• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Toolkit voor Agile coaches en Scrum-masters (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over softwareontwikkeling
E-mail Afdrukken

toolkit agile coaches scrum-masters

Toolkit voor agile coaches en scrummasters
99 creatieve werkvormen en effectieve trainingsformats
Charlotte Bendermacher, Cleo Kampschuur en Rini van Solingen

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op vrijdag, 21 januari 2022 12:58  
Veranderen met William James
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

A new idea is first condemned as ridiculous and then dismissed as trivial, until finally, it becomes what everybody knows.

William James

Laatst aangepast op zondag, 09 januari 2022 11:03  
Tem de krokodil (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

tem de krokodil hylke faber

Tem de krokodil
hoe je groeit door patronen die je klein houden los te laten
Hylke Faber

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op zaterdag, 08 januari 2022 13:42  
Transfer van training volgens Donald Kirkpatrick
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

evaluatiemodel kirkpatrick

In het Handboek Human Resource Development - Organiseren van het leren van Rob Poell en Joseph Kessels wordt ingegaan op het evaluatiemodel ontwikkeld door Donald Kirkpatrick:

transfer evaluatiemodel kirkpatrick

Kirkpatricks 4 niveaus van trainingseffecten


Transfer gaat dus over een medewerker die naar een training is geweest en terugkomt op het werk. De vraag is vervolgens: heeft de training effect gehad? Kirkpatrick (1979) beschrijft vier soorten effecten die je na een training kunt inventariseren. Hij noemt deze vier soorten 'niveaus' en presenteert ze in een driehoek met niveau 1 als onderste laag en niveau 4 als toplaag. Het eerste niveau is het reactieniveau: Hoe tevreden zijn de betrokkenen over de training? Hierbij horen vragen over wat je van de trainers vond, het programma en de locatie. Het tweede niveau is het leerniveau: Hebben de deelnemers geleerd wat ze moesten leren? Zijn de leerdoelen bereikt? De geleerde kennis en vaardigheden zijn in de meeste gevallen voorwaardelijk voor het goed uitvoeren van het werk, maar ze zeggen niets over het in de werkpraktijk daadwerkelijk gebruiken van deze kennis en vaardigheden. Een medewerker kan bijvoorbeeld tijdens de training heel goed hebben geleerd en geoefend hoe je communicatievaardigheden gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat hij ze in de werkcontext ook effectief inzet of kan inzetten.

Hiermee komen we aan bij het derde niveau van Kirkpatrick, het individuele prestatieniveau. Hierbij gaat het om het gebruiken van kennis en vaardigheden op de werkplek en het effect van dit gebruik op individuele prestaties. Bijvoorbeeld: het effectief inzetten van communicatievaardigheden leidt tot beter kunnen inspelen op klachten van klanten of minder fouten maken. Het vierde niveau van Kirkpatrick heet resultaat en gaat over resultaten op organisatieniveau. Denk hierbij aan operationele uitkomsten, zoals productiviteit, productkwaliteit, kwaliteit van dienstverlening, innovatie en financiële uitkomsten (bijvoorbeeld groei van verkoopcijfers, stijging van de prijs van de aandelen en rendement op geïnvesteerd kapitaal) (Jiang et al., 2012; Tharenou et al., 2007). Kirkpatrick stelt dat een verbetering van individuele prestaties (of van individueel gedrag) uiteindelijk leidt (of kan leiden) tot deze prestaties op organisatieniveau.

(...)

Beïnvloeders van transfer: deelnemer, training en werkcontext

Naast transferresultaten zijn er factoren die transfer beïnvloeden. Baldwin en Ford (1988) noemen drie soorten beïnvloeders: de deelnemer, de training en de werkcontext. Eigenschappen van een deelnemer die de transfer kun-nen beïnvloeden zijn het cognitieve vermogen, de persoonlijkheid (Big Five), locus of control, motivatie en zelfvertrouwen. Met betrekking tot de training hebben zowel het ontwerp als de uitvoering van een training invloed op transfer. Belangrijke aspecten van het ontwerp zijn onder andere het formuleren van leerdoelen, het afstemmen van de inhoud van de training op de werkpraktijk van de deelnemer en het kiezen van de juiste instructiestrategieën. In de uitvoering van de training speelt de trainer een rol. In de werk-omgeving zijn het transferklimaat en de ondersteuning van collega's en leidinggevenden belangrijk voor transfer. Maar ook de mate waarin werknemers de ruimte krijgen om de vaardigheden te oefenen en of ze over die transfer ook verantwoording moeten afleggen zijn factoren die invloed hebben op het transferresultaat.

Bron: Handboek Human Resource Development - Organiseren van het leren, Rob Poell, Joseph Kessels

Tags:
Laatst aangepast op woensdag, 19 januari 2022 20:02  
Leren volgens John Holt
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Learning is not the product of teaching. Learning is the product of the activity of learners.

John Holt

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 09 januari 2022 11:03  
Transferring Learning to Behavior (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

transferring learnin behavior kirkpatrick

Transferring Learning to Behaviour
Using the Four Levels to Improve Performance Using the Four Levels to Improve Performance
Donald L. Kirkpatrick & James D. Kirkpatrick

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op woensdag, 19 januari 2022 20:06  
Omdenken met John Tukey
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

An approximate answer to the right problem is worth a good deal more than an exact answer to an approximate problem.

John Tukey

Laatst aangepast op zondag, 09 januari 2022 11:02  
Management volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Taiichi Ohno said 'Don't call it anything. If you call it something, managers will expect it to come in a box.' He was right.

John Seddon

Laatst aangepast op zondag, 09 januari 2022 11:01  
Excel voor professionals (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

excel voor professionals groot

Het complete boek - Excel voor professionals
Bijgewerkt tot en met Excel 2019, Offce 2019 en Offce 365
Wim de Groot

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op zaterdag, 08 januari 2022 13:36  
Handboek Leren (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

handboek leren leerprincipes

Handboek leren voor het voortgezet onderwijs
5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk
Inge Verstraete, Karin Nijman

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op woensdag, 19 januari 2022 20:10  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Champions do not become champions when they win the event, but in the hours, weeks, months and years they spend preparing for it. The victorious performance itself is merely the demonstration of their championship character”

T. Alan Armstrong

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 171 gasten online
Artikelen

goal without plan just wish antoine saint excupery

Banner
Banner

nooit meer weg kwijt brein helder denken

Nooit meer de weg kwijt in je brein
de gids voor helder denken
Suzanne Weusten, Kees Kraaijeveld

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner