• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Veranderprogramma's die werken (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

veranderprogramma werken ritme veranderen negen fasen hugo mans

Veranderprogramma's die werken
Het ritme van veranderen in negen fasen
Hugo Mans

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:59  
7 Mythes over requirements volgens James Robertson
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

7 cognitieve activiteiten

Volgens James Robertson zijn er zeven mythes op het gebied van requirements:

  1. Mythe-1: Requirements gaan over requirements: de waarheid is dat requirements gaan over problemen van de business. Kijk dus - als business analist - niet te veel naar de software, maar blijf oog houden voor het bedrijfsprobeem 'achter de software'.

  2. Mythe-2: Luister naar de gebruikers: gebruikers komen niet op de proppen met innovaties, maar vragen vaak alleen om aanpassingen en verbeteringen van de bestaande situatie. De beroemde uitspraak van Henry Ford is dat als hij de mensen zou vragen wat ze zouden willen, ze naar alle waarschijnlijk hadden gezegd: snellere paarden.

  3. Mythe-3: Testers testen software: testers moeten niet alleen het eindproduct testen, maar ook de tussenproducten (end-to-end), zodat je fouten in requirements vroegtijdig ontdekt.

  4. Mythe-4: Schrijf altijd een complete set aan requirements: de 80/20 regel geldt ook voor requirements.

  5. Mythe-5: Ruim tijd in for het debuggen: debuggen doe je pas op het eind, besteed in plaats daarvan juist meer tijd aan het goed krijgen van je requirements. Dit verdient zichzelf qua doorlooptijd en kosten zeker terug.

  6. Mythe-6: Begin met use cases: use cases gaan over de oplossing, begin eerst met het begrijpen van het probleem.

  7. Mythe-7: Met agile heb je geen requirements nodig: ook al kent agile geen requirementsfase, requirements blijven cruciaal (bijv. voor het visiedocument, je initiële requirementsset, de gesprekken en het testen).

Bron: http://it-maintenance.blogspot.com/2011/04/7-requirements-myths.html en http://www.reaco.nl/kenniscentrum/requirementsMythes.asp

Laatst aangepast op zondag, 12 april 2020 16:08  
3 opleidersbekwaamheden volgens Jan Willem van de Boogert
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Jan Willem van den Boogert beschrijft in zijn boek Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk de drie bekwaamheden waarover een opleider moet beschikken:

praktijkgericht opleiden jan willem boogert leren beroepspraktijk

Kerntaken en competenties van de opleider

Wanneer noemen we een opleider competent?

In grote lijnen kunnen we zeggen dat een praktijkgerichte opleider thuis is op drie terreinen:

(1) Het faciliteren van leerprocessen

(2) Het begeleiden van leerprocessen

(3) Het toetsen en beoordelen van leerresultaten

Deze drie vormen de pijlers van het opleidingsproces. Ze volgen elkaar op in tijd. Het faciliteren betreft het voorwerk, het scheppen van het kader. Dan volgt het begeleiden en ten slotte het toetsen en beoordelen van leerresultaten.

(1) Het faciliteren van leerprocessen

Faciliteren houdt in: voorwaarden scheppen voor leren. Daarbij is conceptueel denken belangrijk. Dit houdt in: het overzien van de grote lijnen van een opleidingstraject. Verder is schakelen belangrijk: tussen diverse belangen en perspectieven in de organisatie, tussen lange en korte termijn en abstract en concreet. Tevens ontwerpt en organiseert de facilitator opleidingsprocessen en stuurt deze aan. Dit houdt in: betrekken van mensen, zorgen voor materialen, afstemmen met andere afdelingen, een beroepsopleiding of andere partijen.

(2) Het begeleiden van leerprocessen

Informatie helder kunnen overbrengen en goed kunnen ontvangen is van groot belang voor het begeleiden. Een communicatieve basishouding, die zich kenmerkt door het openstaan voor anderen, vormt de ondergrond. Op die basishouding steunen gespreksvaardigheden, zoals het structureren van een gesprek, het stellen van vragen die aanzetten tot leren en het geven van feedback.

Daarnaast dient een begeleider bij te dragen aan het begrijpen van zaken of het eigen maken van vaardigheden. We doelen nu op didactiek. Didactische vaardigheden zijn bijvoorbeeld: het geven van instructie of het ontwerpen van een opdracht die aansluit op het leerdoel van een lerende.

(3) Het toetsen en beoordelen van leerresultaten

Een beoordelaar stelt vragen als: 'Heeft een lerende in voldoende mate deze competentie ontwikkeld? Kan ik de lerende deze handeling nu zelfstandig laten doen?' Het kunnen vertalen van competenties naar toetsbare gedragsaspecten is daarbij een belangrijke (toetstechnisch) vaardigheden. Andere toetstechnische vaardigheden zijn: een assessment ontwerpen en een beoordelingsgesprek houden.

Bron: Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk, Jan Willem van den Boogert

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 18:13  
Complexiteit volgens Dave Snowden
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Any method that starts by asking you to imagine an ideal future is deeply suspect from a complexity perspective. Far too likely to give an excuse to avoid the reality of the present.

Dave Snowden

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:00  
Systeemdenken volgens Donella Meadow
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

There are no cheap tickets to mastery. You have to work at it, whether that means rigorously analysing a system or rigorously casting off your own paradigms and throwing yourself into the humility of not knowing.

Donella Meadows

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 13:46  
Agile with a smile (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over softwareontwikkeling
E-mail Afdrukken

agile with smile bert heideman dion kotteman henny portman

Agile with a smile
hoe met een paar klassieke aanpassingen agile werken voor iedereen succesvol kan zijn
Dion Kotteman, Henny Portman, Bert Hedeman

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:56  
8 manieren om verandering te verprutsen
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

8 getal number

Via twitter deelde verander-expert Jaap Boonstra 8 manieren om verandering te verprutsen. Mocht je hem (nog) niet volgen, dan vind je ze hier op een rij:

  1. Creëer 'Sense of Urgency'. Essentie: onzekere turbulente tijden verlangen 'Sense of Belonging'.

  2. Laat je leiden door externe adviseurs = diskwalificeren eigen kracht – Essentie: Benut kennis eigen mensen.

  3. Verkopen pasklare oplossing = doden creativiteit – Essentie: Zeg hoe het ervoor staat en vraag oplossingen.

  4. Probeer veranderingen te managen = ogen sluiten voor het onverwachte. – Essentie: aanvoelen en bijsturen.

  5. Noem het cultuurverandering = verleden diskwalificeren – Essentie: Kwalificeren voor de toekomst.

  6. Geef mensen met weerstand aandacht=stimuleren destructieve communicatie -Essentie: vraag betrokkenen mee te doen.

  7. Delegeer implementatie = irrelevantie verandering uitstralen. Essentie: voorbeeldgedrag topmanagement.

  8. Intervenieer waar het lastig gaat = situaties vaststrikken. Essentie: intervenieer waar nog ruimte is.


Bron: @jaapboonstra

Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 10:15  
Omdenken met Ashleigh Brilliant
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

The greatest obstacle to discovering the truth is being convinced that you already know it.

Ashleigh Brilliant


Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 13:45  
Systematisch succesvol met Russel Ackoff
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

In the systems approach a problem is not solved by taking it apart but by viewing it as a part of a larger problem.

Russel Ackoff

Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 13:44  
Concurreren op kennis (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

erik elgersma concurreren kennis

Concurreren op kennis
Wat iedere manager moet weten over het succesvol inzetten van data
Erik Elgersma

Bij Bol.com | Managementboek

 




Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:49  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

It is not sufficient to improve processes. There must also be constant improvement of products, services and technologies.

W.E. Deming

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 98 gasten online
Artikelen

standaard werk taiichi ohno lean

Banner

 Omdenken Berthold Gunster

Omdenken
Ja-maar
Berthold Gunster

Bij Managementboek

Lean boekentips

The Hoshin Kanri Forest
Lean Strategic Organizational Design
Javier Villalba-Diez

Bij Bol.com


Banner