• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Problemen oplossen met de waarom-vraag
Problemen oplossen met de waarom-vraag

vijf keer waarom five times why

Één van de 94 modellen die Suzanne Turner beschrijft in het Het zwarte boekje voor managers is de vijf-keer-waarom-methode:

five times why vijf keer waarom probleem oplossen

Wanneer te gebruiken

Wanneer je de oorzaak van een probleem wilt achterhalen of een beter begrip wilt krijgen van een bepaalde kans.

Resultaat

Een aantal verschillende inzichten ten aanzien van hetzelfde probleem of dezelfde kans, waardoor u een brede basis krijgt om de te nemen acties te overwegen.

(...)

Methode

  1. Omschrijf duidelijk het probleem of de kans waarvan een analyse moet plaatsvinden.

  2. Stel de groep de vraag 'Waarom?' Noteer de antwoorden.

  3. Blijf steeds de vraag 'Waarom?' stellen totdat er geen antwoorden meer volgen.

  4. Gebruik de antwoorden om de te nemen acties te bepalen.

(...)

Aandachtspunten

Het is een zeer eenvoudige methode die u in staat stelt om verder te denken dan het gebruikelijke en ook andere mogelijkheden te verkennen. De methode is gebaseerd op de filosofie dat een probleem of gebrek een mogelijkheid in zich heeft om de oorzaken die eraan ten grondslag liggen volledig te begrijpen. Door slechts de symptomen te bestrijden negeert u de mogelijkheid om de achterliggende oorzaak volledig te doorgronden en aan te pakken. ... [De methode is afkomstig van de] Toyota Motor Company, waar men merkte dat door vijf keer de vraag 'Waarom?' te stellen in de meeste gevallen de oorzaak van een probleem duidelijk werd. Het is bovendien een techniek die kinderen jarenlang gebruiken om de wereld om hen heen te leren begrijpen.

Bron: Het zwarte boekje voor managers - 94 modellen, werkvormen en andere essentiële tools voor resultaatgericht werken, Suzanne Turner

 

Laatst aangepast op donderdag, 02 december 2021 19:51  

Excellence isn’t about meeting the spec, it’s about setting the spec. It defines what the consumer sees as quality right this minute, and tomorrow, if you’re good, you’ll reset that expectation again.

Seth Godin

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 127 gasten online
Artikelen

keep doing keep getting stephen covey

Banner
Banner

macht aardige mens pacelle goethem shortcuts overtuigingskracht

Macht aan de aardige mens
Shortcuts naar overtuigingskracht
Pacelle van Goethem

Bij Bol.com | Managementboek










Lean boekentips

Banner