• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Peopleware (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

peopleware tom demarco lister teams

Peopleware
Productive Projects and Teams
Tom DeMarco, Timothy Lister

Bij: Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op zondag, 20 juli 2014 15:48  
Toekomstgericht met Charles R. Swindol
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

The past is over...forget it. The future holds hope...reach for it.

Charles R. Swindoll

Laatst aangepast op woensdag, 23 juli 2014 19:15  
Niveaus van kennis volgens Benjamin Bloom
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bloom kennis niveau taxonomie

kennis kennismanagement niveau

[N]iet alle kennis is van een gelijk niveau. Een voorbeeld: weten dat Leiden in 1574 is bevrijd van de Spanjaarden, is van een ander niveau dan verklaren hoe het komt dat Leiden in 1574 is bevrijd van de Spanjaarden, en tot welke merkbare gevolgen dit onder meer voor de stad Leiden heeft geleid. Kennisniveaus hebben ook invloed op de wijze waarop we de informatie in de kennisbank opnemen. Feiten kunnen we vrij eenvoudig als losstaande elementen opnemen. Om inzicht te genereren, moeten we ze dusdanig ordenen dat de betekenis duidelijk wordt. Verbanden tussen informatie kunnen we visualiseren, maar we kunnen ook links aanbrengen of informatie bij elkaar zetten die een onderlinge relatie vertoont. Tot slot kunnen we reliëf aanbrengen door de ene informatie meer te benadrukken dan de andere.

Een methode om deze niveaus in kaart te brengen, is het gebruik van zogenaamde taxonomieën. Een taxonomie (taxis [= ordening] en nomos [= wet]) is een wetmatige ordening, een structurering gebaseerd op een theoretische (en voor zover mogelijk ook empirische) basis .... Taxonomieën zijn ontwikkeld op verschillende terreinen: psychomotoriek (onder andere Simpson, 1967), gedrag (Gagné, & Briggs, 1974), combinaties van inhoudsniveaus, gedragsniveaus en transferniveaus (De Block, 1982), en op het terrein van de cognitie (Bloom, 1956 en Romiszowski, 1981). [De taxonomie van Bloom heeft] betrekking op de cognitie, het weten en de kennis.

Bloom ontwikkelde in de vijftiger jaren een cognitieve taxonomie .... Bloom beschrijft zes opeenvolgende kennisniveaus, waarbij hij veronderstelt dat elk niveau beheerst moet worden voordat iemand op een hoger niveau kan ‘acteren’:

  1. Kennis.

  2. Begrijpen.

  3. Toepassen.

  4. Analyseren.

  5. Synthetiseren.

  6. Evalueren.

 

Niveau Omschrijving
Kennis
– Kennen van feiten
– Kennen van middelen, methoden,
processen,...
– Kennen van systemen en
structuren
De geheugenactiviteit is het hoofdproces.
Geen inzicht of begrip.
– termen, definities, uitdrukkingen, jaartallen,...
– werkwijzen, technieken, klassen (bijvoorbeeld: genres, diersoorten), of methoden van onderzoek
– regels, principes, generalisaties, theorieën, of structuren
Begrijpen
– ...door vertalen en omzetten
– ...door interpreteren
– ...door extrapoleren of interpoleren
Inzicht wordt verondersteld, wat inhoudt dat men moet kunnen transformeren en gebruiken, maar louter in analoge situaties.

Of de student begrip heeft, kan men zien op drie niveaus:
– andere abstractieniveau, omzetten van bijveelden symbolisch naar verbaal, omzetten uit een andere taal;
– hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden;
– consequenties kunnen trekken die niet expliciet gegeven zijn.
Toepassen Gebruiken van kennis in nieuwe situaties (bijvoorbeeld aangeleerde woorden in een gesprek kunnen gebruiken, juiste oplossingsmethode kunnen kiezen en/of
gebruiken).
Analyseren Het verduidelijken, in vraag stellen, in samenstellende delen ontleden van de inhoud.
Synthetiseren De reden kunnen geven waarom iets op een bepaalde manier gedaan of gebruikt is; redeneren.
Evalueren Denken dat creatief van aard is. De inhoud moet zelf samengesteld kunnen worden.
Kritisch denken, bijvoorbeeld een boekbespreking maken.

Bron: Kennis van kennisbanken, Open Universiteit

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:32  
Omdenken volgens Brian Tracey
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Our mind is the most valuable possession that we have. The quality of our lives is, and will be, a reflection of how well we develop, train, and utilize this precious gift.

Brian Tracy

Laatst aangepast op woensdag, 23 juli 2014 19:14  
Succes volgens Earl Nightingale
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

People with goals succeed because they know where they are going.

Earl Nightingale

Laatst aangepast op woensdag, 23 juli 2014 19:13  
Zacht veranderen (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

zacht veranderen rogier guns

 

Zacht veranderen
..want de zachte kant van verandering negeer je op eigen risico!
Rogier Guns

Bij Bol.com | Managementboek





Laatst aangepast op zondag, 20 juli 2014 15:41  
Omdenken met Thomas Edison
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

There is always a better way.

Thomas Edison

Laatst aangepast op woensdag, 23 juli 2014 19:11  
Managementinformatie vs. stuurinformatie volgens Marjolijn Stenneke
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

managementinformatie stuurinformatie control sturen

Volgens Marjolijn Stenneke is een belangrijk verschil tussen managementinformatie en stuurinformatie.

managementinformatie stuurinformatie control sturen

Als er op managementinformatie gestuurd moet worden, betekent dit dat er iets fout gelopen is. De managementinformatie laat zien wat de werkelijkheid is ten opzichte van de door het management bepaalde meetpunten. Stuurinformatie wordt (op dagelijkse basis) gebruikt om bij te sturen op de meetpunten die vooraf in de KPI’s gedefinieerd zijn. Stuurinformatie wordt dan ook actiever ingezet dan managementinformatie. Het is te vergelijken met het dashboard van een auto: de snelheid is stuurinformatie, hoeveel brandstof de auto verbruikt heeft of de gemiddelde snelheid is managementinformatie.

Als het gaat om managementinformatie is het belangrijk niet te veel indicatoren tegelijk te laten zien. Stenneke adviseert dan ook om tussen de 5 en 10 meetpunten te definiëren waarop je actief wilt sturen. Voor elk van de meetpunten (KPI's) moet een target worden bepaald. Volgens Stenneke is een KPI zonder target namelijk geen KPI. De gekozen targets maken het mogelijk om op een dashboard in één oogopslag te laten zien hoe het ervoor staat. Door een trendlijn toe te voegen, kun je bovendien tijdig achteruitlopende prestaties signaleren, nog voordat een KPI onder de target uitkomt.

Bron: De 10 key indicatoren voor een goede dashboard performance, Marjolijn Stenneke

 

Laatst aangepast op vrijdag, 17 november 2017 22:05  
Kwaliteit volgens Robert M. Pirsig
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Defining quality means destroying quality.

Robert M. Pirsig

Laatst aangepast op woensdag, 23 juli 2014 19:10  
Klein is fijn volgens Lao Tzu
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Do the difficult things while they are easy and do the great things while they are small. A journey of a thousand miles must begin with a single step.

Lao Tzu

Laatst aangepast op woensdag, 23 juli 2014 19:09  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

 

In this life we cannot always do great things. But we can do small things with great love.

Mother Teresa

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 254 gasten online
Artikelen

management job improve system quote taiichi ohno

Bewaren

Banner
Banner

onbeperkt houdbaar jeroen busscher

Onbeperkt houdbaar
Hoe blijf je succesvol?
Jeroen Busscher

Bij Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Banner