• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Veranderen volgens Richard Carlyle
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

When the oak is felled the whole forest echoes with it, but a hundred acorns are sown in silence by an unnoticed breeze.

Richard Carlyle

Laatst aangepast op vrijdag, 09 oktober 2015 19:44  
Het tolmodel van Oscar van Leeuwen
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

tolmodel oscar leeuwen.jpg

Het tolmodel van Oscar van Leeuwen (1996) gaat in op de factoren  die  van invloed zijn op de  informatiebehoefte  van  het  management, voor zover er informatiebehoefte is voor het nemen van periodieke besluten. Anders gezegd: het tolmodel van Oscar van Leeuwen legt expliciet de link tussen de kenmerken van de organisatie en de vorm en inhoud van de managementinformatie.

Volgens Van Leeuwen worden de vorm en inhoud van managementinformatie bepaald door zeven factoren:

  1. Missie.

  2. Kritieke succesfactoren.

  3. Doelen.

  4. Doelstellingen.

  5. Aard proces & structuur.

  6. Managementstijl.

  7. Cultuur.

Het tolmodel bestaat uit twee piramides die met elkaar verbonden zijn door een tussenlaag. De bovenste, rechtop staande, piramide geeft de zogenaamde 'harde' onderdelen van het tolmodel weer. Deze onderdelen zijn duidelijker en rationeler te omschrijven en/of te kwantificeren dan de onderste. Het 'tussenstuk' vormt de verbinding met de onderstaande, omgekeerde, piramide, bevat de 'zachte' onderdelen. Di betreft de niet-kwantificeerbare, wat vagere en moeilijker vast te stellen onderdelen: managementstijl en cultuur.

tolmodel oscar leeuwen.jpg

De bestuurlijke informatieverzorging is primair gericht op het verstrekken van informatie aan mensen in organisaties die op grond daarvan hun werk kunnen doen. Bij het vormgeven (inrichten) van een systeem voor de bestuurlijke informatieverzorging is daarom de eerste vraag die beantwoord moet worden: welke informatiebehoeften bestaan in de organisatie ofwel welke informatie is nodig?

(...)

Het blijkt dat de informatiebehoeften worden bepaald door zoveel factoren dat het moeilijk is om door de bomen het bos te zien. Met het oog daarop is het tolmodel ontwikkeld. Dit model brengt alle factoren die bij het vaststellen van de informatiebehoeften in ogenschouw moeten worden genomen op overzichtelijke wijze in kaart. ... Het tolmodel is ontwikkeld door Oscar van Leeuwen Het tolmodel kent de volgende onderdelen:

De bovenkant
De informatiebehoeften worden benaderd vanuit de vraag: ‘Waar wil de onderneming naar toe’. De missie, strategie en doelstellingen van de onderneming zijn immers belangrijke objecten waarover managers willen worden geïnformeerd: ‘gaan we de goede kant op’, ‘liggen we nog op koers’ en ‘waar moet eventueel een bijstelling plaatsvinden’ enz..

Het midden
De informatiebehoeften worden benaderd vanuit de vraag: ‘Hoe werkt de onderneming’. Informatie over de structuur, de bedrijfsprocessen en de activiteiten is nodig om in de dagelijkse praktijk juist datgene te doen dat bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Managers willen antwoord op de vragen: ‘wie moest wat doen en is dat goed gegaan’, ‘welke orders zijn er en welke afspraken hebben we met klanten gemaakt’, ‘zijn de voorraden nog toereikend’ enz.

De onderkant
De informatiebehoeften worden benaderd vanuit de vraag: ‘Wat heeft een manager nodig als we zijn persoonlijke wijze/stijl van werken bekijken. In dit kader zijn de managementstijl en de cultuur van de onderneming van belang.

Bij het vormgeven van al deze factoren is niet voor niets gedacht aan een tol. Een tol kan immers pas goed draaien indien de onderdelen daarvan goed op elkaar zijn afgestemd ofwel: in balans zijn. Is aan deze voorwaarde niet voldaan, dan gaat de tol ‘zwabberen’ en ligt hij al gauw omver. Ook bij het in kaart brengen van de gewenste informatie dient aan alle factoren van het tolmodel aandacht te worden geschonken. Te veel of te weinig aandacht voor één van de onderdelen van het model zal er toe leiden dat de geleverde informatie (later) niet of niet voldoende wordt gebruikt.

Bron: Vorm van de bestuurlijke informatieverzorging, prof. drs P.L.A.M. (Paul) van Kessel RE RA, Tolleren - lern van de toltheorie, E.E. de Wagt

Bewaren

Laatst aangepast op vrijdag, 17 november 2017 21:57  
Omdenken met Kurt Vonnegut
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Of course it is exhausting, having to reason all the time in a universe which wasn’t meant to be reasonable.

Kurt Vonnegut

 

Laatst aangepast op vrijdag, 09 oktober 2015 19:38  
Verspilling volgens Stephen R. Covey
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

ladder against wall stephen covey faster

 

Laatst aangepast op dinsdag, 06 oktober 2015 18:37  
Presentatiepimper: beeld vrijstaand maken voor dummies
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

uitsnijden beeld clipping image

Het zal een persoonlijke fetisj zijn, maar ik heb een sterke voorkeur voor vrijstaand beeld. Dé manier om bestaand beeld uit te snijden, zonder meteen met professionele beeldbewerkingsprogramma's aan de slag te gaan, is het programma Clipping Magic.

Het bovenstaande plaatje geeft aan hoe je dit kan doen:

  1. Sla het te bewerken beeld op op je computer.

  2. Ga naar https://clippingmagic.com/.

  3. Upload de opgeslagen afbeelding.

  4. Markeer met groen de te bewaren voorgrond.

  5. Markeer met rood de te verwijderen achtergrond.

  6. Verander (via het menu onderin beeld) de achtergrond in wit.

  7. Maak een schermprint waarbij de afbeelding 'in beeld' is.

  8. Open de schermprint in een programma waarmee je een uitsnede kan maken.

 

Bewaren

Laatst aangepast op zaterdag, 15 oktober 2016 08:22  
Triggers (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

triggers marshall goldsmith

Triggers
hoe je je gedrag voorgoed verandert, en wordt wie je wilt zijn
Marshall Goldsmith

Bij Bol.com | Managementboek


Laatst aangepast op zondag, 27 september 2015 15:43  
Omdenken volgens Bertrand Russell
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

everything vaguel bertrand russell

 

Laatst aangepast op zondag, 04 oktober 2015 12:33  
Grondoorzaken volgens Vergliius
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

Happy is he who can find out the cause of things.

Vergilius

Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2015 20:15  
Eigenwaardevol volgens Peter V. Brett
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Let others determine your worth and you’re already lost, because no one wants people worth more than themselves.

Peter V. Brett

Laatst aangepast op zondag, 11 oktober 2015 06:31  
Verbeteren volgens Henrik Kniberg
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

The important thing is not your process. The important thing is your process for improving your process.

Henrik Kniberg

Laatst aangepast op woensdag, 02 september 2015 07:09  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A clever person solves a problem. A wise person avoids it.

Albert Einstein

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 67 gasten online
Artikelen

klanten jeff bezos

Banner
Banner

meester adviseur rob bertels gerlof schutte

Meesteradviseur
Handboek voor duurzame groei in je adviesrol
Rob Bertels, Gerlof Schutte

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner