• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
De ambachtsman (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

ambachtsman mens als maker richard bennett

De ambachtsman
de mens als maker
Richard Sennett

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op maandag, 29 juni 2015 15:04  
Bekwame kennis volgens Shinichi Suzuki
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Knowledge is not skill. Knowledge plus ten thousand times is skill.

Shinichi Suzuki

Laatst aangepast op vrijdag, 12 juni 2015 18:50  
Procesvolwassenheid volgens Bisnez Management
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

proces volwassenheidsmodel bisnez procesvolwassenheid

Bisnez Management ontwikkelde (in 2009) een BPM-volwassenheidsmodel voor het meten van de volwassenheid op het gebied van BPM.

Het model bestaat uit zes BPM-aspecten en vijf volwassenheidsfasen:

  1. Ad hoc procesmanagement: een fase waarin binnen de organisatie nog geen sprake is van procesmanagement.

  2. Decentraal procesmanagement: procesmanagement wordt op het niveau van de afdelingen binnen de organisatie georganiseerd.

  3. Centraal procesmanagement: waarin de processturing op procesketens gaat plaatsvinden door proceseigenaren.

  4. Optimaliserend procesmanagement: waarin procesmanagement de proceseigenaar in staat stelt snel in te grijpen in het proces en noodzakelijke acties in gang te zetten.

  5. Innoverend procesmanagement: een fase waarin processen en systemen direct kunnen worden aangepast en kunnen worden geïmplementeerd.


De volwassenheid van een Nederlandse organisatie is gemeten op de in het model gehanteerde BPM-aspecten:

  1. Procesperformancemetingen en procesoptimalisatie: hoe gaat de organisatie om met het evalueren en optimaliseren van haar processen?

  2. Procesinnovaties: hoe is het vernieuwen van de bedrijfsprocessen in de organisatie ingericht?

  3. Beheren van bedrijfsregels: op welke wijze worden de spelregels of business rules binnen de organisatie, de regels op basis waarvan beslissingen in de organisatie worden genomen, beheerd?.

  4. Proces en gegevensarchitectuur: op welke wijze wordt in de organisatie invulling gegeven aan proces, systeem en gegevensarchitecturen?

  5. Procesinrichting en beheer: hoe worden in de organisatie processen ingericht en hoe wordt vormgegeven aan het beheer van systemen en processen?

  6. Relatie procesmanagement en ICT: op welke wijze maakt procesmanagement gebruik van ICT?

 

Bron: Hoe volwassen zijn Nederlandse organisaties in procesmanagement? Dave Stam & Peter Noordam, in: Informatie / januari/februari 2010

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:32  
Handbook of leadership (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

handbook leadership nohria khurana

Handbook of Leadership Theory and Practice
A Harvard Business School Centennial
Nitin Nohria, Rakesh Khurana

Bij Bol.com

Laatst aangepast op maandag, 29 juni 2015 14:52  
Omdenken met Confucius
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

And remember, no matter where you go, there you are.’

Confucius

Laatst aangepast op vrijdag, 12 juni 2015 18:47  
Probleemoplossen volgens Vergilius
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Happy is he who can trace effects to their causes.

Vergilius

Laatst aangepast op woensdag, 17 juni 2015 20:38  
De grootste verspilling volgens W.E. Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

greatest waste deming quote

Laatst aangepast op zaterdag, 06 juni 2015 05:50  
Create/Use-matrix volgens Wiel Pollaert & Kees Ruigrok
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

create use matrix

Wiel Pollaert en Kees Ruigrok beschrijven in het boek <Informatieanalyse> de techniek van de clusteranalyse.

clusteranalyse proces informatieobject

Clusteranalyse is één van de technieken uit de BSP-school. BSP staat voor Business Systems Planning, een door IBM ontwikkelde methode voor het verkrijgen van een betere afstemming tussen informatiesystemen en bedrijfsprocessen.

Uitgaande van grote lijsten van processen en objecten moet de informatieanalist clusters kunnen ontdekken waarbinnen veel interactie is vanwege een sterke samenhang (cohesie), en waarbij tussen de clusters onderling weinig interactie is (zwakke koppeling).

(...)

[1] Noteer alle processen als rijen van een matrix en alle objecten als kolommen.

[2] Vul de cellen van de matrix met een C voor Create/Modify en een U voor Use. Hiermee geven we aan welke processen op welke wijze gebruik maken van de objecten.

Na de 2e stap heb je een ingevulde matrix met de relatie tussen entiteitetypen en bedrijfsprocessen. In de praktijk wordt een matrix als deze vaak aangeduid met Create/Use-matrix.

[3] De eerste twee stappen leiden tot een ongeordende matrix. Hierna ga je de matrix ordenen, waarbij de C's langs de diagonaal staan. Je gaat hierbij uit van de volgorde waarin goederen zich bewegen.

[4] Tenslotte benoem je de clusters (linksboven naar rechtsonder). Elk cluster stelt een mogelijk te ontwikkelen informatiesysteem voor.

Bron: Informatieanalyse, de brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen, Wiel Pollaert en Kees Ruigrok

Laatst aangepast op zondag, 31 mei 2015 16:02  
Poëtische communicatie volgens T.S. Elliot
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Genuine poetry can communicate before it is understood.

T.S. Eliot

Laatst aangepast op vrijdag, 12 juni 2015 18:45  
Informatiedomeinen volgens Nictiz
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

referentiedomeinmodel informatiedomein ziekenhuizen bedrijfsactiviteiten informatieobjecten

Nictiz (voluit: Nationaal ICT Instituut in de Zorg) is het Nederlandse kenniscentrum voor landelijke toepassingen van ICT in de zorg. Nictiz ontwikkelde in samenwerking met een aantal ziekenhuizen het referentiedomeinenmodel ziekenhuizen (RDZ).

referentiedomeinenmodel nictiz informatiedomein informatievoorziening

Het referentiedomeinenmodel ziekenhuizen (RDZ) ondersteunt ziekenhuizen bij de inrichting van de informatievoorziening. Het RDZ biedt de ziekenhuizen een hulp- en communicatiemiddel bij vraagstukken op het snijvlak van zorg en inrichting van de informatievoorziening. Het\is een referentieoverzicht van de samenhang tussen bedrijfsactiviteiten en informatieobjecten in een ziekenhuis, de domeinen. De domeinen vormen logische bouwblokken voor de inrichting van de informatievoorziening.

Referentiemodel ziekenhuizen ontwikkeld. Binnen dit model worden informatiedomeinen onderkent.

Volgens Nictiz begint de vormgeving van de informatievoorziening bij een goed begrip van de essentie van de organisatie. Wat is de missie, visie en strategie? Welke producten en diensten worden geleverd? Welke bedrijfsactiviteiten, bedrijfsprocessen en bedrijfsfuncties zorgen hiervoor? Welke informatie is nodig om de bedrijfsactiviteiten uit te kunnen voeren.

  • Een bedrijfsactiviteit is een handeling die kan worden toegekend aan één persoon of aan één rol.
  • Een bedrijfsproces is een reeks van activiteiten, met een duidelijk startpunt en eindput, met een duidelijk vastgesteld doel.
  • Een bedrijfsfunctie is een set van bedrijfsactiviteiten die samenhang vertonen in de benodigde kennis, vaardigheden of middelen. Bedrijfsfuncties hebben vaak een meer permanet karakter dan bedrijfsprocessen.
  • Een informatieobject is een eenheid van informatie die relevant is vanuit een bedrijfsperspectief. Een informatieobject heeft betekenis voor de doelstelling en voor het functioneren van een organisatie.
  • Een informatiedomein is een set van bedrijfsactiviteiten met een maximale samenhang in de informatie die door de activiteiten wordt geproduceerd en gebruikt.

Informatiedomeinen vormen logische bouwblokken voor de informatievoorziening van een organisatie en kunnen als basis worden toegepast voor bijvoorbeeld applicatiearchitectuur. Hiermee kan de informatievoorziening maximaal op de behoeften van de organisatie afgestemd worden.

(...)

[Het Referentiedomeinenmodel ziekenhuizen bevat een CU-matrix. Deze matrix is op te stellen nadat eerst de bedrijfsactiviteiten en informatieobjecten zijn geïnventariseerd.] Vervolgens [worden] de bedrijfsactiviteiten en informatieobjecten in een matrix gezet en op de kruispunten te beoordelen of er sprake is van een Create-relatie of Use-relatie (CU matrix).
Een Create-relatie wil zeggen dat een activiteit een informatieobject produceert, leest, bijwerkt of verwijdert (Create, Read, Update en Delete). Een Use-relatie geeft aan dat een activiteit het object slechts leest (alleen Read).

Na het vullen van de matrix zijn de bedrijfsactiviteiten en informatieobjecten geordend, zodat er (informatie)domeinen ontstaan. Horizontaal staan de informatieobjecten, verticaal staan de bedrijfsactiviteiten. De gekleurde vlakken in de matrix zijn de informatiedomeinen; een set van bedrijfsactiviteiten met een maximale cohesie in de informatieobjecten.
Wat opvalt in de matrix is dat er veel relaties tussen bedrijfsactiviteiten en objecten bestaan buiten de informatiedomeinen. Dit weerspiegelt de complexiteit en hoge mate van informatie-uitwisseling binnen de zorg in ziekenhuizen.

Zie ook: Bluff Your Way Into Bedrijfsfuncties

Bron: Referentiedomeinenmodel ziekenhuizen (versie 2| 21-06-2012) op www.nictiz.nl

 

Laatst aangepast op vrijdag, 17 november 2017 21:59  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.

Winston Churchill

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 68 gasten online
Artikelen

kaizen robert maurer kleine stapjes

Banner
Banner

Getting things done, David Allen

Getting Things Done
Prettig en efficient werken zonder stress
David Allen

Bij Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Banner