• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Leren volgens Neil Mosley
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

If we do more asking students to pull concepts out of their brains, rather than continually trying to put concepts in, students will actually learn those concepts better.

Neil Mosley

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 20 februari 2022 14:20  
Leren volgens Adam Grant
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Expertise isn't about being consistently right. It's about becoming decreasingly wrong.
A hallmark of understanding is the ability to rule out inaccurate theories and flawed evidence, and thereby move closer to the truth.
Learning is the art of discarding mistaken ideas.

Adam Grant

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 20 februari 2022 14:18  
Kritisch leren denken volgens Jordan Peterson
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

The best way to teach people critical thinking is to teach them to write.

Jordan Peterson

Laatst aangepast op zondag, 20 februari 2022 14:17  
(Mis)management volgens Seth Godin
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

If you treat your employees like mushrooms (keep them in the dark and regularly throw crap on them), it's entirely likely you will get precisely the work you deserve in return.

Seth Godin

Laatst aangepast op zondag, 20 februari 2022 14:15  
Win-win-denken met Adam Grant
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

If you see success as a zero-sum game, life becomes a series of cutthroat competitions. You reach the top by taking others down.
If you see the possibility of mutual benefit, your goals shift from crushing the competition to making a contribution. You rise by lifting others up.

Adam Grant

Laatst aangepast op zondag, 20 februari 2022 13:57  
Complexiteit managen (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

complexiteit managen mirjam coret michiel grunwald

 
Verbeterkata volgens James Clear
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

You only need to know the direction, not the destination.

The direction is enough to make the next choice.

James Clear

Tags:
Laatst aangepast op dinsdag, 15 februari 2022 21:14  
Iedereen risicoleider (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

iedereen risicoleider martin staveren

Iedereen risicoleider
Waarde realiseren én behouden in een onzekere wereld
Martin van Staveren

Managementboek

Laatst aangepast op dinsdag, 15 februari 2022 21:22  
Probleemoplossing met H.L. Mencken
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.

H.L. Mencken

Tags:
Laatst aangepast op dinsdag, 15 februari 2022 21:12  
Six Sigma volgens Marijn Mulders
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

normale verdeling specificatiegrenzen relatieve frequentie usl lsl streefwaarde

Marijn Mulders beschrijft in zijn boek Business & Managementmodellen de theorie van Six Sigma als volgt:

cirkel invloed covey

Achtergrond
Six Sigma is een methode om de kwaliteit van de processen in een onderneming te verbeteren. Elke keer dat ven proces wordt uitgevoerd kan er een variatie optreden ten opzichte van de resultaten van de vorige keer.

Deze afwijkingen worden `defects' genoemd en uitgedrukt in het aantal afwijkingen per miljoen mogelijkheden ofwel 'Defects Per Million Opportunities (DPMO)'. De afwijking uitgedrukt in sigma komt uit de statistiek, waarbij de waarde van sigma oploopt van 0 tot en met 6. Het streven hierbij is om zo weinig mogelijk afwijkingen te hebben. Bij zes sigma zijn er maximaal 3,4 afwijkingen per miljoen kansen waarbij 99,9997% goede producten geproduceerd wordt. Een belangrijk aspect bij deze methode is dat er uitgegaan wordt van wat de wensen van de klant zijn en dat de afwijkingen gebaseerd zijn op keiharde metingen en niet op het gevoel of gemiddelde waarden. Bij deze methode wordt een vast stappenplan doorlopen om de procesverbeteringen te realiseren. Het betreft hier de bedrijfsprocessen van de onderneming, waarbij het niet uitmaakt of het een productiebedrijf of een dienstverlenend bedrijf betreft. Het stappenplan bestaat uit de stappen Define, Measure, Analyze, lmprove en Control, afgekort DMAIC.

Toepassing
Het Six Sigma-model wordt uitgevoerd op basis van vijf stappen:

1 Define

Alvorens te kunnen gaan meten dient eerst het probleem goed in kaart gebracht te worden. Bovendien dient het werkgebied afgebakend te worden om het onderzoeksgebied te versmallen zodat zo snel mogelijk meetbare doelstellingen kunnen worden bereikt. Als tweede zullen de betrokken medewerkers geselecteerd moeten worden om het proces in detail te onderzoeken en verbeteringen voor te stellen.

2 Measure

De tweede stap is het verzamelen van gegevens en de voorbereidingen treffen voor het analyseren en interpreteren van de gegevens.

3 Analyze

Na documentatie en verificatie van de gegevens kan de analyse ervan beginnen. Activiteiten waarbij de medewerkers onvoldoende in staat zijn effectief te handelen of niet erin slagen een efficiënte controle toe te passen, worden geselecteerd en geïdentificeerd.

4 Improve

Per activiteit uit de analyse-stap wordt vastgesteld op welke wijze deze verbeterd kan worden.

5 Control

De laatste stap is het uitwerken van de verbeterdoelstellingen en deze implementeren op de werkvloer. Daarnaast wordt een systeem opgezet om handhaving van de verbeteringen te waarborgen.

 

Om deze stappen goed uit te kunnen voeren zijn medewerkers (intern en extern) nodig met kennis van de methode. Het project dient vanuit het (top) management ondersteund te worden. Binnen Six Sigma zijn er vier rollen te onderscheiden:

• Master Black Beits: opleiders, meestal van een extern bureau.

• Black Beits: projectleiders, met een gespecialiseerde opleiding (1% van personeel).

• Green Belts: projectmedewerkers met een basisopleiding (10% van personeel).

• Projectmedewerkers: medewerkers met alleen een interne opleiding.

Resultaat
De resultaten die de toepassing van deze methode kan opleveren zijn groot. Elk proces van de onderneming kan met dit model verbeterd worden. Inzet van dit model op de kritische processen helpt een onderneming om haar doelstellingen beter te realiseren. Voorbeelden van verbeteringen zijn:

  • extreem laag foutenniveau;
  • minstens 99% klanttevredenheid
  • hogere productiviteit
  • drastische doorlooptijdvermindering
  • spectaculaire kostenreductie
  • totale aanpak met betrekking tot kwaliteit

Aandachtsgebieden
Hoewel Six Sigma bijna altijd leidt tot een goed resultaat, dient een afweging gemaakt te worden met betrekking tot de investering in tijd en geld. De methode vergt tijd en energie van de medewerkers van de onderneming op hoog en laag niveau.
Literatuur

Bron: Business & Managementmodellen, Marijn Mulders

Laatst aangepast op maandag, 14 februari 2022 20:00  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

The difference between the almost right word and the right word is really a large matter.

Mark Twain

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 124 gasten online
Artikelen

als niet weet heen wilt maakt niet uit welke kant opgaat lewis caroll

Banner
Banner

dynamisch coachen zingeving resultaat

Dynamisch coachen
Balans tussen zingeving en resultaat
Ans Tros

Bij Bol.com | Managementboek

 

 

Lean boekentips

Banner