• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Bedrijfsproces
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Bedrijfsproces

woordenboek lean six sigma lss

Bedrijfsproces

Definitie

...

Alias:

  • Klantproces
  • End-to-end proces

proces processen process bedrijfsproces

Klantproces

Proces, waarin alle stappen zijn opgenomen die de klant van dit proces doorloopt.

Zie ook: Processen volgens Stef Joosten

Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.

proces processen process bedrijfsproces

Bedrijfsproces

Geordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd om in logische samenhang een bepaalde toegevoegde waarde te leveren aan een klant of afnemer.

Bron: Het BPM boek - theorie en praktijk van procesgericht organiseren, Aty Boers & Nico de Graaf

proces processen process bedrijfsproces

A business process is triggered by a business event and includes five key components:

  • the tasks that make up the process,
  • the process flow,
  • the decision points,
  • the actors that carry out the tasks
  • the outcome of the business process.
Unfortunately, there is no universally agreed set of terms in business process modelling and the terms 'process'. 'activity', 'task' and 'step' are often used interchangeably. For the sake of simplicity, we have adopted the following convention here:

• 'Process' refers to an entire set of activities that start with a triggering event and end with some output being delivered.

• 'Task' refers to an individual activity within the overall process: these are usua carried out by an actor at a single point in time.

• 'Step' refers to the activities carried out within an individual task.

It is useful to show just the tasks on the process model rather than each individual step as this helps with the readability and clarity of the model. Task descriptions can then be produced where the steps within each task can be defined.

Business events

There are three types of business event
External - these business events or iyiriale from outside the organisation or the business system under consideration For example. a customer makes a hotel booking or orders some goods.

Internal these business events originate within the business system and typically involve business managers making decisions. For example, the marketing manager makes a decision to reduce prices on a product line or the finance manager decides to review fees charged by suppliers.

Time-based - these business events occur at a regular point in time. For example, a process to make salary payments to staff is initiated when it is the last working day of the month.

Bron: Business Analysis, Debra Paul, James Cadle & Donald Yeates (editors)

 

proces processen process bedrijfsproces

Bedrijfsproces

Een bedrijfsproces bestaat uit een geordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd met als doel een (combinatie van) bedrijfsservices te leveren aan een externe klant.

Bron: https://novius.nl/wp-content/uploads/2018/03/Novius-stijlgids-bedrijfsontwerp-2018-v2.0-1.pdf

 

proces processen process bedrijfsproces

Bedrijfsprocessen

Het geheel aan primaire, ondersteunende en besturende processen binnen een organisatie

De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online

 

proces processen process bedrijfsproces

End-to-end bedrijfsproces

De keten van processen van klantverzoek tot levering.

Bron: Uw bedrijf geregeld met Business Rule Management, Alcedo Coenen, Leo Hermans, Matthijs van Roosmalen & Silvie Spreeuwenberg

 

proces processen process bedrijfsproces

Een bedrijfsproces  is hiermee als volgt te omschrijven: een bedrijfsproces is een, op het realiseren van een specifiek doel gerichte, aaneenschakeling van activiteiten die in een organisatie worden uitgevoerd. Het te realiseren doel is het verrichten van diensten of de productie/levering van goederen voor een klant. Het bedrijfsproces heeft een begin en een eind, start met een gekende impuls en heeft een helder gedefinieerd eindresultaat. Dat beoogde eindresultaat is altijd een concreet product of concrete dienst voor een klant. Ook interne klanten zijn klanten. Bij de uitvoering van het bedrijfspro-ces staat de behoefte van een klant centraal.

Bron: http://hoadd.noordhoff.nl/sites/7420/_assets/7810d02.pdf

Laatst aangepast op zondag, 06 juni 2021 09:48  

The road to success is always under construction

Lily Tomlin

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 284 gasten online
Artikelen

taiichi ohno managers sufficiently engaged factory floor lean wash hands

Banner

piramideprincipe helder denken schrijven janssen eline

De kracht van het piramideprincipe
Gids voor helder denken en schrijven
Eline Janssen, Marita Hasselt-van Rijssen

Bij Bol.com of Managementboek

Lean boekentips

Banner