We know the truth not only through our reason but also through our heart. It is through the latter that we know first principles, and reason, which has nothing to do with it, tries in vain to refute them.
Blaise Pascal
Hartelijke waarheden volgens Blaise Pascal
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
jan 13 2021 We know the truth not only through our reason but also through our heart. It is through the latter that we know first principles, and reason, which has nothing to do with it, tries in vain to refute them. Tags:
Problematisch 'ja'-zeggen volgens Josh Billings
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
jan 12 2021 De helft van alle problemen in dit leven kan worden teruggevoerd op te snel 'ja' zeggen en niet snel genoeg 'nee' zeggen.
Learning Experience Design (LXD) volgens Connie Malamed
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 12 2021 Connie - the eLearning coach - Malamed geeft in het artikel 10 Principles of Learning Experience Design aan waar de term 'Learning Experience Design' vandaan komt, wát het is, en welke 'principes' als cruciale richtlijnen fungeren om effectieve leerervaringen te ontwerpen en ontwikkelen: How did the term learning experience design (LXD) originate and what does it mean? In a search through academic databases, I found a mention of the phrase in an Educational Technology article from 2002 (McLellan, 2002). The author, Hillary McLelllan, explains how to apply the art of designing experiences to education and training. She discusses the importance of intentionally shaping the experience so that the learner leaves with something to remember. 1. LXD recognizes that training is not always the solution.
Reactie toevoegen
Constructief falen volgens Beverly Sills
Gepubliceerd in
Citaten: constructief falen
jan 11 2021 Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert. Tags:
Leaders eat last (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
jan 11 2021 Leaders Eat Last
Geprioriteerde prioriteitsstelling met Greg Mc Keown
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
jan 10 2021 Onze hoogste prioriteit is om ons vermogen prioriteiten te stellen, te beschermen.
Leren volgens Julie Dirksen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 10 2021 Julie Dirksen beschrijft in haar boek Design for How People Learn dat het van belang is te weten wát de 'gap' is die maakt dat iemand niet succesvol is. Het is te simpel om ervan uit te gaan dat het altijd gaat om kennis! Learning experiences are like journeys. The journey starts where the learner is now, and ends when the learner is succesful (however that is defined). The end of the journey isn't just knowing more, it's doing more. (...) Where's the gap There's a gap between a learner's current situation and where they need to be in order to be succesful. Part of that is probably a gap in knowledge, but ... there are other types of gaps as well (skill gaps, motivation gaps, habit gaps, environment gaps and communication gaps). If you can identify those gaps, you can design better learning experiences. (...) Knowledge gaps Information is the equipment your learners need to have in order to perform. Having information doesn't accomplish anything by itself. Something is accomplished when the learner uses that information to do things. Basically, you want your learners to have the right supplies for their journey. ... [A bennefit] from the information age is that you don't necessarily need your learners to carry all the information the whole way on their journey. If they can pick up less critical information as they go along, you can focus initially on the more critical knowledge that they really need to have with them the whole way. As for all the rest of that information, think about how you can ach it for your learners so that they can easily pick it up when they need it. If they get the information when they really need it, they'll also appreciate it more. (...) Identifying and bridging gapsSo when you are mapping out the route, you need to ask yourself what the journey looks like. Bron: Design for How People Learn, Julie Dirksen
Tags:
Strategische keuzes volgens Michael Porter
Gepubliceerd in
Citaten: strategie
jan 09 2021 Bij strategie gaat het om het maken van keuzes, trade-offs. Het gaat erom dat je er weloverwogen voor kiest om anders te zijn. Tags:
Lerende organisaties volgens Martijn Vroemen (3))
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 09 2021 Martijn Vroemen beschrijft in zijn boek Kantoorlog dat het om te komen tot lerende organisatie het cruciaal is om leren en werken 'niet als twee verschillende dingen te zien': Over niet leren, schijnleren en de verkeerde dingen leren
‘Transfer of learning’ is het verkeerde probleemHet onderwijsbestel in ons land geeft kinderen de boodschap dat leren iets is voor op school en niet voor daarna. Zelfs de meest innovatieve onderwijsconcepten kunnen zich nauwelijks van deze (waarschijnlijk) onbedoelde inprenting bevrijden. Bovendien ligt er ná school een werkend leven in het verschiet: ‘Wat wil je later worden?’ Geen kind zal dan verheugd roepen: ‘leerling’! Dus wordt er na de opleiding een baan gezocht en houdt het onderwijs in principe op. En ook al beseffen we tegenwoordig best dat je leert in je werk en dat constante ontwikkeling nodig is om te groeien: de waterscheiding tussen leren en werken is een feit. Toch wordt er natuurlijk ook op Kantoren geleerd, en wel ‘op cursus’. Het overgrote deel van de bewuste leerinspanningen in organisaties gebeurt in cursorisch onderwijs (zie bijvoorbeeld het Jaarboek Personeelsmanagement). Weliswaar vaak ‘op de praktijk geënt’, vol met voorbeelden, casestudies, ‘action learning’, rollenspellen, simulaties en intervisie op de werkplek, tóch is het laten renderen van wat geleerd is erg lastig. Het ‘meten’ van leerrendement in de Kantoorcontext is bovendien nog niemand helemaal gelukt. De meetmethode is per definitie gekunsteld omdat ‘rendement’ van leren in feite onmeetbaar is. (...) Leren door de organisatieHoewel het idee van een lerende organisatie al veel eerder bekend was, zie ik 1990 als het jaar waarin ons land definitief met de lerende organisatie te maken krijgt. Na het verschijnen van Senge’s The fifth discipline en het overzichtswerk Op weg naar een lerende organisatie van Swieringa en Wierdsma in datzelfde jaar, beginnen allerlei organisaties ineens Corporate Universities en Academies op te richten. Leren en organiseren worden dikke vriendjes. Een eenzijdige kijk op de lerende organisatieDat je in organisaties leert is natuurlijk niet nieuw. Dat organisaties zélf ook als lerende entiteiten kunnen worden gezien is wel nieuw. Maar eenvoudig is het concept niet.
Tags:
Active learning online (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
jan 09 2021 Active Learning Online |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
In this life we cannot always do great things. But we can do small things with great love. Mother Teresa |
|
Vind je element Bij Bol.com | Managementboek
|
Toyota Kata Culture Bij Bol.com | Managementboek |