• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Informatiemanagement Dienende architecten volgens Viktor Grgic
Dienende architecten volgens Viktor Grgic

dienende architecten architectuur

 

Het lijkt bijna een contradictio in terminis, maar Viktor Grgic beschrijft de eigenschappen van een 'dienende architect':

 

Directieve architecten Dienende architecten
Aandacht voor architectuur zelf Aandacht voor belanghebbenden
Architectuur is een product geleverd door een of meer architecten Architectuur is het resultaat na samenwerking met bouwers
Architectuurraamwerk en modelleertechniek staan centraal in communicatie Common sense en eenvoud zijn het belangrijkst in communicatie
Architecten zijn bewakers en zorgen ervoor dat iedereen de uitgestippelde lijn volgt Architectuurbewaking komt voort uit een gevoel van verantwoordelijkheid van zowel bouwers als architecten
Bepaalt alle kaders waarbinnen engineers zich mogen begeven. Definieert en draagt één visie uit
Bedenkt en bewaakt de architectuur Initieert, faciliteert en coördineert het proces

 

diendende architectuur architecten

De dienende architect geeft aandacht aan belanghebbenden en hun belangen en zorgen.

Iedere zin of een plaatje in een architectuurdocument is gemaakt om te worden begrepen door de lezer. Desnoods zou de architect speciaal voor iedere lezer een eigen "Jip en Janneke" plaatje moeten maken, zodat iedereen begrijpt. Een architectuur is geschreven op basis van vragen van belanghebbenden.

Als niemand om bepaalde informatie vraagt, dan heeft het geen nut om die te beschrijven. Het feit dat je als architect weet dat er een vraag gaat komen, is nog geen reden om die nu al te gaan beantwoorden. Het is namelijk nooit bekend wat die vraag exact is en op welke manier de belanghebbende zijn antwoord wenst te hebben. Met andere woorden, net op tijd, net genoeg besluiten en communiceren. Deze manier van omgang met architectuur wordt vaak Emerging Architecture [Gartner, 2009] genoemd.


Bron: De Dienende Architect, Viktor Grgic (22 mei 2010)

Laatst aangepast op maandag, 01 januari 2018 12:55  

 

The time is always right to do what is right.

Martin Luther King

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 195 gasten online
Artikelen

customer perception reality kate zabriskie nps net promoter score

Banner

design people learn julie dirksen

Design for How People Learn
Julie Dirksen

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

Dagstarts en Hoshin Kanri
Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri
Bert Teeuwen

Bij Bol.com | Managementboek

Banner