• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Requirements Business rules volgens Nicole de Swart
Business rules volgens Nicole de Swart

business rules management brm bedrijfsregel bedrijfsregels

Op haar blog geeft Nicole de Swart de volgende beschrijving van business rules:

nicole de swart business rules requirements

Business rules vertonen veel overeenkomsten met requirements maar ze zijn niet hetzelfde. Business rules zijn regels die een bepaald aspect van de business definiëren of beperken. Ze zijn bedoeld om de kenmerken van de business te handhaven of het gedrag van de business te beïnvloeden (Business Rules Group). Business rules zijn onafhankelijk van de werking van het systeem en van de inrichting van het proces. Als de werkzaamheden niet met het systeem maar volledig handmatig uitgevoerd zouden worden, gelden de business rules nog steeds.

Een business rule is vaak de bron van één of meer requirements. Sommige business rules kunnen rechtstreeks overgenomen worden als requirement, bijvoorbeeld de afspraak dat klanten een zescijferig klantnummer krijgen ter identificatie. Voor andere business rules geldt dat ze op verschillende manieren geïmplementeerd kunnen worden.

Volgens Nicole de Swart zijn er vijf soorten bedrijfsregels:

  1. Feiten: uitspraken over de business die waar zijn. Het gaat meestal over belangrijke bedrijfsbegrippen en de relaties daartussen (bijv. een hotelreservering geldt altijd voor een aaneengesloten periode).

  2. Beperkingen: beperking van de manier waarop de business werkt. Beperkingen zijn te herkennen aan woorden als moeten, mogen niet, alleen toegestaan als (bijv. een reservering mag niet meer dan één jaar van tevoren gedaan worden).

  3. Geconditioneerde acties: actie die onder bepaalde voorwaarden wordt geïnitieerd. Deze business rules beginnen vaak met het woord 'als' of 'wanneer' (bijv. als de gasten van een gereserveerde kamer niet voor 18:00 uur hebben ingecheckt en ook niet op de dag zelf telefonisch hebben laten weten hoe laat ze zullen arriveren, wordt de kamer vrijgegeven voor andere gasten).

  4. Conclusies: nieuw feit dat ontstaat als een ander feit of een berekening aan een bepaalde voorwaarde voldoet. Ook deze business rules beginnen vaak met het woord 'als' of 'wanneer', maar daarop volgt een nieuw feit en geen actie zoals bij de vorige categorie (bijv. als op één van de dagen in de gewenste reserveringsperiode geen kamer beschikbaar is, is de hele reservering niet mogelijk).

  5. Berekeningen: een berekening kan gepaard gaan met ingewikkelde rekenregels of wiskundige formules. Denk aan de rekenregels waaraan de salarisadministratie moet voldoen (bijv. de totaalprijs van een reservering moet berekend worden door <rekenregel>).

Bron: Business rules

Laatst aangepast op maandag, 21 september 2020 09:01  

 

The product is what the product does; it is the total package of benefits the customer receives when he buys. 

E. Raymond Corey

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 222 gasten online
Artikelen

important management sincere interest little below juran

Banner
Banner

kracht roze bril jeroen busscher

De kracht van de roze bril
Onverwachte lessen van blije eikels
Jeroen Busscher

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner