• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Begin bij het eind
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

What we call the beginning is often the end. And to make an end is to make a beginning. The end is where we start from.

T.S. Eliot

Laatst aangepast op woensdag, 08 juni 2011 13:51  
De consultancymethode (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

consultancymethode Marc Baaij

De consultancymethode
Van probleem tot oplossing
Marc Baaij

Via managementboek.nl

Laatst aangepast op woensdag, 09 november 2011 19:46  
Probleemdefinitie volgens Marc Baaij
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

Consultancymethode

In zijn boek De consultancymethode, van probleem tot oplossing introduceert Marc Baaij het zgn. probleemdefinitieraamwerk dat vijf stappen beschrijft voor het definiëren van een probleem (de kans):

  1. Identificeer de uitgangspositie

  2. Identificeer de ontwikkeling: huidige en/of toekomstige ontwikkeling(en) die het huidige of toekomstige resultaat positief (kans) of negatief (probleem) beïnvloeden.

  3. Identificeer het doelresultaat

  4. Identificeer het feitelijke resultaat

  5. Formuleer de vraag ('resultaatskloof'): negatieve verschil tussen het feitelijke resultaat en het doelresultaat. Het probleem wordt gedefinieerd in termen van de resultaatskloof.

Op basis van de vijf stappen (componenten) van het raamwerk wordt een vraag geformuleerd die de probleemoplossing (of kansbenutting) stuurt. De vraag komt neer op het overbruggen van de resultaatskloof om het doelresultaat te bereiken. De vraag luidt: hoe moet je reageren (anticiperen) op ontwikkelingen om de resultaatskloof te overbruggen, en daarmee het doelresultaat te bereiken?

Bron: http://static.managementboek.nl/pdf/9789052618579.pdf

Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:28  
Zeg-het-nou-zelf leiderschap volgens Seth Godin
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

People don't believe what you tell them They rarely believe what you show them. They often believe what their friends tell them. They always believe what they tell themselves. What leaders do: they give people stories they can tell themselves. Stories about the future and about change.

Seth Godin

Laatst aangepast op woensdag, 30 november 2011 21:09  
Ijzeren vierkant voor projectmanagement
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

Ijzeren vierkant duivels driehoek

De scope is een belangrijk onderdeel van een project(definitie); zodra er iets verander in de scope heeft dit direct gevolgen voor tijd, geld, kwaliteit - het zgn. ijzeren vierkant. Bij het managen van projecten is het (dus) cruciaal om het projectresultaat en de scope direct goed vast te stellen. Het projectresultaat is het op te leveren product of dienst.De scope staat voor de begrenzingen van het totaal van de op te leveren producten, diensten en uit te voeren activiteiten. De scope en de op te leveren resultaten worden voor het eerst geformuleerd in de projectvraag, gedefinieerd tijdens de projectvoorbereiding en vastgelegd in de projectopdracht. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het bepalen van het projectresultaat. De projectmanager moet vervolgens het projectresultaat duidelijk en eenduidig omschrijven.

De scope van een project kent drie dimensies:

  1. Op te leveren producten.

  2. Uit te voeren activiteiten.

  3. Betrokken werkgebieden

Een belangrijk risico binnen projectmanagement is de zgn. scope creep. Scope creep staat voor het verschijnsel van het (on)bewust wijzigen van de scope van een project. Dit gaat vaak in kleine stapjes zonder tussentijdse analyse of vastlegging. Scope creep leidt tot een verschil tussen de vastgestelde scope en de veronderstelde scope, met bijbehorende risico's voor onvoorziene overschrijding in tijd en geld en niet gewenste consequenties voor andere delen van projecten of andere programma's.

Bron: Scope en op te leveren resultaten NCB 1.10

Laatst aangepast op dinsdag, 02 januari 2018 08:28  
Getting things done (GTD) volgens Jeffrey Pfeffer
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

gtd getting things done

Op Guy Kawasaki's blog wordt aan organisatiegedrag-professor Jeffrey Pfeffer een aantal vragen gesteld naar aanleiding van zijn laatste boek What Were They Thinking?: Unconventional Wisdom About Management.

Op de vraag welke rol strategische planning speelt bij het managen van een organisatie, geeft Pfeffer als antwoord dat het niet alleen belangrijk is de goede dingen te doen, maar vooral dingen gedaan te krijgen.

"Doing the right thing is important, which is where strategy comes in. But doing that thing well—execution—is what sets companies apart. After all, every football play is designed to go for a huge gain. The reason it doesn’t is because of execution—people drop balls, miss blocks, go to the wrong place, and so forth. So, success depends on execution—on the ability to get things done."

Bron: Guy Kawasaki, Ten Questions with Jeffrey Pfeffer

Laatst aangepast op zondag, 17 juni 2018 07:25  
What were they thinking? (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

What were they thinking Jeffrey Pfeffer

What Were They Thinking?
Unconventional wisdom about management
Jeffrey Pfeffer

Bij managementboek.nl

Laatst aangepast op woensdag, 09 november 2011 19:32  
Versneld verkeerd
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

If the ladder is not leaning against the right wall, every step we take just gets us to the wrong place faster.

Stephen Covey

Laatst aangepast op dinsdag, 07 juni 2011 17:33  
Moeizaam initiëren volgens Seth Godin
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

The easiest thing is to react.
The second easiest is to respond.
But the hardest thing is to initiate.

Seth Godin

Laatst aangepast op dinsdag, 07 juni 2011 19:39  
Hoopvol leiderschap volgens Seth Godin
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

Hope without a strategy doesn’t generate leadership. Leadership comes when your hope and your optimism are matched with a concrete vision of the future and a way to get there.  People won’t follow you if they don’t believe you can get to where you say you’re going.

Seth Godin

Laatst aangepast op woensdag, 30 november 2011 21:09  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

For the real question is whether a 'brighter future' is really always so distant. What if, on the contrary, it has been here for a long time already, and only our own blindness and weakness has prevented us from seeing it around us and within us, and kept us from developing it.

Václav Havel

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 68 gasten online
Artikelen

masaaki imai kaizen strategy improvement

Banner
Banner

uncommon sense teaching barbara oakley

Uncommon Sense Teaching
Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn
Barbara Oakley

Bij Bol.com | Amazon.nl




 

Lean boekentips

Banner