaal dmaic measure dmaic analyse
-- Intervalschaal dmaic measure dmaic analyse
dmaic measure dmaic analyse
-- Vormmaten dmaic measure dmaic analyse
dmaic measure dmaic analyse
Betrouwbaarheidsinterval dmaic measure dmaic analyse

dmaic measure dmaic analyse
Kansrekening
dmaic measure dmaic analyse
- Kansvariabelen
dmaic measure dmaic analyse
- Kansverdeling
dmaic measure dmaic analyse
- Binomiale kansverdeling dmaic measure dmaic analyse
- Normale verdeling dmaic measure dmaic analyse

dmaic measure dmaic analyse
Lineaire regressie dmaic measure dmaic analyse
- Regressielijn dmaic measure dmaic analyse
- Correlatie dmaic measure dmaic analyse
dmaic measure dmaic analyse
Diagram
Grafische weergave van grootheden en hun onderlinge verband
- Kolomdiagram
- Staafdiagram
- Gestapeld kolom- en staafdiagram
- Cirkeldiagram
- Lijndiagram
- Vlakdiagram
- Ringdiagram
- Radardiagram
- Bellendiagram
- Hoog/Laag/Slot-diagram
- Paretodiagram
- Regeldiagram
- Gantt-diagram
- Watervaldiagram
- Stamdiagram









Dotplot (puntendiagram)
dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): in kaart brengen van een verdeling
Probability Plot (normaliteitsplot) dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): in kaart brengen van een verdeling
woordenboek p lean six sigma
Boxplot dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): vergelijken groepen van gegevens
Individual Value Plot (IVP) dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): vergelijken groepen van gegevens
Run Chart dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): beoordelen of een proces stabiel is.
Scatterplot (spreidingsdiagram) dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur')
Time Series Plot (tijdreeksdiagram)
dmaic measure dmaic analyse dmaic control Grafische gegevensweergave/analyse ('datadeur'): bestuderen trends in de tijd

Visgraatdiagram (Ishikawa)
dmaic analyse Achterhalen grondoorzaken (Root Cause Analyse; RCA)
woordenboek v lean six sigma
5 x Waarom (5x why)
dmaic analyse Achterhalen grondoorzaken (Root Cause Analyse; RCA)
Failure Mode and Effect Analysis (FMEA)
dmaic analyse dmaic improve Analyseren + prioriteren risico's van product of proces(stappen)
woordenboek f lean six sigma
Brown paper sessie
dmaic analyse Visualiseren activiteiten en gebeurtenissen in een proces woordenboek b lean six sigma
Stroomschema (flow chart)

dmaic analyse

Visualiseren activiteiten en gebeurtenissen in een proces
woordenboek s lean six sigma
Zwembanendiagram (swimming lanes)
dmaic analyse Stroomdiagram waarbij activiteiten gekoppeld zijn aan rollen.
Value Stream Mapping (VSM)
dmaic analyse Visualiseren waardestroom
woordenboek v lean six sigma
- VSM Current state dmaic analyse Visualiseren waardestroom huidige situatie. woordenboek v lean six sigma
- VSM Ideal state
dmaic analyse Visualiseren waardestroom voor utopische situatie waarin elke stap waarde toevoegt.
woordenboek v lean six sigma
- VSM Future state
dmaic analyse dmaic improve
Elimineren van verspilling
woordenboek v lean six sigma
Waardeanalyse (VA/NVA-analyse)
dmaic analyse Identificeren van verspilling woordenboek w lean six sigma
TIM WOOD (7 verspillingen) dmaic analyse Vormen van verspilling
woordenboek v lean six sigma
Muda dmaic analyse dmaic improve
Zoek/elimineer activiteiten die geen waarde toevoegen
woordenboek m lean six sigma
Mura dmaic analyse dmaic improve
Zoek/elimineer onregelmatigheden in belasting van mens en machines
woordenboek m lean six sigma
Muri dmaic analyse dmaic improve
Zoek/elimineer overbelasting van mens en machines
woordenboek m lean six sigma
Spaghetti-diagram dmaic analyse Visualiseren + analyseren van verspilling (beweging)
woordenboek s lean six sigma
Procesmetrieken




- # Defects vs. % Defectief

dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Mate niet voldoen aan kritieke klanteis = F(# CTQ per eenheid)
woordenboek d lean six sigma
- ppm

dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Indicator procesprestatie woordenboek p lean six sigma
- DPU
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Indicator procesprestatie woordenboek d lean six sigma
- DPO
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Indicator procesprestatie
woordenboek d lean six sigma
- DPMO
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Indicator procesprestatie
woordenboek d lean six sigma
- Yield dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric
woordenboek y lean six sigma
- Rolled Throughput Yield (RTY)

dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Indicator procesprestatie woordenboek r lean six sigma.jpg
- Sigmawaarde (Z-score) dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Indicator procesprestatie woordenboek s lean six sigma
- Cp
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Procescapabiliteitsindex: tolerantiegrenzen vs. procesvariatie (6sigma)
woordenboek c lean six sigma
- Cpk
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Procescapabiliteitsindex: gemiddelde vs. meest kritische specificatielimiet
woordenboek c lean six sigma
- Pp

dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Procescapabiliteitsindex: langetermijnvariant van Cp
woordenboek p lean six sigma
- Ppk
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Procescapabiliteitsindex: langetermijnvariant van Cpk woordenboek p lean six sigma
- Little's Law dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Meten/analyseren procesprestaties (efficiency)
- Exit Rate dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control
Lean metric
- Proces Cycle Efficiency (PCE) dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Meten/analyseren procesprestaties (effiency)
woordenboek p lean six sigma
- Process Lead Time (PLT)
dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric
woordenboek p lean six sigma
- queue time (QT)
dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric
- Total Value Add Time
dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric
- Work in Process (WIP) dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric, procesmetriek:
- Total Lead Time
dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric

- Completion rate

dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric
- Takttijd (Takt Time)
dmaic measure dmaic analyse
dmaic improve dmaic control
Lean metric
- Doorlooptijd (Cycle time)
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control
- Overall Equipment Effectiveness (OEE) dmaic measure dmaic analyse dmaic improve
dmaic control
Analyseren effectiviteit van de inzet van middelen
woordenboek o lean six sigma
Control Chart (regelkaart)
dmaic measure dmaic analyse dmaic improve dmaic control Analyseren, monitoren en beheersen van het proces woordenboek c lean six sigma
Lean Thinking
dmaic analyse dmaic improve
5-stappenplan voor elimineren verspillingen + versnellen proces woordenboek lean six sigma begrippenlijst glossarium
Toyota Productiesysteem (TPS)
dmaic analyse
dmaic improve
Bij Toyota ontwikkeld productiesysteem dat basis vormt voor Lean.
woordenboek t lean six sigma
Productfamilie
dmaic analyse woordenboek p lean six sigma
Flow
dmaic analyse dmaic improve
Pull
dmaic analyse dmaic improve

Kanban
dmaic analyse dmaic improve
Heijunka
dmaic analyse dmaic improve go with the flow: productienivellering, balanceren (levelling) productmix
woordenboek h lean six sigma
Supermarkt
dmaic analyse dmaic improve
Lijnbalancering (Line balancing) dmaic analyse dmaic improve
Jidoka dmaic analyse dmaic improve
JIT dmaic analyse dmaic improve
Theory of Constraints (TOC)
dmaic analyse dmaic improve Procesverbetermethode: identificeren bottlenecks
woordenboek t lean six sigma
Total Productive Maintenance (TPM)
dmaic analyse dmaic improve Beschikbaarheid van machines verhogen
woordenboek t lean six sigma
Single Minute Exchange of Die (SMED)
dmaic analyse
dmaic improve Elimineren verspilling: versnellen omsteltijden
woordenboek s lean six sigma
Normale verdeling dmaic measure dmaic analyse dmaic control
Normaliteitstest dmaic measure dmaic analyse dmaic control Onderzoeken (ab)normale verdeling
Normal Probability Curve dmaic measure dmaic analyse Anderson-Darling, Scheefheid, Kurtosis, ..... (centrale pagina)
Niet-normale verdelingsfuncties dmaic measure dmaic analyse dmaic control
Datatransformatie
dmaic analyse Niet-normale verdeling 'normaliseren'
woordenboek d lean six sigma
Inferentiële statistiek
dmaic analyse Op basis van steekproef uitspraken doen over een populatie
woordenboek i lean six sigma
Hypothesetesten
dmaic analyse dmaic improve Onderzoeken statistische significantie, statistisch toetsen
Betrouwbaarheidsinterval
dmaic analyse Indicator van de betrouwbaarheid van testconclusies
Significantieniveau dmaic analyse
P-waarde dmaic analyse
Power
dmaic analyse
Type I-fout
dmaic analyse
Type II-fout
dmaic analyse
Regressie-analyse
dmaic analyse dmaic control Onderzoeken relatie tussen variabelen (causaal verband)
woordenboek r lean six sigma.jpg
Correlatie-onderzoek
dmaic analyse dmaic control Onderzoeken relatie tussen variabelen (verband)
woordenboek c lean six sigma
Statistische toets-selectie dmaic analyse
- Chi-kwadraat test
dmaic analyse Statistische toets
- F-test dmaic analyse
- 1 Sample t-Test
dmaic analyse dmaic control

Testen uitspraken over gemiddelden van populaties met onbekende variantie.

- 2 Sample t-Test
dmaic analyse dmaic control

Testen uitspraken over gemiddelden van populaties met onbekende variantie.

- Proportie test
dmaic analyse
- One Way ANOVA
dmaic analyse dmaic control
- Kruskal-Wallis test
dmaic analyse
- Mann-Whitney test dmaic analyse
- Levene's test
dmaic analyse
- 1-Sample Wilcoxon test
dmaic analyse
- Bartlett's test
dmaic analyse
Brainstormen dmaic analyse dmaic improve Genereren en verzamelen van oorzaken/oplossingen woordenboek b lean six sigma
Destructief brainstormen dmaic analyse dmaic improve Genereren en verzamelen van oorzaken/oplossingen woordenboek d lean six sigma
Mindmappen dmaic analyse dmaic improve Genereren en verzamelen van oorzaken/oplossingen woordenboek m lean six sigma
Lateraal denken dmaic improve Ideeën genereren woordenboek lean six sigma begrippenlijst glossarium
Denkhoeden van De Bono dmaic improve Ideeën generen
woordenboek 0-9 lean six sigma
Random word
dmaic improve Laterale denktechniek
woordenboek r lean six sigma.jpg
SCAMPER

dmaic improve

Systematische denktechniek woordenboek s lean six sigma
Affiniteitsdiagram
dmaic analyse dmaic improve Structureren, clusteren van gegevens
woordenboek a lean six sigma
N/3 dmaic improve Selecteren/prioriteren alternatieven woordenboek n lean six sigma
Nominale groepstechniek
dmaic improve Selecteren/prioriteren alternatieven
woordenboek n lean six sigma
Prioriteringsmatrix
dmaic improve Selecteren/prioriteren alternatieven
woordenboek p lean six sigma
Paargewijs vergelijken (Pair-wise Ranking)
dmaic improve Selecteren/prioriteren alternatieven woordenboek p lean six sigma
PICK-matrix
dmaic improve Selecteren/prioriteren alternatieven woordenboek p lean six sigma
Pugh-matrix
dmaic improve Selecteren/prioriteren alternatieven woordenboek p lean six sigma
Must criteria dmaic improve Evalueren oplossingen/alternatieven woordenboek m lean six sigma
Kosten/baten-analyse (Cost/benefit analysis) dmaic improve Evalueren oplossingen/alternatieven
Effort/benefit-diagram dmaic improve Evalueren oplossingen/alternatieven
woordenboek e lean six sigma
5S
dmaic improve Procesverbetermethode: organiseren werkomgeving
Kaizen
dmaic improve Procesverbetermethode: verbeterteams
8D
dmaic improve Procesverbetermethode: probleemoplossing
First Time Right (FTR)
dmaic improve Elimineren verspilling: creëren cultuur van stoppen om problemen te fixen.
Design of Experiments (DOE)
dmaic analyse dmaic improve Systematisch (statistisch) onderzoeken welke variabelen van invloed zijn op de procesoutput.
woordenboek d lean six sigma

Pilot dmaic improve Risico beperkende proef-uitvoering
woordenboek p lean six sigma
Implementatieplan
dmaic improve
Thomas-Kilmann model
dmaic improve Situationele conflicthanteringsstijlen
Weerstand-strategiemodel Ezerman
dmaic improve Strategiekeuze bij omgaan met weerstand



Statistical Process Control (SPC)
dmaic control Statistisch, grafisch hulpmiddel voor het monitoren, beheersen en verbeteren van procesprestaties.
Control Chart-selectie dmaic control

Control Chart-keuze = F(gegevenstype, steekproefgrootte)

- Xbar-R Chart
dmaic control

Analyseren, monitoren en beheersen van het proces

- Xbar-S Chart
dmaic control

Analyseren, monitoren en beheersen van het proces

- Individuals and moving range (IMR) Chart
dmaic control

Analyseren, monitoren en beheersen van het proces

- U Chart
dmaic control

Analyseren, monitoren en beheersen van het proces

- P Chart
dmaic control

Analyseren, monitoren en beheersen van het proces

Visueel management
dmaic control (Kwaliteits)borging woordenboek v lean six sigma
Control Plan (beheersingsplan)
dmaic control (Kwaliteits)borging: systeem voor het monitoren en beheersen van de procesprestaties
woordenboek c lean six sigma
Documentatie dmaic control (Kwaliteits)borging
RACI dmaic improve dmaic control (Kwaliteits)borging woordenboek r lean six sigma.jpg
Standaard werk dmaic control (Kwaliteits)borging: beschrijving van de best-bekende werkwijze
Standard Operating Procedure (SOP)
dmaic control (Kwaliteits)borging: gedetailleerde beschrijving van de - in volgorde - uit te voeren instructies woordenboek s lean six sigma
Werkinstructies
dmaic control (Kwaliteits)borging: gedetailleerde beschrijving van instructies om het werk zelfstandig uit te voeren
Training
dmaic control (Kwaliteits)borging
Poka Yoke dmaic improve dmaic control Voorkomen of detecteren van fouten
woordenboek p lean six sigma
Quality Function Deployment (QFD) Systematisch vertalen van klanteisen in product-/processpecificaties
woordenboek q lean six sigma

Overige begrippen
Klantenarena
Critical to Customer
Policy deployment
Kritische Succesfactor (KSF)
Hoshin Kanri
X-matrix
Strategisch doel
Kritische prestatie-indicator
Prestatie-indicator
CTQ-boom

 

[0-9] - [A] - [B] - [C] - [D] - [E] - [F] - [G] - [H] - [I] - [J] - [K] - [L] - [M] - [N] - [O] - [P] - [Q] - [R] - [S] - [T] - [U] - [V] - [W] - [X] - [Y] [Z]

Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:49  
Less is more volgens Pythagoras
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Do not say a little in many words but a great deal in a few.

Pythagoras


Laatst aangepast op woensdag, 02 mei 2012 06:46  
DMAIC: Lean Six Sigma's verbetermethodologie
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

dmaic cyclus define measure analyze improve control lean six sigma

DMAIC is een unieke fasering van Six Sigma voor het uitvoeren van projecten die een organisatie helpt, gestructureerd te werken aan continue procesoptimalisatie. DMAIC staat voor de toepassing van vijf stappen:

  1. Define (definiërn): projecten beginnen met een probleem dat opgelost moet worden. Zorg ervoor dat alle betrokkenen weten wat hun rol is, waarom je het project onderneemt en wat je probeert te bereiken met het project. Definieer wat het businessprobleem is in de vorm van een projectcharter, inclusief scoping en businesscase (kwantitatief/kwalitatief). Belangrijk is dat de VOC/VOB SMART zijn geformuleerd, looptijd kleiner is dan 3/5 maanden, het management zich heeft gecommiteerd en de benodigde resources zijn vrijgemaakt.

  2. Measure (meten): het werk dat je in de definitiefase hebt gedaan, is gebaseerd op wat je denkt dat het probleem is. Tijdens de meetfase zul je dingen moeten verduidelijken door te kijken hoe en hoe goed het werk gedaan wordt. Breng de huidige procesprestatie in kaart, waarbij de VOC/VOB objectief meetbaar (Y) is gemaakt en inzicht gegeven wordt in de aard van het probleem (variatie, gemiddelde en/of stabiliteit).

  3. Analyze (analyseren): Onderzoek de feiten om te kijken wat de mogelijke oorzaken zijn en tot de kern van de oorzaak te komen. Doorgrond het proces en het probleem en stel vast wat de hoofdoorzaken zijn en hoe deze het probleem beïnvloeden (Y=f(X)). Er moet een causaal verband zijn vastgesteld en onderbouwd met feiten. Het gaat om grondoorzaken en dus niet om symptomen!

  4. Improve (verbeteren): Tijdens de verbeterfase ga je op zoek naar een manier om de oorzaak aan te pakken. Genereer, selecteer en implementeer de oplossing(en). Oplossingen nemen daadwerkelijk de grondoorzaak van het probleem weg en zijn getoetst op haalbaarheid en acceptatie. Het effect is bewezen vóór implementatie.

  5. Control (beheren): Zorg ervoor dat het voordeel dat je wilt behalen ook daadwerkelijk wordt behaald en wordt vastgehouden. Verifieer en borg de resultaten (gewijzigd proces, werkwijze of stuuritems) in de organisatie. Verifieer of de beoogde verbetering ook daadwerkelijk is behaald. Verantwoordelijkheden zijn aan de lijn overgedragen en het financieel resultaat is (door een Controller) vastgesteld.

dmaic diagnose succesvol verbeteren

Bron: cursusmateriaal UNC; Lean Six Sigma voor Dummies, Martin Brenig-Jones

Laatst aangepast op dinsdag, 24 oktober 2017 07:07  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

L'avenir ne se prévoit pas, il se prépare.

Maurice Blondel

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 78 gasten online
Artikelen

run business figures alone neither company figures william edwards deming

Banner
Banner

ruimte frank weijers bedoeling onzin

Ruimte
Stop met onzin, doe wat de bedoeling is
Frank Weijers

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

Banner