• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Informatiemanagement
Informatiemanagement
Rollen in het negenvlak (1/9): Informatiepartner in strategie
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Informatiepartner in strategie

De 'informatiepartner' in strategie is de rol waarin iemand zich bezig houdt met....

  1. Ontdekken strategische mogelijkheden

  2. Onderzoeken strategische verkenningen (scenario's) op hun impact op de informatievoorziening ('informatie-implicaties')

  3. Onderzoeken kansen, mogelijkheden en risico's van grote meerjaren-programma's voor de informatievoorziening

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

 

 

 

Laatst aangepast op donderdag, 03 maart 2011 13:37  
Rollen in het negenvlak (3/9): ICT-Trendwatcher
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

ICT-trendwatcher

De 'ICT trendwatcher' is de rol waarin iemand zich bezig houdt met...

  1. Onderkennen technologische ontwikkelingen

  2. Kennen van aanbodzijde van toepassingen en pakketten

  3. Beoordelen relevante marktontwikkelingen.

De ICT trendwatcher is op de hoogte van technologische ontwikkelingen binnen de markt (incl. trends), de impact ervan op de organisatie en de geeft aan op welke wijze de organisatie kan inspelen op deze ontwikkelingen.

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op donderdag, 03 maart 2011 13:37  
Rollen in het negenvlak (5/9): Applicatiebeheerder
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Applicatiebeheerder

De 'applicatiebeheerder' is de rol waarin iemand zich bezighoudt met...

  1. Borgen dagelijks functioneren van alle ICT-hulpmiddelen (applicatieve en technische onderdelen van de informatievoorziening)

  2. Toezien op de feitelijke prestaties van de informatievoorziening

  3. Garanderen overeengekomen capaciteit en prestaties van de onderdelen van de informatievoorziening

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op donderdag, 03 maart 2011 13:37  
Rollen in het negenvlak (6/9): Gebruikersondersteuner
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Gebruikersondersteuner

De 'gebruikersondersteuner' is de rol waarin iemand zich bezig houdt met...

  1. Kennen van het feitelijk gebruik van de informatievoorziening

  2. Regelen van de feitelijke ondersteuning van de informatievoorziening, zoals bijv. de helpdesk

  3. (Door)ontwikkelen van processen en ondersteuning

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op donderdag, 03 maart 2011 13:36  
Rollen in het negenvlak (7/9): Business-partner
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Business partner

De 'business-partner' is de rol waarin iemand zich bezig houdt...

  1. (Meedenken bij) ontwerpen en inrichten van processen

  2. (Betrokken bij) proces- en ketensturing.

  3. Zicht hebben op de werkelijke informatie- en communicatiepatronen

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op donderdag, 03 maart 2011 13:35  
Rollen in het negenvlak (8/9): Alignment-Manager
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Alignment-manager

De 'alignment-manager' is de rol waarin iemand zich bezighoudt met...

  1. Inrichten van de organisatie

  2. Borgen effectieve inzet van de organisatie met de bijbehorende ondersteuning

  3. Afstemmen van de organisatie en haar informatievoorziening

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op donderdag, 03 maart 2011 13:35  
Rollen in het negenvlak (9/9): Regisseur
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Regisseur

Binnen het Amsterdamse Informatiemanagement Model (AIM) staat binnen het negenvlak de rol van regisseur voor:

  1. Kennen en coördineren van de rollen rond het informeren en communiceren binnen de organisatie

  2. Afstemmen tussen de diverse rollen

  3. Fungeren als 'de spin in het web

Alle rollen binnen het AIM moeten in samenhang worden beschouwd. In het hart van het negenvlak wordt dan ook een regierol onderkend, met als taak het bijeenbrengen van de verschillende invalshoeken die horen bij de verschillende rollen.

Bekijk ook mijn artikel met verwijzingen naar de andere rollen binnen het negenvlaksmodel.

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op maandag, 25 december 2017 11:31  
Rollen in het negenvlak
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Binnen het negenvlak(smodel) worden negen rollen onderscheiden (ook al heeft men het over 'acht rollen, met een regie-rol in het midden'):

  1. Informatiepartner in strategie

  2. Informatiebeleidsmaker

  3. ICT-Trendwatcher

  4. Manager ICT-voorzieningen

  5. Applicatiebeheerder

  6. Gebruikersondersteuner

  7. Business-partner

  8. Alignment-Manager

  9. Regisseur

Bron:  Toon Abcouwer op http://www.abcouwer.nl, http://www.humanlogic.nl/Resources/Negenvlak-Informatiemanagem.pdf en http://www.humanlogic.nl/bieb/Resources/ToonAbcouwer-HetNegenvlak.pdf

Laatst aangepast op maandag, 25 december 2017 11:32  
Eisen aan de IV-keten volgens de Belastingdienst
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

eisen aan de iv-keten

Tom Heisterkamp (Belastingdienst) geeft in zijn presentatie op de themasessie 'Business en IM: Living Apart Together?' (18 jan 2011) aan welke eisen men binnen de Belastingdienst stelt aan de IV-keten. Hij maakt hierbij onderscheid tussen eisen aan de dienstverlening en eisen aan houding en gedrag. Een keurige set aan eisen die feitelijk breder toepasbaar is dan alleen de IV-keten.

Dienstverlening is...

  1. Beschikbaar: continuïteit van systemen is op het niveau dat we met de bedrijfsonderdelen hebben afgesproken, ook in geval van 'rampen'.

  2. Betrouwbaar: de voorspelbaarheid van onze dienstverlening is groot; we leveren wat we beloven volgens specificaties, op tijd en binnen budget..

  3. Bestuurbaar: de aansturing van de IV-keten is gericht op het inzicht geven in en voortdurend verbeteren van prestaties.

  4. Betaalbaar: de kosten van onze dienstverlening zijn volledig transparant voor de bedrijfsonderdelen en in lijn met industrie benchmarks.

In houding & gedrag (naast de basiswaarden geloofwaardigheid, zorgvuldigheid en verantwoordelijkheid) tonen van ...

  1. Openheid: we zijn open in ons handelen en betrekken de juiste mensen bij besluitvorming. We communiceren tijdig en effectief. We creëren dialoog door actief te luisteren en het stellen vragen.

  2. Vertrouwen: we vertrouwen op de professionaliteit van onze collega's en waarderen initiatief en proactief handelen.

  3. Resultaat: we meten en waarderen op behaalde resultaten. We creëren focus en stellen prioriteiten. We leveren van onze fouten.

Met de theorie is bij de Belastingdienst is dus niets mis!

Bron: http://www.aslbislfoundation.org/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,687/lang,nl/

Laatst aangepast op woensdag, 27 december 2017 07:32  
Negenvlaksmodel Maes: vraag vs. aanbod
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

Negenvlaksmodel Maes

Tom Heisterkamp (Belastingdienst) geeft in zijn presentatie op de themasessie 'Business en IM: Living Apart Together?' (18 jan 2011) op bovenstaande wijze het negenvlaksmodel van Maes weer. De afkorting BP staat voor bedrijfsprocessen, en IV voor informatievoorziening.

Bron: http://www.aslbislfoundation.org/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,687/lang,nl/

 

 

 

Laatst aangepast op vrijdag, 17 november 2017 22:08  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 138 gasten online
Artikelen

inspection ingebouwde kwaliteit edwards deming inspect quality into product

Bewaren

Banner

oplossingsgerichte coaching louis cauffman

Oplossingsgerichte coaching
Simpel werkt het best
Louis Cauffman

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

Lean Practitioner & Lean Expert
mindset, skill set & tool set
H.C. Theisens

Bij Bol.com | Managementboek

Banner