• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Beheer bedrijfsinformatie volgens Frank van Outvorst & Hans Pijnenburg
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

informatie icoon icon

In het artikel De zorg voor bedrijfsinformatie binnen BiSL gaan Frank van Outvorst & Hans Pijnenburg in op het BiSL-proces beheren bedrijfsinformatie.

Binnen de geautomatiseerde informatievoorziening zijn volgens Outvorst en Pijnenburg twee soorten gegevens te onderscheiden:

  1. Bedrijfsgegevens: gegevens die van belang zijn voor de procesuitvoering. Ook wel aangeduid als proces- of productiegegevens.

  2. Stuurgegevens: gegevens die van belang zijn voor een correcte werking van het informatiesysteem. Dit zijn vaak parameters of stamtabellen, zoals tarieven, btw-percentages, etc., die de uitkomsten van een bedrijfsproces bepalen.

Naast een geautomatiseerde informatievoorziening bestaat binnen veel organisaties ookeen niet-geautomatiseerde informatievoorziening. Het gaat hierbij om ongestructureerde gegevens vastgelegd op niet- of semigeautomatiseerdedocumenten als aftekenformulieren, aanvragen, inschrijfformulieren,losstaande Excel-lijstjes, etc.

Het proces beheren bedrijfsinformatie (BBI) is het proces dat verantwoordelijk is voor de correcte opzet en inhoud van de gegevens in de informatievoorziening. BBI richt zich specifiek op de inhoud van de informatievoorziening, te weten de inhoudelijke bedrijfsinformatie. OUtvorst en Pijnenburg definiëren bedrijfsinformatie als de combinatie van de binnen de informatievoorziening vastgelegde bedrijfsgegevens (zowel geautomatiseerd als nietgeautomatiseerd) en de betekenis die aan deze gegevens wordt gegeven.

Binnen het proces BBI zijn de drie belangrijkste onderwerpen:

  1. Onderhoud en bewaking van het bedrijfsinformatiemodel.

  2. De gegevenskwaliteit m.b.t. juistheid, volledigheid en tijdigheid.

  3. Levering van ad hoc informatie.

Binnen het BiSL-model wordt BBI gepositioneerd als Uitvoerend proces binnen het procescluster Gebruiksbeheer. Het proces draagt namelijk op uitvoerend niveau bij aan het exploiteren (gebruiken) van de informatievoorziening.

In een bedrijfsinformatiemodellen wordt de basis van het gegevensgebruik vastgelegd:
• In wat voor objecten zijn we als organisatie geïnteresseerd en waarvan gaan we gegevens vastleggen?
• Wat is de betekenis van deze objecten en de gegevens die we over deze objecten vastleggen?
• Wat zijn de relaties tussen de onderkende objecten?
• Wat zijn de relaties tussen de gegevens (en de objecten)?
• Wat zijn de kwaliteitscriteria waaraan de gegevens moeten voldoen?

"Binnen het proces BBI kan Functioneel Beheer natuurlijk niet verantwoordelijk zijn voor kwaliteit van de (bedrijfs)gegevens. Ook is Functioneel Beheer niet verantwoordelijk voor kwaliteitseisen m.b.t. de informatie. De verantwoordelijkheid voor deze beide onderwerpen hoort bij de proceseigenaar. Deze bepaalt welke gegevenskwaliteit noodzakelijk is voor de uitvoering van het ondersteunde bedrijfsproces conform de kaders die gelden voor de uitvoering van dat proces. Daarnaast stuurt de proceseigenaar op de wijze waarop het ondersteunde bedrijfsproces wordt uitgevoerd."


Bron: De zorg voor bedrijfsinformatie binnen BiSL, Frank van Outvorst & Hans Pijnenburg

Laatst aangepast op zaterdag, 01 februari 2020 20:22  
Omdenken met David Emerald
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Whatever I hold in my mind tends to manifest itself in my life. What we believe and assume creates most of our reality and our experience.

David Emerald

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:54  
Hartelijk tuinieren volgens Jack Kornfield
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

The heart is like a garden: it can grow compassion or fear, resentment or love. What seeds will you plant there?

Jack Kornfield

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:53  
Omdenken met Marsha Petrie Sue
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Stay away from what might have been and look at what will be.

Marsha Petrie Sue

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:51  
Omdenken met Harry Kemp
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

The poor man is not he who is without a cent, but he who is without a dream.

Harry Kemp

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:50  
Het Coachingstechnieken Boek (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

coachingstechnieken boek susan ass coaching

Het Coachingstechnieken Boek
Voor en door topcoaches
Susan van Ass

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 31 januari 2015 17:23  
TCO van informatiesystemen volgens Mark Smalley
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

tco informatiesysteem information systems mark smalley

 

 

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:04  
Omdenken met Nancy Willard
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Sometimes questions are more important than answers.

Nancy Willard

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:49  
Omdenken met David Bly
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Striving for success without hard work is like trying to harvest where you haven’t planted.

David Bly

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:48  
Dromen durven doen met Dag Hammarskjold
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Never look down to test the ground before taking your next step; only he who keeps his eye fixed on the far horizon will find his right road.

Dag Hammarskjold

Laatst aangepast op dinsdag, 30 december 2014 20:46  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Follow effective action with quiet reflection. From the quiet reflection will come even more effective action.

Peter Drucker

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 73 gasten online
Artikelen

taiichi ohno managers sufficiently engaged factory floor lean wash hands

Banner
Banner

flow kunst zakendoen bommerez.jpg 

Flow en de kunst van het zakendoen
Jan Bommerez, Kees van Zijtveld

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Lean boekentips

Banner