• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Rosenshine's principles in action (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

rosenshine principles sherrington

Rosenshine's Principles in Action
Tom Sherrington

Bij Bol.com

Tags:
Laatst aangepast op donderdag, 07 mei 2020 05:53  
Contextuele data volgens Donald Wheeler
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Without context, data have no meaning.

Donald Wheeler

Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 07:37  
Leren en transfer volgens Jan Willem van de Boogert
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Jan Willem van den Boogert beschrijft in zijn boek Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk hoe transfer een kenmerk is van leren :

praktijkgericht opleiden jan willem boogert leren beroepspraktijk

Leren en transfer

Nog een punt dat leren kenmerkt, is transfer. Met transfer wordt bedoeld dat iemand iets wat hij geleerd heeft in een andere situatie kan toepassen.Transfer is mogelijk als er inzicht is verworven. Als ik een apparaat heb leren bedienen, en ik wordt geconfronteerd met hetzelfde soort apparaat, maar dan van een ander merk, blijkt of ik iets heb geleerd over de logica van het apparaat. Als ik iets geleerd heb, zal ik toch zeker de betekenis van een aantal functies begrijpen, zodat ik ook dit apparaat kan (leren) bedienen. Ik heb inzicht verkregen in de werking. In de principes van het apparaat. Dan is transfer mogelijk. Het betekent dat je elementen van het ene kunt meenemen naar het andere. Als een kind de som van 7 x 3 leert, maar niet snapt wat vermenigvuldigen is, zal het moeite hebben met de som 8 x 3. Zo gebeurde het vroeger wel dat de tafels werden geleerd, zonder dat aandacht geschonken werd aan het principe van vermenigvuldigen. Nu is dit vaak én/én, en dat werkt beter.

Bron: Praktijkgericht opleiden - al doende leren in de beroepspraktijk, Jan Willem van den Boogert

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 18:30  
Leren volgens Russel Ackoff
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Most of what is taught in classroom settings is forgotten, and much or what is remembered is irrelevant. 

Russel Ackoff

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 07:36  
Bevrijdingsdag volgens Aung San Suu Kyi
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

If we march the long road to freedom in hatred, what we find at the end is not freedom but another prison.

Aung San Suu Kyi

Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 07:41  
Het proces als basis voor Performance Support
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

performance support werkplekleren workflow bob mosher conrad gottfredson

Bob Mosher en Conrad Gottfredson beschrijven in hun boek Innovative Performance Support - Strategies and Practices for Learning in the Workflow vier principes die de basis vormen voor het gebruiken van het proces als basis voor alle inspanningen om training en werkplekleren (Performance Support) te bieden.

process proces backbone performane support

Workflow process is the primary means for ensuring that performance is purposefully and effectively directed. It should be the backbone of all training and Performance Support efforts.

The following four principles support the use of process as the backbone of your training and Performance Support efforts.

Principle 1. Encode with process to facilitate more efficient retrieval.

Encoding is the process by which knowledge and skills are transferred from short-term memory to long-term memory. The ... way performers encode knowledge and skills influences the way they are best able to retrieve the same knowledge and skills.

When it comes to the workplace, people are applying what they have learned during the flow of their work. Workflow process, then, is the best way to encode skills.

Principle 2. Provide meaningful context
The hippocampus, a brain region in the temporal lobe, employs context cues to initiate recall from long-term memory. [So] it is not only the strength of memory that facilitates retrieval but context as well. ... In the world of work, context is defined by the flow of work. When workflow process is the backbone during the encoding (learning) stage, then what is learned can be retrieved readily as performers engage in their workflow - especially when there is Performance Support tightly aligned with the same workflow.

Principle 3. Associate with existing skill sets
... If you want rapid learning and quick recall, then make sure you establish logical linkage with knowledge and skills previously learned, and reinforce that linkage in how you organize your Performance Support solutions.

Principle 4. Use workflow visuals to help performers build mental models
Mental models are memory structures that facilitate thinking and help manage the integration of new learning with prior learning. These structures are stored in long-term memory and facilitate more efficient retrieval of information from long-term memory into working memory where they can assist thinking and help solve problems. These memory structures then provide the framework for encoding new understanding back into long-term memory.
Visual depictions of workflows, when designed and implemented properly, can help performers establish effective models.

Bron: Innovative Performance Support - Strategies and Practices for Learning in the Workflow, Conrad Gottfredson, Bob Mosher

 

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 03 mei 2020 12:01  
Knoeiende managers volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Managers think the numbers they look at constitute knowledge, they don't. They represent the score, they say nothing about the means. And acting on the score without knowledge of the means is the most common form of tampering.

John Seddon

Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 07:35  
Practice and feedback for deeper learning (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

practice feedback deeper learning patti shank

Practice and Feedback for Deeper Learning
26 Evidence-Based and Easy-To-Apply Tactics That Promote Deeper Learning and Application
Patti Shank

Bij Bol.com

Laatst aangepast op woensdag, 29 april 2020 07:59  
3 soorten kennis volgens Martin Valcke
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Martin Valcke beschrijft in zijn boek Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie drie vormen van kennis die worden onderscheiden binnen de cognitivistische benadering van leren:

kennis declaratieve procedurele metacognitieve kennis

Soorten kennis

De cognitivisten benaderen kennis op een gedifferentieerde manier. Kennis is niet langer één uniforme categorie. Er worden types kennis onderscheiden:

(1) Declaratieve kennis

Definities, formules, wetten, verschijnselen, verbanden binnen kennisdomeinen. Dit wordt dikwijls ook conceptuele kennis genoemd. Deze kennis is gemakkelijk terug te vinden in kennisbronnen zoals boeken, woordenboeken, naslagwerken, enzovoort. Declaratieve kennis wordt relatief snel verworven, maar wordt ook snel vergeten wanneer ze weinig actief wordt gebruikt.

(2) Procedurele kennis

Methoden waarbij declaratieve kennis wordt gebruikt. Het kan daarbij gaan om zeer specifieke procedurele kennis (bv. schaatsen, fietsen, een formule vereenvoudigen), maar ook om zeer algemene procedurele kennis (bijv. encoderen van probleemelementen, probleemoplossingsvaardigheden, samenvatten ....). Procedurele kennis is niet gemakkelijk weer te geven met kennisbronnen zoals boeken. Het verwerven van procedurele kennis vraagt meer tijd.

(3) Metacognitieve kennis

Kennis over hoe we over onszelf denken, hoe we leren.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke (Deel-1)

Laatst aangepast op woensdag, 27 mei 2020 05:27  
97 Things Every Scrum Practioner Should Know (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over softwareontwikkeling
E-mail Afdrukken

97 things every scrum practioner should know gunther verheyen

97 Things Every Scrum Practitioner Should Know
Collective Wisdom from the Experts
Gunther Verheyen

Bij Bol.com | Managementboek




Laatst aangepast op zaterdag, 02 mei 2020 09:44  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

 

De kapitein die zeilt zonder doel klaagt voortdurend dat de wind uit de verkeerde hoek komt.

Seneca

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 136 gasten online
Artikelen

eli goldratt systematicaly applying question why simplicity

 

Banner

Volmaakt onvoorspelbaar Dan Ariely

Volmaakt onvoorspelbaar
De onverwachte voordelen van onlogisch handelen - thuis en op het werk
Dan Ariely

Bij Managementboek.nl

Lean boekentips

Toyota Kata Culture
Building Organizational Capability and Mindset through Kata Coaching
Mike Rother & Gerd Aulinger

Bij Bol.com | Managementboek

Bewaren

Banner