• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Lean Six Sigma Prestatiemanagement volgens Robert Bacal
Prestatiemanagement volgens Robert Bacal

performance prestatie prestatiemanagement management

In het boek Prestatiemanagement betoogt Robert Bacal dat prestatiemanagement meer is dan het beoordelen van mensen. Om prestaties goed te kunnen managen, moet een 'prestatiemanager' voortdurend doelen stellen in samenwerking met zijn of haar medewerkers en vervolgens voortdurend met hen communiceren over de afgesproken doelstellingen:

robert bacal prestatiemanagement

Prestatiebeoordeling is geen prestatiemanagement

Maak niet de fout te denken dat het evalueren of beoordelen van prestaties hetzelfde is als het managen van prestaties. Dat is het niet. Het evalueren van prestaties is slechts één element van het systeem van prestatiemanagement. Als u prestaties alleen evalueert en niet de ander elementen toepast zult u falen.

Prestatiemanagement: wat is het?

Prestatiemanagement is een voortdurend communicatief proces, dat wederkerig plaatsvindt tussen een medewerker en zijn of haar directe chef, waarbij het gaat om het vaststellen van duidelijke verwachtingen en begrip over:

  • de essentiële taken die de medewerker in zijn werk geacht wordt te doen;
  • hoe het werk van de medewerker bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie;
  • wat 'het werk goed doen' betekent in concrete zin;
  • hoe de medewerker en de chef zullen samenwerken om de huidige prestaties van de medewerker vast te houden, te verbeteren of uit te bouwen;
  • hoe de prestaties van het werk gemeten zullen worden;
  • het herkennen en verwijderen van belemmeringen voor goede prestaties.

(...)

Het managen van prestaties wordt gedaan mét de medewerker omdat het van voordeel is voor de medewerker, voor de manager en voor de organisatie,en het wordt het beste gedaan op een manier van samenwerking en de handen ineenslaan. Prestatiemanagement is een middel om slechte prestaties te voorkomen en een middel om samen te werken aan het verbeteren van prestaties. Bovenal betekent prestatiemanagement dat er een voortdurende, wederzijdse communicatie plaatsvindt tussen de prestatiemanager (de chef of de manager) en de medewerker.Het gaat om praten en luisteren. Het gaat erom dat mensen zowel leren als zich verbeteren.

Bron: Prestatiemanagement, Robert Bacal

 

Laatst aangepast op vrijdag, 24 juli 2020 19:59  

If a man is called to be a streetsweeper, he should sweep streets even as Michelangelo painted, or Beethoven played music, or Shakespear wrote poetry. He would sweep streets so well that all the hosts of heaven and earth will pause to say, here lived a great streetsweeper who did his job well.

Martin Luther King

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 182 gasten online
Artikelen

run business figures alone neither company figures william edwards deming

Banner
Banner

dit wordt jouw jaar, ben tiggelaar

Dit wordt jouw jaar
12 krachtige lessen in persoonlijke verandering
Ben Tiggelaar

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner