• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Do less get more (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

do less get more shaa wasmund

Do Less, Get More
How to Work Smart and Live Life Your Way
Shaa Wasmund

Bij Bol.com | Managementboek




Laatst aangepast op dinsdag, 22 december 2020 17:36  
Doel-middelen-hiërachie volgens Pollaert en Ruigrok
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

doel-middel-hiërarchie

Wiel Pollaert en Kees Ruigrok beschrijven in hun boek Informatieanalyse, de brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen de zgn. doel-middelen-hiërarchie. Deze staat voor een denklijn van zeven stappen:

  1. Een organisatie heeft een missie.

  2. Een organisatie ontwikkelt doelen, passend binnen de missie.

  3. Een organisatie ontwikkelt plannen om haar doelstellingen te bereiken.

  4. De plannen betreffen het aanbieden van producten of diensten aan klanten.

  5. Primaire processen zijn nodig om de producten of diensten in de markt te zetten.

  6. Primaire processen maken gebruik van bedrijfsmiddelen.

  7. Ondersteunende en beherende processen nodig om de bedrijfsmiddelen beschikbaar te stellen en te onderhouden.

Bron: Informatieanalyse, de brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen, Wiel Pollaert en Kees Ruigrok

Laatst aangepast op donderdag, 31 december 2020 10:58  
Essentiële wijsheid volgens Lin Yutang
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

De wijsheid van het leven bestaat uit het verwijderen van wat niet essentieel is.

Lin Yutang

Laatst aangepast op woensdag, 30 december 2020 14:36  
Lichtend voorbeeld volgens Stephen R. Covey
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

light judge model critic stephen covey

Laatst aangepast op zaterdag, 02 januari 2021 11:52  
Van breed naar smal ontwerpen volgens Mark Mobach
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

divergeren convergeren

In de algemene ontwerptheorie wordt een veelheid van optieken gebruikt om het ontwerpproces te begrijpen. Ondanks een grote verscheidenheid van ideëen en benaderingen zijn in de kern van ieder ontwerpproces drie fasen te herkennen (Jones, 1992):

(1) divergeren: probleemduiding, ontwerpvraagstuk bekijken vanuit alle mogelijke kanten. Zoveel mogelijk kennisbronnen aanboren en gebruik voor het verkrijgen van een zo groot mogelijk inzicht.

(2) transformeren: speelse zoektocht naar een patroon in de bij (1) gevonden diversiteit. Vermengen van creativiteit, inspiratie, inschatting en inzicht.

(3) convergeren: spectrum aan mogelijke oplossingen wordt steeds smaller en convergeert uiteindelijk in een punt: de ontwerpbeslissing

Bron: Een organisatie van vlees en steen (2009), Mark Mobach

Laatst aangepast op donderdag, 31 december 2020 10:57  
Het geheim van succes volgens Henry Ford
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Als er al een geheim voor succes is, dan is dat het vermogen om dingen te bekijken vanuit zowel het oogpunt van iemand anders als dat van zichzelf.

Henry Ford

Laatst aangepast op zondag, 20 december 2020 16:56  
Veranderen volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

something new old peter drucker

 

Laatst aangepast op zaterdag, 02 januari 2021 11:31  
Vier persoonlijkheidstypen volgen Charles Handy
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

persoonlijkheidstype gedragstypen charles handy

Charles Handy onderscheidt op basis van twee dimensies vier persoonlijkheids- of gedragstypen.

De dimensies zijn:

  1. prestatiebehoefte/dominantie: de behoefte aan succes, macht en invloed (hoog vs. laag).

  2. behoefte aan het geven van zorg en steun: anderen willen helpen, bijstaan en verzorgen vs. behoefte aan autonomie.

De persoonlijkheids- of gedragstypen zijn:

  1. Type A: de loyalen, zijn prestatiegericht en dominant, maar willen ook helpen en verzorgen.

  2. Type B: de doordrijvers zijn de spreekwoordelijke ambitieuze en hardwerkende yuppies die weinig tijd en behoefte hebben anderen te helpen en een sterke voorkeur vertonen voor autonomie.

  3. Type C: de eenlingen: scoren overal laag op, behalve op autonomie; ze zijn niet ambitieus, maar evenmin hulpvaardig of zorgzaam.

  4. Type D, de zorgzamen, zijn niet geïnteresseerd in persoonlijke prestaties of dominantie, maar helpen het liefst anderen.

Bron: De excellente baas, Richard Koch

 

Laatst aangepast op donderdag, 31 december 2020 10:53  
Weerbarstig veranderen met Eliyahu M. Goldratt
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

When people are operating within their comfort zone, you can expect open minds and action; when they are pushed outside their comfort zone, expect hesitance and resistance.

Eli Goldratt

Laatst aangepast op woensdag, 30 december 2020 14:33  
Twee regels volgens succes volgens R.J. Lincoln
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Twee regels voor succes. Ten eerste: vertel nooit alles wat je weet.

R.J. Lincoln

Laatst aangepast op zondag, 20 december 2020 14:09  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

You can elevate individual performances by elevating that of the entire system.

William Edwards Deming

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 130 gasten online
Artikelen

taiichi ohno managers sufficiently engaged factory floor lean wash hands

Banner
Banner

mini habits stephen guise results

Mini Habits
Smaller Habits, Bigger Results
Stephen Guise

Bij Bol.com

 

Lean boekentips

Lean Practitioner & Lean Expert
mindset, skill set & tool set
H.C. Theisens

Bij Bol.com | Managementboek

Banner