• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Succesvolle moed volgens David Viscott
Gepubliceerd in Citaten: willen = kunnen
E-mail Afdrukken

citaat quote

If you have the courage to begin, you have the courage to succeed.

David Viscott

Laatst aangepast op zondag, 01 mei 2016 16:16  
Bedrijfsproces-architectuur volgens Dijkman, Vanderfeesten & Reijers
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

object georiënteerde procesmodel architectuur

bedrijfsprocessen proces architectuur

Een bedrijfsproces-architectuur geeft een  overzicht van de processen in een organisatie, de relaties tussen die processen en richtlijnen  die  gevolgd moeten worden bij het organiseren en beschrijven  van  de  processen.

(...)

Er zijn vijf soorten ontwerpmethoden voor proces-architectuur te onderscheiden:

 

  1. Doel-gebaseerde bedrijfsproces-architectuur.

  2. Transactie-gebaseerde bedrijfsproces-architectuur.

  3. Object-gebaseerde bedrijfsproces-architectuur.

  4. Referentiemodel-gebaseerde bedrijfsproces-architectuur.

  5. Functie-gebaseerde methode bedrijfsproces-architectuur.

Bij elk van deze methoden wordt eerst een structuur gemaakt volgens de methode  (bijvoorbeeld een doelstructuur volgens de doel-gebaseerde methode of een referentiemodel volgens de referentiemodel-gebaseerde  methode). Daarna wordt de proces-architectuur ontworpen op basis van die structuur.

(...)

 

(1) Doel-gebaseerde bedrijfsproces-architectuur

Volgens doel-gebaseerde methoden wordt eerst een hiërarchie van bedrijfsdoelen ontworpen, waarna de proces-architectuur wordt afgeleid uit de hiërarchie. Het voordeel van het gebruik van deze methode is dat die extra handvatten biedt om processen te identificeren, door niet alleen processen te structureren, maar ook doelen. Het bestaan van een bepaald bedrijfsdoel is aanleiding voor het identificeren van een proces, volgens het idee dat een proces een verzameling activiteiten is die tot een bepaald doel leiden. Niet alle soorten doelen zijn geschikt om een proces uit af te leiden. Afhankelijk van de specifieke methode worden verschillende soorten bedrijfsdoelen onderscheiden, waarvan sommigen geschikt zijn om processen te identificeren en anderen niet. Het bestaan van een relatie tussen bedrijfsdoelen is aanleiding voor het bestaan van een relatie tussen de processen die uit de bedrijfsdoelen zijn
afgeleid.

(2) Transactie-gebaseeerde bedrijfsproces-architectuur

Bij transactie-gebaseerde methoden wordt een transactie structuur ontworpen, die bestaat uit gerelateerde transacties. Een transactie is een activiteit die een aanbieder moet
uitvoeren tot tevredenheid van een afnemer. Het voordeel van het gebruik van transactiegebaseerde methoden is dat voor transacties veel voorkomende patronen zijn geïdentificeerd. Deze patronen kunnen helpen bij het identificeren van onderdelen van processen en bij het identificeren van het begin en het einde van een proces. Tijdens transacties worden bijvoorbeeld vaste fasen onderscheiden, zoals de initiatie-fase, waarbij een afnemer vraagt om een dienst of de aanbieder een dienst aanbiedt, de onderhandelingsfase, waarbij onderhandeld wordt over de uitvoering en afrekening van de dienst, de uitvoeringsfase, waarin de dienst wordt geleverd en de afrondingsfase, waarin de dienst wordt geaccepteerd en betaald. Deze fasen geven inzicht in de fasen die in een proces te onderscheiden zijn en geven aan waar het proces begint (bij de initiatie) en waar het proces eindigt (bij de acceptatie).

 

(3) Object-gebaseeerde bedrijfsproces-architectuur

Bij object-gebaseerde methoden worden eerst belangrijke bedrijfsobjecten geïdentificeerd. Op basis van de geïdentificeerde objecten worden vervolgens processen geïdentificeerd. Deze  methoden  kennen  twee  voordelen.  Ten eerste bieden ze extra handvatten om processen te identificeren, door niet alleen te kijken naar processen,  maar ook naar objecten. Ten tweede  zijn  objecten  vaak  relatief  eenvoudig te  identificeren  door  het  bestuderen  van  formulieren en systemen die in een organisatie gebruikt worden. Object-gebaseerde methoden onderscheiden twee soorten objecten die van belang zijn bij het ontwerpen van een procesarchitectuur: permanente objecten en stromende objecten.

Permanente objecten zijn objecten die relatief lang bestaan in een organisatie en die relatief belangrijk zijn. Voorbeelden zijn: ‘klant’ en ‘hypotheek’. Stromende objecten zijn  objecten  die  als leidraad dienen voor een proces en zo als het ware door het proces  stromen.  Een  voorbeeld  is  een  ‘aanvraag’, die door een aanvraag proces stroomt. Relaties  die  bestaan  tussen  objecten kunnen gebruikt worden om relaties te identificeren tussen de processen die uit de objecten worden afgeleid.

 

(4) Referentiemodel-gebaseeerde bedrijfsproces-architectuur

Referentiemodel-gebaseerde methoden bieden de ontwerper de mogelijkheid om een bestaande proces-architectuur, het referentiemodel, te nemen en dat aan te passen aan hun wensen. Er bestaan veel beroemde voorbeelden van deze methoden, zoals bijvoorbeeld het waardeketen-model van Porter, het SCOR-model en het APQC-referentiemodel. Een voordeel van het gebruik van deze methoden is dat tijd kan worden bespaard, omdat gebruik wordt gemaakt van bestaande oplossingen. Een ander voordeel is dat de kwaliteit van het resultaat beter kan zijn, omdat het gebaseerd is op een oplossing die zich al in de praktijk bewezen heeft.

(5) Functie-gebaseeerde bedrijfsproces-architectuur

Functie-gebaseerde methoden beginnen met het ontwerp van een functiehiërarchie, waaruit vervolgens een proces-architectuur wordt afgeleid. Een functie hiërarchie beschrijft een hiërarchische decompositie van bedrijfsfuncties, waarbij een bedrijfsfunctie de capaciteit van een organisatie is om bepaalde activiteiten uit te voeren. Een voorbeeld is de inkoopfunctie, die bedrijven in staat stelt om goederen en diensten in te kopen. Het voordeel van het gebruik van functie-gebaseerde methoden is, dat die extra mogelijkheden bieden om processen te organiseren en te structureren, door niet alleen te kijken naar processen, maar ook naar functies. Functie-gebaseerde methoden gebruiken alle een hiërarchische decompositie van functies in meer gedetailleerde functies, maar de manier waarop functies worden gerelateerd aan processen verschilt per methode.

 

Bron: Bedrijfsproes-architectuur - methoden en richtlijnen in de praktijk, R.M. Dijkman, I.T.P Vanderfeesten en H.A. Reijers

 

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:29  
Lifehacking met Helen Keller
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

Life is a succession of lessons which must be lived to be understood.

Hellen Keller

Laatst aangepast op zondag, 01 mei 2016 16:15  
Wat is Lean Six Sigma (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Wat is Lean six sigma mike george dave rowlands bill kastle

Wat is Lean Six Sigma
sneller en slimmer werken met beter resultaat
Mike George, Dave Rowlands & Bill Kastle

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 04 juni 2016 15:08  
Logistieke processen volgens het SCOR-model
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

scor model inkoop productie distributie retouren planning

Supply Chain Operations Reference Model (SCOR) is een referentiekader voor het efficiënt analyseren en meten van logistieke ketens. Het SCOR-model is een initiatief van de Supply Chain Council. Het doel van deze not-for-profit organisatie is "met het SCOR-raamwerk tot eenduidige definitie, meting en evaluatie van activiteiten binnen logistieke ketens te komen". Het SCOR-model is ontwikkeld in de Verenigde Staten en wordt beheerd door het APICS Supply Chain Council.

Het SCOR-model kent drie niveaus voor het analyseren van processen en is modulaire opgebouwd. Op elk niveau zoemt het model dieper in op de organisatie.

Niveau-1: Proces (strategisch niveau)
Op het eerste niveau onderscheidt het SCOR-model vijf hoofdprocessen:

  1. Planning (Plan): de planning en besturing van de processen in de keten.

  2. Inkoop (Source): de inkoop van grond- en hulpstoffen, halffabricaten en componenten.

  3. Produtie (Make): de productie van (eind)producten.

  4. Distributie (Deliver): de distributie van producten naar klanten.

  5. Retoure (Return): de processen die te maken hebben met het retour ontvangen van producten.

Op proces-niveau worden kritische prestatie-indicatoren (kpi's) aangegeven die op managementniveau belangrijk worden geacht.

 

Niveau-2: Procescategorie (tactisch niveau)

Op het tactische niveau worden verschillende procescategorieën onderscheiden die een verdieping zijn van de processen op het eerste niveau. Deze procescategorieën kunnen worden onderverdeeld in planningsprocessen, uitvoerende processen en ondersteunende processen.

Verder wordt op basis van de op strategisch niveau bepaalde kpi's vertaald naar het ambitie- of verbeterniveau bepaald (doelen).

 

Niveau-3: Proceselement (opeationeel niveau)

Op het operationele niveau zijn de processen op niveau 2 verder uitgewerkt in drie detailniveaus waarbij ook worden aangegeven:
- koppelen van de KPI's op het eerste niveau aan de prestatie-indicatoren die binnen processen op niveau 3 kunnen worden onderscheiden;
- de best practices die behoren bij de processen op niveau 3;
- de technische functionaliteiten om de processen met ondersteuning van ict in de organisatie uit te voeren.

Volgens Peter Streefkerk en Walther Ploos van Amstel "(is) [h]et SCOR-model geen blauwdruk voor het inrichten van de inkooppprocessen. Wel biedt SCOR een raamwerk dat inzicht geeft in de inkoopprocessen en handvaten aanreikt voor verbetering. Het voordeel van het toepassen van het SCOR-model is dat de resultaten van verbeteringen in samenwerkingen met leveranciers sneller zichtbaar zijn. Door gebruik te maken van de binnen het model vastgelegde uniforme termen en definities verbetert de communicatie met leveranciers."

Het Supply Chain Operations Reference model (SCOR) is een referentiekader voor het efficiënt analyseren en meten van, zoals de afkorting al doet vermoden, supply chains. Binnen het model wordt, naast de fysieke transacties binnen de keten, ook gekeken naar de ondersteunde administratieve activiteiten. "De opzet gaat nog wel uit van een benadering vanuit één enkele onderneming, maar door het aansluiten van het leveringsproces van de toeleveranciers en naar de afnemers ontstaat toch een min of meer integrale benadering van de keten. Het model omvat de keten vanaf de leverancier van de leverancier tot en met de klant van de klant. In elke schakel staan dezelfde vijf processen centraal: plan, source, make, deliver en return.

Dit referentiekader stelt gebruikers in staat om de supply chain processen te identificeren, meten en bespreken. Daarvoor worden vijf processen onderscheiden:

Plan: Afstemming van vraag en aanbod om een plan te ontwikkelen dat tegemoet komt aan de eisen met betrekking tot inkoop, productie en distributie.
Source: Inkoop van goederen en diensten die nodig zijn om aan de vraag te voldoen.
Make: Transformatie van grondstoffen en componenten tot eindproducten.
Deliver: Levering van eindproducten inclusief order management, warehouse management en transport management.
Return: Retourneren van eindproducten om welke reden dan ook.

Onderdeel van het SCOR-model is een set van prestatie-indicatoren (KPI’s) om de prestaties van de supply chain te meten. Voorbeelden van deze KPI’s zijn:Perfect order fulfilment

  • Order fulfilment cycle time
  • Total cost to serve
  • Cash-to-cash cycle time
  • Return on working capital

Bron:

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:34  
Waardevol beslissen met Roy E. Disney
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

When your values are clear to you, making decisions becomes easier.

Roy E. Disney

Laatst aangepast op zondag, 01 mei 2016 16:13  
Klanten, producten en processen volgens Jan Vissers & Guus de Vries
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

klant product proces

klanten producten processen proces

Klanten, producten en processen zijn concepten. Concepten waarmee we naar de werkelijkheid kunnen kijken.

(...)

Een klant is iemand die iets wil en daarvoor een vraag stelt aan een bedrijf dat producten verkoopt of diensten levert.

(...)

Een product is een fysiek/tastbaar product dat als antwoord op de klantvraag wordt geleverd, of - in geval van een dienst - het geheel aan dienstverlening als antwoord vanuit het bedrijf op de vraag van de klant.

(...)

Een proces is een serie van bewerkingen die moeten worden uitgevoerd om de vraag van de klant te beantwoorden en uiteindelijk het product op te leveren dat voldoet aan de specificaties die vooraf zijn gesteld. Dit impliceert dat specificaties van het eindproduct bekend zijn, de bewerkingen die moeten worden uitgevoerd bekend zijn, de duur van de bewerkingen bekend is en de volgorde waarin de bewerkingen moeten worden uitgevoerd. Let wel, dit hoeft niet allemaal deterministisch te zijn. Er kan ook sprake zijn van stochastiek in het proces, in de duur en volgorde van bewerkingen, in de kans dat sommige bewerkingen kunnen worden overgeslagen of een keer opnieuw moeten worden uitgevoerd als het resultaat niet voldoet aan de specificaties. Het is dan wel nodig om inzicht te hebben in deze karakteristieken van het proces.

Bron: Sleutelen aan zorgprocessen, een visie op zorglogistieke bedrijfsvoering, Jan Vissers & Guus de Vries

 

Laatst aangepast op zaterdag, 22 juni 2019 18:22  
Verleidelijke bescheidenheid volgens Thomas Merton
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat quote

The biggest human temptation is to settle for too little.

Thomas Merton

Laatst aangepast op zondag, 01 mei 2016 16:28  
Standaard werk volgens Taiichi Ohno
Gepubliceerd in Lean-tegeltje
E-mail Afdrukken

standaard standards taiichi ohno

Laatst aangepast op zondag, 01 mei 2016 18:14  
Doelgericht verdwalen met Alice in Wonderland
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

'Kunt u me misschien vertellen welke kant ik op moet?' 'Dat hangt er heel erg vanaf waar je heen wil,' zei de Kat.
'Dat kan me niet zoveel schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je op gaat,' zei de Kat.

Uit: Alice in Wonderland, Lewis Caroll

Laatst aangepast op zondag, 03 april 2016 07:10  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Be like a postage stamp, stick to one thing until you get there.

Josh Billings

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 68 gasten online
Artikelen

having no problem biggest taiichi ohno lean quote

Banner
Banner

one day tabe ydo tijd dag leef maximaal

One Day Methode
Voeg tijd toe aan je dag en leef maximaal
Tabe Ydo

Bij Bol.com | Managementboek



Lean boekentips

Banner