• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Problemen oplossen met Lex van Hessel
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

comfortzone hessel

In het interview in Quote spreekt - rijkgeworden-in-de-darmenhandel - Lex van Hessen de onderstaande wijze woorden:

lex hessen quote

'Weet je er zijn twee soorten mensen: kut-mensen en ja maar-mensen. De kut-mensen zeggen: "Kut, mijn fout, dit gebeurt nooit meer." Dat zijn de winnaars. En de ja maar-mensen zijn de losers. "Ja maar" en "zou kunnen" kan ik niet uit m'n strot krijgen. Ik heb ook fouten gemaakt; daar leerde ik van en die maakte ik nooit meer.'

(...)

'En ik heb er mijn belangrijkste les geleerd: bedenk hoe je over drie jaar naar het probleem van vandaag kijkt. Voor mij geldt dat 95 procent door tijd wordt opgelost en 2 procent niet oplosbaar is. De kunst is om de overige 3 procent te identificeren. That's what it's about: de wijze 3 procent.

(...)

People can only perform when they are comfortable outside their comfort zone. ... Terug naar de tegeltjeswijsheid. 'Ik waak voor middelmatigheid. Ik ben altijd geweest mezelf - en anderen - uit hun comfortzone te halen. Dat is nodig om te presteren, kijk maar naar topsporters. Je moet durven afzien, pijn lijden, anders wordt het een sleur. In een sleur kun je niet presteren.'

Bron: De wil om te winnen; interview met Lex van Hessen, Onno den Hollander (Quote, april 2019)

Laatst aangepast op maandag, 21 oktober 2019 07:56  
Management volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Ohno said 'Don't call it anything. If you call it something, managers will expect it to come in a box.' He was right.

John Seddon

Laatst aangepast op donderdag, 07 november 2019 15:37  
Werkvuur (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

werkvuur hans loo patrick davidson

Werkvuur
hoe energieke mensen en teams positieve impact maken
Hans van der Loo, Patrick Davidson

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op vrijdag, 08 november 2019 05:45  
Building a Global Learning Organization (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

building global learning organization

Building a Global Learning Organization
Using TWI to Succeed with Strategic Workforce Expansion in the LEGO Group
Patrick Graupp, Gitte Jacobsen, John Vellema

Bij Bol.com

Laatst aangepast op donderdag, 10 oktober 2019 17:09  
Excellent(i)e modellen volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

I have only two problems with the 'Excellence Model' - content and method.

John Seddon

Laatst aangepast op donderdag, 07 november 2019 15:36  
Ken je beperkingen met Eli Goldratt
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

toc theory of constraints goldratt

In zijn column in Intermediair vat Ben Tiggelaar het Eli Goldratt's theorie van zwakste schakel (theory of constraints, toc), kernachtig samen: elk bedrijfsproces heeft één zwakke schakel die het functioneren van de rest belemmert. Het gaat erom deze zwakste schakel, die beperking op te sporen en verbeteren en vervolgens op zoek te gaan naar de volgende zwakste schakel. Feitelijk doorloop je dus altijd de volgende vijf stappen:

  1. Identificeer de bottleneck in het systeem

  2. Bepaal hoe deze bottleneck maximaal benut kan worden

  3. Maak al het overige in de keten ondergeschikt aan dit besluit

  4. Verhoog de capaciteit van de bottleneck

  5. Als de beperkende factor overwonnen is, begin dan weer opnieuw met stap 1

Zie ook: LSS: Theory of Constraints (TOC)

Bron: Column, Hoe Eli Goldratt de zwakke schakels binnen organisaties zocht, in Intermediair 24-06-2011

 

Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 11:29  
How to succeed with continuous improvement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

continuous improvement joakim ahlstrom

How to Succeed with Continuous Improvement
A Primer for Becoming the Best in the World
Joakim Ahlström

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op dinsdag, 05 november 2019 22:19  
Kennis volgens Lidewij W. Niezink (2)
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Lidewij W. Niezink beschrijft in haar boek Kritisch zoeken, denken en evalueren - informatievaardigheden als 21st century skill drie verschillende manier voor het onderverdelen van informatie:

kennis vaardighedenkennis propositionele kennis

Is kennis gelijk aan informatie?

Kennis en informatie zijn verwante begrippen. Echter, waar we kennis nog vrij gemakkelijk konden onderverdelen in 'weten hoe' en 'weten dat', zijn er op de vraag wat informatie is nog veel meer antwoorden in omloop. Dit komt omdat het begrip informatie in wetenschap en toepassing verschillend wordt gebruikt. Ook in ons dagelijks praten over informatie benoemen we informatie verschillend, afhankelijk van veranderende omstandigheden.

Drie informatieclassificaties

Eén manier om naar informatie te kijken, is de opdeling in feitelijke informatie en analytische informatie.

Feitelijke informatie is een stelling die bewezen kan worden. Bijvoorbeeld dat 2 + 2 = 4 of dat 'O' het symbool is voor zuurstof in het periodiek systeem. Feitelijke informatie blijft hetzelfde in de tijd. Hoe vaak je het ook opzoekt, je vindt altijd hetzelfde antwoord.

Analytische informatie is een interpretatie van feitelijke informatie. Om analytische informatie op te doen, wordt feitelijke informatie verzameld en geïnterpreteerd om tot een bepaalde conclusie te komen. Over analytische informatie moeten we altijd even goed nadenken. Zo zegt het CBS dat een vrouw in Nederland in 2015 gemiddeld 1,65 kinderen had. Wat zegt dat eigenlijk? Bestaat er zoiets als een 0,65 kind? Hoeveel families werden er geteld? Hoe werd het gemiddelde bepaald? Het is belangrijk om stil te staan bij wat er wordt gerapporteerd en hoe de analist tot deze informatie is gekomen.

Een tweede manier om informatie op te delen , is in subjectieve informatie en objectieve informatie. Subjectieve informatie is informatie dat alleen van één gezichtspunt wordt bekeken. De informatie is iemands persoonlijke visie of opinie. Jouw persoonlijke opvatting dat het lekker weer is wanneer de zon schijnt, is subjectief. Zelfs wanneer veel mensen vinden dat het lekker weer is wanneer de zon schijnt, blijft dat ieders subjectieve mening. Objectieve informatie wordt uit verschillende bronnen samengesteld en geeft bevindingen die repliceerbaar (herhaalbaar) zijn. Wanneer een onderzoeker bijvoorbeeld aangeeft dat ze vijf bronnen heeft gebruikt die het allemaal eens waren over een bepaalde stelling, dan kan een andere onderzoeker teruggaan naar deze bronnen om over die stelling te lezen en de resultaten van de eerste onderzoeker repliceren.

Een derde manier om informatie op te delen is in primaire informatie, secundaire informatie en tertaire informatie. Primaire informatie is informatie die ontstaat uit directe ervaring of observatie. Iemand die een artikel schrijft over hoe hij het heeft beleefd om prostaatkanker te overwinnen, geeft ons primaire informatie. De persoon die het artikel schrijft, heet ook wel de 'primaire bron' van informatie. Maar de informatie die we lezen, komt niet altijd van een primaire bron. Veel informatie is een collectie, analyse, synthese en reproductie van bestaande informatie. Ook deze secundaire informatie kan opnieuw verzameld, geanalyseerd en opnieuw verpakt worden. Op dat moment wordt het tertaire informatie. Stel dat je je wilt verdiepen in een onderwerp waarvan je nog helemaal niets weet. Waarschijnlijk begin je informatie te vergaren via algemene informatiebronnen, zoals Wikipedia, een woordenboek of een encyclopedie. Dit zijn voorbeelden van tertaire informatiebronnen: algemene uitleg, ontstaan uit 'gezamenlijke kennis' van een onderwerp, bedoeld voor een breed publiek. Meestal worden deze bronnen niet toegeschreven aan een specifieke auteur. Ze zijn bedoeld om een oppervlakkige indruk te geven.

Bron: Kritisch zoeken, denken en evalueren - informatievaardigheden als 21st century skill, Lidewij W. Niezink

 

 

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 21 oktober 2019 07:41  
Toyota Productie Systeem (TPS) volgens Peter Stoppelenburg
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

tps toyota production system

In het boek High Performance 3.0 beschrijft Peter Stoppelenburg het Toyota Productie Systeem (TPS) als basis van Lean Six Sigma:

lean six sigma

Het basissysteem van Lean Six Sigma is ontwikkeld door Toyota, ... of zoals het door Toyota wordt genoemd, het Toyota Productie Systeem (TPS). Toyota slaagde erin door toepassing van het TPS de kwaliteit continu te verbeteren, de processen te versnellen en de kosten te reduceren. Jeffrey Liker heeft TPS onderzocht in het boek The Toyota Way, en heeft 14 principes beschreven:

  1. Langetermijnfilosofie (zelfs ten koste van financiële kortetermijndoelstellingen).

  2. Creëer een continue procesflow om overproductie te vermijden.

  3. Gebruik pull-systemen om overproductie te vermijden.

  4. Zorg voor een gelijkmatige werkbelasting.

  5. Bouw aan een cultuur waarbij men de productielijn stopt om problemen op te lossen om de juiste kwaliteit te krijgen.

  6. Standaardtaken en -processen als basis voor het continu verbeteren en empowerment van medewerkers.

  7. Gebruik van visuele controles zodat er geen verborgen problemen zijn.

  8. Gebruik alleen betrouwbare, grondig geteste technologie die mensen en processen ondersteunt.

  9. Ontwikkel leiders die een diepgaand inzicht hebben in het werk, de filosofie doorleven en haar aan anderen leren.

  10. Ontwikkel uitzonderlijke mensen en teams die de filosofie van je bedrijf volgen (iedere Toyota-medewerker heeft 200 ideeën per jaar).

  11. Heb respect voor je netwerk van partners en leveranciers door hen uit te dagen en te helpen bij verbeteringen.

  12. Ga zelf kijken om de situatie volledig te doorgronden.

  13. Neem besluiten langzaam op basis van consensus, waarbij alle opties grondig worden afgewogen; maar implementeer besluiten daarna snel.

  14. Word een lerende organisatie door kritische reflectie en continu verbeteren.

Bron: High Performance 3.0, Peter Stoppelenburg

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 13 oktober 2019 11:26  
Indistractable (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

nir eyal indistractable nir eyal

Indistractable
Hoe je greep houdt op je aandacht en je eigen leven kiest
Nir Eyal

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zondag, 03 november 2019 13:29  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A good plan today is better than a perfect plan tomorrow.

George S. Patton

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 233 gasten online
Artikelen

geary rummler good performer bad system wins

Banner

citaat quote

Set your mind on a define goal and observe how quickly the world stands aside to let you pass.

Napoleon Hill

Lean boekentips

Dagstarts en Hoshin Kanri
Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri
Bert Teeuwen

Bij Bol.com | Managementboek

Banner