• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Ontleren volgens Dee Hock
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Het moeilijkste is niet om nieuwe ideeën te hebben want die komen vanzelf. Het moeilijkste is om de oude ideeën los te laten en dat gaat niet vanzelf…

Dee Hock

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:21  
Analyse van processen volgens Valstar en Veth
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

proces process stroomschema flow chart

Volgens V.F. Valstar en J.P. Veth zijn er drie aspecten waarop een proces kan worden doorgelicht:

kwaliteit processen analyse valstar veth

Ontwerp en inrichting van processen geschiedt top-down, vanuit beleid en strategie van de organisatie, en worden naar kernactiviteiten en procesdoelstellingen vertaald. De verbindingen of interfaces tussen de processen, bijvoorbeeld de interne klant-leverancierrelaties zijn consistent. De kernactiviteiten worden voorzien van middelen en ondersteunende systemen. De verwachtingen en wensen van de klanten ten aanzien van de producten en diensten van elk procs zijn bekend. We kennen de kritieke succes- en prestatiefactoren, zodat duidelijk is hoe het proces wordt aangestuurd en prestaties worden vastgelegd. De inrichting van het proces gaat over verantwoordelijkheden en bevoegdheden, over formaties en competenties.

Uitvoering en borging van processen gebeuren bottom-up en hebben betrekking op de manier waarop ervoor wordt gezorgd dat de beoogde procesresultaten op beheerste wijze worden gerealiseerd. Dit betekent dat we weten welke activiteiten er plaatsvinden bij planning, uitvoering, controle en bijsturing en wie daarvoor verantwoordelijk zijn. De samenwerking in het proces is helder, zowel met interne als met externe betrokkenen. Beheersing en regeling van processen moeten aansluiten bij de niveaus van competentie en professionaliteit van medewerkers. Een hoog niveau vereist veel flexibiliteit van medewerkers om zaken zelf te kunnen regelen. De wijze waarop wordt gepland, gemeten en bijgestuurd op grond van de resultaten is helder.

Verbetering en vernieuwing zijn de resultaten van het leervermogen binnen processen. Het gaat erom hoe processen voortdurend kunnen worden verbeterd en vernieuwd. Verbeteren gebeurt binnen het kader van het proces en heeft betrekking op de activiteiten in het proces, terwijl vernieuwing het proces zelf ter discussie stelt en onderzoekt of de organisatie de juiste activiteiten uitvoert. Dan komt de vraag aan de orde of de processen nog wel aansluiten bij het beleid en strategie van de organisatie. Hierbij worden klanten en leveranciers betrokken. Bij verbeteringen gaat het om het opsporen van productiviteits- en kwaliteitsverliezen in activiteiten waardoor onvoldoende of geen waarde wordt gecreëerd. Dit gebeurt aan de hand van prestatiemetingen.

Zie ook: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is efficiency! - Samenhang tussen het kwalitatief en kwantitatief doorlichten van processen, V.F. Valstar, J.P. Veth, Sigma 2003

Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:54  
Ontleren volgens C.K. Prahalad
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

De toekomst zal zo anders zijn dat de voornaamste vaardigheid niet langer leren zal zijn maar ontleren…

C.K. Prahalad

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:20  
Toyota Kata (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

toyota kata mike rother

Toyota kata
Managen naar verbetering, aanpassingsvermogen en superieure resultaten
Mike Rother

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl

Laatst aangepast op dinsdag, 23 maart 2021 19:10  
Groots denken met Daniel Burnham
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Make no little plans; they have no magic to stir men’s blood . . . Make big plans; aim high in hope and work.

Daniel Burnham

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:19  
Enthousiast succesvol volgens Charles Schwab
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

A man can succeed at almost anything for which he has unlimited enthusiasm.

Charles Schwab

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:17  
3 soorten processen volgens Ton Wentink
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

soorten processen primaire besturende bedrijfsprocessen wentink

Ton Wentink onderkent in zijn boek Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling drie soorten processen:

  1. Primaire processen: processen die betrekking hebben op de realisering van de doelstellingen van de organisatie.

  2. Bedrijfsprocessen: processen die de primaire processen ondersteunen.

  3. Sturende processen: processen die betrekking hebben op besturen en beheersen van resultaten van de primaire en ondersteunende processen.

Bron: Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, Ton Wentink

Laatst aangepast op zaterdag, 22 juni 2019 18:20  
Het venijn zit in de start volgens Steven Pressfield
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Start before you’re ready.

Steven Pressfield

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:15  
Omdenken over werk met James M. Barrie
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Nothing is really work unless you would rather be doing something else.

James M. Barrie

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:14  
Twee soorten mensen volgens Ghandi
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

My grandfather once told me that there are two kinds of people; those who do the work and those who take the credit.
He told me to try to be in the first group; there was less competition there.

Indira Ghandi

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:13  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

When I came home I expected a surprise and there was no surprise for me, so of course I was surprised.

Ludwig Wittgenstein

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 87 gasten online
Artikelen

beangstigende cijfers volgens edwards deming

Banner
Banner

durf, leer en presenteer pauline van aken

Durf, Leer en Presenteer
zet jezelf neer
Pauline Van Aken

Bij Bol.com of Managementboek

Lean boekentips

Banner