• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Intellectuele nieuwsgierigheid volgens Samuel Johnson
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Curiosity is one of the most permanent and certain characteristics of a vigorous intellect.

Samuel Johnson

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:05  
Oorzaak-en-gevolg-diagrammen volgens Schouten & Nelissen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

oorzaak gevolg ishikawa diagram cause effect

Schouten, Baak en Kamminga geven in het boek Verbeteren van teams een beschrijving van de werkwijze voor het toepassen van een oorzaak-en-gevolgdiagram:

oorzaak gevolg diagram ishikawa

Een oorzaak-en-gevolgdiagram, ofwel visgraatdiagram, is een methode om op een geordende visuele wijze een zo groot mogelijk aantal oorzaken van een probleem te zoeken en te inventariseren.

Ga als volgt te werk:

  1. Stel eerst vast wat het probleem is. Begin het diagram door dit in het rechtervak, de vissenkop, te zetten.

  2. Verzamel vervolgens in een brainstorming een zo groot mogelijk aantal ideeën over mogelijk oorzaken van het probleem.

  3. Inventariseer alle ideeën en voeg gelijksoortige ideeën samen.

  4. Breng alle aangedragen oorzaken onder in hoofdgroepen oorzaken. Een veel gebruikte indeling voor productieprocessen is: materiaal, methode, mens, machine. Een ander voorbeeld voor problemen in organisaties is: leiderschap, strategie & beleid, medewerkers, middelen en processen. Kies een indeling die bij het probleem past.

  5. Gebruik voor iedere hoofdgroep een visgraat. Zet de namen van de hoofdgroepen in de vakjes en vul de oorzaken in. Let goed op de hiërarchie van de oorzaken (b veroorzaakt c, a veroorzaakt b). Met andere woorden: het verband van oorzaak en gevolg moet altijd duidelijk zijn bij iedere pijl.

  6. Als een aanvankelijke secundaire oorzaak belangrijk blijkt te zijn, pas dan het   diagram aan. Als een specifieke oorzaak een groot aantal nevenoorzaken heeft, is het nuttig dit in een apart diagram weer te geven.

  7. Laat de groep discussiëren over wat nu de echte oorzaak zou kunnen zijn. Om de discussie te richten, moet u de meest waarschijnlijke oorzaken omcirkelen en verbindingslijnen zetten. Zo kunnen belangrijke verbanden aan het licht komen.

 

Basisregels

Volg onderstaande basisregels, zodat de techniek effectief is:

  1. Gebruik grote diagrammen. [Je] kunt niet verwachten dat mensen meewerken als ze niets kunnen zien.

  2. Als [je] overstroomd wordt met oorzaken, [heb je] het probleem niet precies genoeg omschreven. [Je] moet dan terug naar stap één.

  3. Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om het begrijpen van het probleem, zodat effectieve oplossingen kunnen worden voorgesteld.

  4. Volg de gewone brainstormingsregels.

 

Checklist.

  1. Stel het probleem en de gevolgen vast.

  2. Identificeer de hoofdoorzaken. Plaats deze in de vakjes van de vertakkingen.

  3. Brainstorm over de onderverdeling van de hoofdoorzaken.

  4. Maak het diagram opnieuw als een kleine oorzaak toch een hoofdoorzaak blijkt te zijn.

  5. Maak een apart diagram als een bepaalde oorzaak in vele kleintjes kan worden onderverdeeld.

  6. Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om h

 

Tips

  1. Maak grote diagrammen.

  2. Kijk naar de relaties tussen de oorzaken onderling.

  3. Definieer het probleem duidelijker als er te veel oorzaken zijn.

 

Bron: Verbeteren van teams, Jan Schouten, Anke Baak en Wiebe Kamminga

Laatst aangepast op donderdag, 04 januari 2018 05:48  
Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

kwaliteitsmanagement bedrijfsvoering organisatieontwikkeling wentink

Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling

Ton Wentink

Bij: Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op dinsdag, 09 september 2014 17:34  
Geloof het onmogelijke met Alice in Wonderland
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Alice begon te lachen. ‘Het heeft geen zin om het te proberen. Je kunt niet in onmogelijke dingen geloven.’ ‘Volgens mij heb je niet goed genoeg geoefend,’ zei de koningin.
‘Toen ik zo oud was als jij, deed ik het wel een half uur per dag. Ja, soms had ik al voor het ontbijt in zes onmogelijke dingen geloofd.’

Uit Alice in Wonderland van Lewis Carroll

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:03  
Overwin je angsten met Dale Carnegie
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

If you want to conquer fear, don't sit home and think about it. Go out and get busy.

Dale Carnegie

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:02  
GTD volgens David Allen
Gepubliceerd in Lifehacking
E-mail Afdrukken

getting things done david allen vragen

Twee alles verhelderende vragen volgens David Allen zijn:

  1. Wat is de succesvolle uitkomst?

  2. Wat is de volgende activiteit om dat te laten gebeuren?

Bron: Strategisch lui, Niels Gouman

Laatst aangepast op zondag, 17 juni 2018 07:24  
The Toyota way to lean leadership (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

toyota way to lean leadership liker convis

The Toyota Way to Lean Leadership
Achieving and Sustaining Excellence Through Leadership Development
Jeffrey K. Liker, Gary L. Convis

Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl

 

Laatst aangepast op dinsdag, 23 maart 2021 19:11  
Het venijn zit in de start volgens Win Borden
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

If you wait to do everything until you're sure it's right, you'll probably never do much of anything.

Win Borden

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 06:01  
Omdenken met Toni Morrison
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

if you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

Toni Morrison

Laatst aangepast op zaterdag, 06 september 2014 05:57  
The lean mindset (boekentip)
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean mindset poppendieck

The Lean Mindset
Ask the Right Questions
Mary Poppendieck, Tom Poppendieck

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op donderdag, 04 september 2014 19:00  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

I have never thought of writing for reputation and honor. What I have in my heart must come out; that is the reason why I compose.

Ludwig von Beethoven

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 98 gasten online
Artikelen

no best only better akio toyoda

Banner
Banner

tell to win peter guber

Tell to Win
Connect, Persuade and Triumph with the Hidden Power of Story
Peter Guber

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner