• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Koninklijk Lean-adagium
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

the flow must go on lean

Laatst aangepast op dinsdag, 20 februari 2018 07:19  
Design volgens Steve Jobs
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

quote steve jobs

Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.

Steve Jobs

Laatst aangepast op woensdag, 18 december 2013 19:33  
Lean volgens Loesje
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

lean volgens Loesje

Laatst aangepast op zaterdag, 14 december 2013 21:46  
Omdenken met Taiichi Ohno
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Having no problems is the biggest problem of all.

Taiichi Ohno

Laatst aangepast op vrijdag, 13 april 2018 06:41  
Visualiseren volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Visualizing something organizes one’s ability to accomplish it.

Stephen Covey


Laatst aangepast op woensdag, 18 december 2013 19:22  
Theorie van gepland gedrag volgens Ajzen
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

gepland gedrag ajzen

Een veel gebruikte theorie over het gedrag van mensen is de theorie van gepland gedrag van Ajzen. Tiggelaar vat de essentie van Ajzens theorie van gepland gedrag uit 1991 als volgt samen: "onze intenties en ons gedrag worden gestuurd door drie verzamelingen van overtuigingen: onze beliefs omtrent het nut van ons voorgenomen gedrag, onze verwachtingen over wat anderen zullen vinden van dat gedrag en onze inschatting van ons vermogen om het voornemen ook echt uit te voeren. Wie anderen wil veranderen, moet zijn pijlen richten op deze overtuigingen."

In het boek 'Voor de verandering' beschrijft Joep Brinkman aan welke voorwaarden binnen de theorie van gepland gedrag moet zijn voldaan om te kunnen spreken over échte verandering.

theorie van gepland gedrag

Een bijzonder inzicht in veranderingsprocessen biedt de zogeheten 'theory of planned behavior', waarvan Ajzen en Fishbein als grondleggers gelden. De theorie kent een hoop mitsen, maren en nuances. Voor [Brinkman] is het echter vooral van belang dat deze theorie een aantal voorwaarden onderkent waaraan moet worden voldaan alvorens een persoon een of andere gedragsverandering wil aangaan of wérkelijk aangaat. (Strikt genomen spreekt de theorie niet eens over gedragsverandering zelf, maar over de gedragsintentie ofwel het voornemen tot bepaald gedrag. (...) Wil er van échte verandering sprake kunnen zijn, dan moet er aan vier voorwaarden zijn voldaan:

  1. De betreffende waarde onderschrijven: voordat iemand verandert, moet hij allereerst een of andere behoefte hebben ófwel de betreffende waarde onderschrijven. Wie bewust zijn gedrag wil veranderen, doet dat met het oog op een bepaald effect. (...) Er moet ... een bepaald nuttig effect mee te bereiken zijn. Hier zijn bepaalde waarden in het geding. Een waarde is iets wat je de moeite van het nastreven waard vindt.

  2. Gedragseffecten: betrokkene moet het idee hebben dat het 'nieuwe' gedrag (in enige mate) kan bijdragen aan het bereiken van die waarde of helpt in die behoefte te voorzien. Dit noemt men gedragseffectiviteit. Iemand zal zijn gedrag pas willen veranderen, als hij gelooft dat het beoogde nieuwe gedrag werkelijk tot het gewenste efect kan leiden. Het gedrag moet dus aan het bereiken van de betreffende waarde kunnen bijdragen.

  3. Persoonlijke effectiviteit: betrokkene moet het idee hebben dat die verandering, althans in aanleg, voor hem ook mogelijk is. Dit is de zogeheten persoonlijke effectiviteit. Het begrip persoonlijke effectiviteit heeft betrekking op de mate waarin men in staat is, of denkt te zijn, zich het nieuwe gedrag daadwerkelijk eigen te maken.

  4. Sociale norm: betrokkene moet steun ondervinden uit zijn omgeving. In de theorie van gepland gedrag heet dit de voorwaarde van de sociale norm. In het algemeen zijn mensen pas bereid te veranderen, als hun omgeving dit min of meer 'ziet zitten'.

Bron: Voor de verandering, een praktische inleiding in de agogische theorie, Joep Brinkman en Ben Tiggelaar: Waarom floppen veel veranderingen?

Laatst aangepast op maandag, 25 december 2017 11:33  
Cultuurverandering volgens John Seddon
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Attempting to change an organization’s culture is a folly, it always fails. Peoples’ behavior (the culture) is a product of the system; when you change the system peoples’ behavior changes.

John Seddon

Laatst aangepast op dinsdag, 17 december 2013 21:11  
Power to the introverts volgens Susan Cain
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Introversion - along with its cousins sensitivity, seriousness, and shyness - is now a second-class personality trait, somewhere between a disappointment and a pathology. Introverts living in the Extrovert Ideal are like women in a man's world, discounted because of a trait that goes to the core of who they are. Extroversion is an enormously appealing personality style, but we've turned it into an oppressive standard to which most of us feel we must conform.

Susan Cain

Laatst aangepast op vrijdag, 13 december 2013 08:19  
Lean volgens Masaaki Imai
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

You cannot be Lean, you can only become Lean.

Masaaki Imai

Laatst aangepast op woensdag, 23 maart 2016 21:19  
First time right volgens Scott Adams
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Of course I don't look busy, I did it right the first time.

Scott Adams

Laatst aangepast op vrijdag, 13 december 2013 08:16  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

It is not enough to do your best; you must know what to do, and then do your best.

William Edwards Deming

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 84 gasten online
Artikelen

eli goldratt systematicaly applying question why simplicity

 

Banner
Banner

haal meer uit hersenen mark tigchelaar

Haal meer uit je hersenen
Over snellezen, geheugentechnieken en mindmapping
Mark Tigchelaar

Bij Bol.com | Managementboek


Lean boekentips

Banner